New painting processes and materials in contextual art.
The Rompiendo Patrones [Breaking Patterns] project as a case study
Supporting Agencies
- Programa de Investigación e Innovación Horizonte 2020 de la Unión Europea en el marco del acuerdo de subvención Marie Skłodowska-Curie nº 101008060 (Proyecto RRReMaker)
- DMencia 2023 – XXV Muestra de Arte Contemporáneo en Doña Mencía (Córdoba).
Abstract
The purpose of this article is to review in depth and in detail the main characteristics (conceptual, technical, aesthetic and artistic) of the site-specific pictorial project: Rompiendo Patrones [Breaking Patterns], as well as to make visible and highlight the entire co-creation process carried out by more than 35 people during the months of August and December 2023. In the various sections and subsections of the text, it explains how it was initially idealised in Romania and what kind of textile heritage that it is inspired. It also presents the various phases of the design process that took place in Granada (Spain) and discusses in detail the working methodology used to create the pieces, the assembly and opening in Doña Mencía (Córdoba, Spain) and the dismantling for conservation and possible exhibition in other places. Therefore, Rompiendo Patrones [Breaking Patterns] is an example of a contemporary painting made with textile techniques and materials, through digital and handcrafted processes, designed to be exhibited in a specific public context as textile graffiti and with the aim of publicly paying homage to women of previous generations. Furthermore, Rompiendo Patrones [Breaking Patterns] is a result of the European R+D+i Project RRReMaker (H2020-Marie Skłodowska-Curie Actions-RISE-2020, nº 101008060, 2021-2024) and is one of the artistic projects created specifically for the 25th edition of DMencia 2023, the Contemporary Art Exhibition of Doña Mencía, curated by Moisés Bedmar and with the theme: ‘What happens in the street. Public art and citizen coexistence’.
Downloads
References
Ardenne, P. (2006). Un arte contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Cendeac.
Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Adriana Hidalgo Editora.
Brittain, J. (1981). Guía Práctica ilustrada para Labores 2. Bordado. Tapicería. Patchwork. Costura. Editorial Blume.
Browder, A. (2021). Our city sunshine. https://www.amandabrowder.com/outdoor-installations-amanda-browder/our-city-sunshine-2021
Chevalier, J. y Cheerbrant, A. (2018). Diccionario de los símbolos. Hender.
Cooke, L. (2016). Our Pink House for the better future by OLEK. Inhabitat Magazine. https://inhabitat.com/artist-covers-two-houses-in-bright-pink-crochet-as-a-symbol-of-hope-for-refugees/
De Diego, J. (1997). La estética del graffiti en la sociodinámica del espacio urbano [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de Zaragoza.
DMencia (2023b). Lo que pasa en la calle. Arte público y convivencia ciudadana, temática central de la XXV edición de DMencia. Web de la Muestra de Arte de Doña Mencía. https://dmencia.art/lo-que-pasa-en-la-calle-arte-publico-y-convivencia-ciudadana-tematica-central-de-la-xxv-edicion-de-dmencia/
DMencia (2023c). Rompiendo patrones - Mª Dolores Gallego. Web de la Muestra de Arte de Doña Mencía. https://dmencia.art/rompiendo-patrones-dmencia-2023/
DMencia. (2023a). Bases 25 edición DMencia 2023. Plataforma Arteinformado. https://static.arteinformado.com/resources/app/docs/evento/99/221399/bases_dmencia_23_af.pdf
EXIT Media. (2024). El arte contemporáneo recupera lo textil. Revista EXIT. https://exitmedia.net/destacado-semana/el-arte-contemporaneo-recupera-lo-textil/
Fabian, B. (2018). El boom del arte textil. Elle. https://www.elle.com/es/living/decoracion/g19566106/el-boom-del-arte-textil/
Fernández Fariña, A. (2014). Pintura site. Dardo.
Fernández Ramos, M. (2021). Tejiendo la Calle. RUA Ediciones.
Gallego Martínez, M.D. (2022a). La cartografía artística como medio visual de reflexión para comprender la realidad. AusArt, 10(2), 77-93. DOI: 10.1387/ausart.23923
Gallego Martínez, M.D. (2022b). Graffiti textile: diseño, creación y educación artística en espacios públicos. En: Ramírez-Torres, G. (coord.). Libro de Actas del I Congreso Internacional Mujeres Creadoras Dibujo+Diseño+Acción. Editorial Cántico, 255-272.
Gallego, M.D. (2018). Cuerpos Coloreados. https://mariadoloresgallego.com/projects/cuerpos_coloreados/
Gallego, M.D. (2021). Vítores Abstractos. https://mariadoloresgallego.com/projects/vitores_abstractos/
Gallego, M.D. (2023). El universo textil y los procesos artesanales. La transformación social a través de proyectos participativos y de co-creación. Papeles De Cultura Contemporánea Hum736, (25), 67–86. https://doi.org/10.30827/pcc.25.2022.28501
Gómez Pérez, A. (2007). El castillo de Doña Mencía. Doña Mencía Blogspot. https://donamencia.blogspot.com/2007/07/el-castillo-de-doa-menca.html
Heller, E. (2004). Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. GG.
Hernández Martín, A.I. (2021). ¡Vaya tela! Arte Textil. Elle Decor. https://www.elledecor.com/es/arte/a35411751/arte-textil/
Krauss, R.E. (1979). Sculpture in the Expanded Field, October, n.º 8, 30-44.
Lanceta, T. (2022). Tejer como Código Abierto. MACBA.
MAV – Mujeres en las Artes Visuales. (2023). Exposición. Rompiendo Patrones, de María Dolores Gallego. https://mav.org.es/exposicion-rompiendo-patrones-de-maria-dolores-gallego/
Ministerio de Cultura. (2023). Teresa Lanceta, Premio Nacional de Artes Plásticas 2023. Cultura Gobierno de España. https://www.cultura.gob.es/actualidad/2023/09/230911-teresa-lanceta-pn-artes-plasticas.html#:~:text=Teresa%20Lanceta%20ha%20sido%20galardonada,est%C3%A1%20dotado%20con%2030.000%20euros.
Ministerio de Cultura. (2024). Bea Lema, Premio Nacional del Cómic 2024. Cultura Gobierno de España. https://www.cultura.gob.es/actualidad/2024/09/240916-pn-comic-2024.html
Moore, M. & Prain, L. (2019). Yarn Bombing: The Art of Crochet and Knit Graffiti: Tenth Anniversary Edition, Arsenal Pulp Press.
Pardo, T. y Segade, M. (2020). Colección XVIII: Textil. Museo CA2M. https://ca2m.org/exposiciones/coleccion-xviii-textil
Pérez Sendra, R. (2020). Escenas del Graffiti en Granada. Una esfera pública de tensión estética y política. Universidad de Granada.
Pintura UGR. (2023) María Dolores Gallego participa en la XXV Muestra de Arte DMencia de Doña Mencía. Web Departamento de Pintura de la UGR. https://pintura.ugr.es/informacion/noticias/maria-dolores-gallego
Porcel Ziarsolo, A. y Artetxe, E. (2020). Los Textiles en el arte Contemporáneo y su conservación. Revista Arte, individuo y sociedad, 32(1), 173-194. https://doi.org/10.5209/ARIS.62865ARTÍCULOS
Premio BMW. (2023). Sonia Navarro, ganadora de la 38ª Edición del Premio BMW de Pintura 2023. Premio BMW de Pintura. https://premiobmwdepintura.com/sonia-navarro-ganadora-de-la-38a-edicion-del-premio-bmw-de-pintura/
Rodríguez, A. (2022). Arte textil: los tejidos invaden el panorama artístico. Elle Decor. https://www.elledecor.com/es/arte/a39545280/arte-textil-tejidos-telas-esculturas/
RRReMaker Project. (2021). About RRReMaker. Web de RRReMaker. https://www.rrremaker.com/about-rrremaker/
Toledo, M. (2022). La extraordinaria carrera de Cecilia Vicuña, la chilena que recibió el León de Oro en la Bienal de Venecia 2022. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-61216136
UNESCO (2015). Traditional wall-carpet craftsmanship in Romania and the Republic of Moldova. Web de UNESCO. https://ich.unesco.org/en/RL/traditional-wall-carpet-craftsmanship-in-romania-and-the-republic-of-moldova-01167
Copyright (c) 2025 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.