Acting a body in plural
A study on the possibilities of integrated performance as a vehicle for inclusion and empowerment of people with intellectual disabilities
Supporting Agencies
- Esta publicación es parte del proyecto de I+D+i, PID2023-149171OB-I00 financiado por MICIU/AEI /10.13039/501100011033 y por FEDER, UE
Abstract
This article collects and analyzes two integrated performances: Eolia and Exercises not to get lost, developed jointly by a group or couple of mixed performers (people with and without intellectual disabilities) with the objective of analyzing the potential and feasibility of these performances to promote the empowerment of people with intellectual disabilities participants and promote their inclusion in contemporary artistic fields, following values of equity and social justice. The research method is based on the crossing of two interconnected qualitative methods: participant research and arts-based research (ABR), which allowed us to observe and understand the meaning of an artistic experience by participating in a real scenario. The conclusions confirm the possibilities of integrated performance for the empowerment and recognition of people with intellectual disabilities in contemporary art, constituting itself as an expression to communicate and point out enabling prejudices and transform the social gaze towards the achievement of more inclusive and fairer artistic environments.
Downloads
-
Abstract157
-
pdf (Español (España))50
References
Akers, M. y Dupre, J. (2012) Marina Abramovic. The artist is presente [película documental] Filmaffinity
Boal, A. (1989). Teatro del oprimido. Teoría y práctica. México: editorial Patria.
Bondemann-Ritter, C. (2005). Joseph Beuys. Cada hombre, un artista. Madrid: A. Machado Libros.
Brehme,K ( 19/06/2020) Disability Arts: Ein Überblick. [Magazine digital: https://diversity-arts-culture.berlin] Recuperado en: https://diversity-arts-culture.berlin/magazin/disability-arts-ein-ueberblick
Carrington, B. (2010). Race, sport, and politics: The sporting black diaspora. Sage Publications.
CERMI. Comité Español de representación de personas con discapacidad (2017) Documento 1/2017 de normas de estilo de expresión y comunicación del CERMI Estatal, comunicado de CERMI publicado en: https://cermi.es
DeFrantz, T. (2004). Dancing Many Drums: Excavations in African American Dance. University of Wisconsin Press.
FEAPS Madrid. Organización de entidades en favor de personas con discapacidad intelectual de Madrid. (2015) Manifiesto por una cultura inclusiva. Madrid. Edita FEAPS. Disponible online en: Manifiesto por una cultura inclusiva - Plena Inclusión Madrid
Ferrando, B. (2009). El arte de la performance. Elementos de creación. Valencia: Mahali Ediciones (Stella Cometa, S.L.).
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Garland-Thomson, R. (2009) Staring. How we look, Oxford. University Press.
Goldberg, R. (1979-1996). Performance Art. [Primera edition original de 1979] Barcelona: Ediciones Destino. 1996.
Homero (1851) La Odisea. [Traducción de por Antonio de Gionella] Barcelona: Imprenta y Librería Politécnica de Tomas Gorchs.
Immordino-Yang, M. H. y Damasio, A. (2007). We feel, therefore, we learn: The relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain, and Education, 1(1), 3–10. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x
Koren Solvang, P. (2012) From identity politics to dismodernism? Changes in the social meaning of disanility art. De la politique identitaire à un noveau modernisme. Les changements de signification sociale du Disbility Art. Alter, 6. (vol.3) pp.178-187, https://doi.org/10.1016/j.alter.2012.05.002
Kuppers, P. (2014) Studying Disability Arts and Culture: An Introduction. Palgrave Macmillan.
Madueño, T. (2022). Entrevista a Esther Ferrer: No existen ni las buenas ni las malas performances. Cultur Plaza. Valenciaplaza Diario. [Entrevista en prensa digital]- Recuperado en: https://valenciaplaza.com/esther-ferrer-no-existen-ni-las-buenas-ni-las-malas-performances (última consulta: 29/07/2024)
Márquez, P. (2002) Cuerpo y arte corporal en la posmodernidad: las mujeres visibles. Arte, individuo y sociedad, 14, pp.121-150. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0202220121A
Martínez Vérez M. V., Abad Molina J. y Mesias Lema J. M. (2017). Arquitecturas del pensamiento: el lugar de las palabras. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 12, 109-123. https://doi.org/10.5209/ARTE.57565
Mesas Escobar, E.C (2021) En torno al arte y la diversidad funcional. Prácticas artísticas participativas para la inclusión de las personas con diversidad funcional en el arte contemporáneo. [Tesis Doctoral] Facultad de Bellas Artes. Universidad de Murcia
MOMA. The Museum of Modern Art. (2010, Abril 1). Marina Abramović: What is performance art? [Video]. YouTube. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=FcyYynulogY
Nicolás Martínez, V. (2024). Propuestas creativas y performativas desde la ecología y la inclusión de colectivos vulnerables en Museos. III Congreso Internacional Arte y Políticas de Identidad: Visualidades y Narrativas de la Resistencia. ISBN: 978-84-09-50499-2
Palacios, A, y Romañach, J (2008) El modelo de la diversidad. La bioética y los Derechos Humanos como herramienta para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional: Ediciones diversitas AIE. Disponible online en: Modelo diversidad_3.qxp
Palacios, A. y Romañach, J (2020) El modelo de la diversidad: una nueva visión de la bioética desde la perspectiva de las personas con diversidad funcional. Intersticios de la Discapacidad. Revista sociológica de pensamiento crítico. 14 (2), pp. 43-54. Disponible en: https://intersticios.es/article/view/20493
Parral, V. (2021) La pedagogía de la performance como paradigma del feminismo y de la diversidad sexual y de género en la ESO. Educación artística. Revista de investigación (EARI), 12, pp.301-313. https://dx.doi.org/10.7203/eari.12.19723
Reason, M (2018) Ways of Watching. Five Aesthetics of Learning Disability Theatre. En: Hadley. B y McDonals, D (Eds.) The Routledge Handbook of Disability arts, Cultura and Media. Abingdon, Oxford, Routledge. Pp. 163-175.
Rodríguez, G; Gil Flores, J y García Jiménez, E (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Aljibe
Sandahl, Carrie. (2018). Disability Art and Culture: A Model for Imaginative Ways to Integrate the Community. Alter: 79–93. https://doi.org/10.1016/j.alter.2018.04.004
Santos Sánchez-Guzmán, E y Mesas Escobar, E. C (2018) La creatividad integrada desde el análisis de experiencias artísticas con personas con capacidades diversas en espacios académicos. En: Revista Complutense de Educación. 29 (3), pp. 773-389. https://doi.org/10.5209/RCED.53958
Schechner, R. (2006). Performance studies: An introduction (2nd ed.). Routledge.
Siebers, T (2010) Disability Aesthetics. Corporealities: Discourses of Disability. University of Michigan: Michigan Press.
Silvers, A (2000) From the Crooked Timber of Humanity, Beautiful things can be made. En: Zegin Brand, P. (Ed.). Beauty Matters. Indiana University Press. Pp. 197-221.
Solvang, P. K. (2018). Between Art Therapy and Disability Aesthetics: A Sociological Approach for Understanding the Intersection between Art Practice and Disability Discourse. Disability & Society, pp. 238–253. https://doi.org/10.1080/09687599.2017.1392929
Stober, K. y García Iriarte, E. (2022). Intellectual disability, art and identity: a qualitative exploration of the experiences of professional artists with intellectual disabilities. Disability & Society, 38(10), 1871–1894. https://doi.org/10.1080/09687599.2022.2045187
Swain, J y French, S (2020) Towards an Affirmation Model of Disability. Disability & society, 15 (4), pp.569-582. 10.1080/09687590050058189
Toboso Martín, M. (2018) Diversidad funcional: hacia un nuevo paradigma en los estudios y en las políticas sobre discapacidad. Política y sociedad, 55, pp.783-804. https://doi.org/10.5209/POSO.56717
Torrens, V. (2007). Creatividad en acción. En: Torrens, V (ed.). Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres, 27-30. Huesca: Diputación de Huesca
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.







