Tzompantli by Deborah Castillo. On magical practices, aesthetic-political creations and communication strategies in art.

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.651781
Keywords: Performance, Tzompantli, Magic, Enchanted imagination, Communication, History

Abstract

This article presents an analysis of the performance Tzompantli by artist Deborah Castillo (Caracas, 1971) at the Museo de Arte Moderno in Mexico City in April 2024. The objective is to examine its creation process and the communicative actions proposed by the artist as a way to generate an anticolonial narrative of some historical characters still paid homage to today in the hegemonic narratives about the colonization of the Americas. The methodological theoretical framework articulates tools from the knowledge of popular magic, Afro-descendant and indigenous cosmovisions, speculative fabulation and performance studies.

 

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    106
  • pdf (Español (España))
    45

Author Biography

Paola María Marugán Ricart, National Autonomous University of Mexico

Doctora en Estudios Feministas por la Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco (con mérito universitario). Su tesis recibió el reconocimiento a la mejor tesis doctoral en el Concurso Laureana Wright (2023) del cual se publicó el libro Forcejos con la Casa Grande: Terrane y Vivências do Balé das Iyabas (https://cieg.unam.mx/detalles-libro.php?l=MzAz ). Maestra en Arte y Cultura Contemporánea por el Instituto de Arte de la Universidad del Estado de Río de Janeiro. Como resultado de esta investigació surgió el libro Transarchivo: uma escritra revolucionária de relatos da história da arte (2018). Sus líneas de investigación son: procesos creativos en el arte contemporáneo; mujeres, estrategias de resistencia, ficciones políticas, ontologías relacionales; blanquitud, racismo, pensamiento feminista interseccional; epistemologías feministas del Sur Global; estudios culturales en América Latina.

References

Carreón Blaine, Emilie. (2006).Tzompantli, horca y picota. Sacrificio o pena capital. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 88, pp. 5-52.

Castillo, Deborah. (2022). Deborah Castillo, cuerpo de obra. Profundation.

Damián Miravete, Gabriela. (2022). Objetos de un mundo encantado. En Nettel, Guadalupe. (coord.). Magia. Revista de la Universidad de México, 882, pp. 82-89.

Dussel, Enrique. (1994). 1492 El encubrimiento del Otro. Hacia el origen del “mito de la Modernidad”. Plural editores.

Kozak Rovero, Gisela. (2022). Deborah Castillo y la cólera de la historia. En Castillo, Deborah. Deborah Castillo, cuerpo de obra. Profundation.

Le Guin, Úrsula K. (2020a). La Teoría de la ficción como Bolsa Transportadora. Cuadernos Materialistas 5. Editorial Colectiva Materia, pp. 12-15.

Le Guin, Úrsula K. (2020b). El idioma de la noche. Ensayos sobre fantasía y ciencia ficción. Gigamesh.

Martins, Leda Maria. (2022). O tempo espiralar. Poéticas do corpo-tela. Cobogó.

Martins, Leda. (2003). Performance da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras Língua e Literatura: Limites e Fronteiras, vol. 26, pp. 63-81.

Marugán Ricart, Paola María. (2023). Forcejeos con la Casa Grande: Terrane y Vivências do Balé das Iyabás. Universidad Nacional Autónoma de México.

Mondragón, Carlos. (2022). Una puesta en escena de la violencia inexplicable. En Nettel, Guadalupe (coord.). Magia. Revista de la Universidad de México, 882, pp.23-29.

Oyèwùmi, Oyèrónké. (2017). La invención de las mujeres. Una perspectiva africana sobre los discursos occidentales del género. Editorial en La Frontera.

Prandi, Reginaldo. (2001). Mitologia dos orixás. Companhia das Letras.

Rivera Cusicanqui, Silvia. (2018). Un mundo ch’ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Tinta Limón.

Simas, Luiz Antonio y Rufino, Luiz. (2020). Encantamento. Sobre política de vida. MV Serviços e Editora.

Somé, Sobonfú. (2003). O espírito da intimidade. Ensinamentos ancestrais africanos sobre maneiras de se relacionar. Coysseus.

Taylor, Diana. (2003). The Archive and the Repertoire. Performing Cultural Memory in the Americas. Duke University Press.

Valerio, Chiara. (2022). La serpiente y el dispositivo. En Nettel, Guadalupe (coord.). Magia. Revista de la Universidad de México, 882, pp. 7-12

Velázquez Herrera, Franchescoli y Fetter, Geolar. (2022). Arcillas. Desvelando sus secretos. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Web consultada

inSURrecciones. Reflexiones en torno a performatividades decoloniales

https://insurrecciones.com/

Published
31-07-2025
How to Cite
Marugán Ricart, P. M. (2025). Tzompantli by Deborah Castillo. On magical practices, aesthetic-political creations and communication strategies in art. Arte Y Políticas De Identidad, 33, 63–79. https://doi.org/10.6018/reapi.651781