AFFECTIVITY IN THE THREADS.

Generate rituals from the collective act of knitting.

Authors

  • Lara Ordóñez Aguilar Departamento Escultura, Universidad Politécnica de Valencia
  • Sara Vilar García Departamento Escultura, Universitat Politècnica de València https://orcid.org/0000-0002-3029-4287
  • Daniel Tomás Marquina Departamento Escultura. Universitat Politècnica de València https://orcid.org/0000-0002-4192-7027
Keywords: Artistic production in resistance, Emotional Communities, critical resilience, migrations, Critical Pedagogies, textile art

Abstract

This paper describes a research project that focuses on exploring hybrid identity through textile plastic manipulation in a group work context. The practices proposed include the creation of individual and collective pieces, as well as the conversations that emerge during these processes, on themes such as oral memory, cultural identity and the meaning of colours and textures in relation to the feeling of belonging. The role of textile language as a means of communication and expression is highlighted, as well as its capacity to generate community spaces for reflection. This approach demonstrates how it is possible to generate spaces for multidisciplinary knowledge through the gesture of weaving as a group, recovering techniques and knowledge from the oral tradition and applying them to contemporary artistic production based on a methodology derived from critical pedagogy. The activities take place in an atmosphere of dialogue, solidarity and empowerment, where participants become co-producers of knowledge through artistic creation. This is the reason why these processes are presented as a valuable tool for social development by fostering collaborative environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C., Alonso, M. J., Padrós, M. y Pulido, M. A. (2010). Lectura dialógica y transformación en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67 (24,1), 31-44.

Alcoy, R., Kopf, A., Mitrani, À., Garrido, J., Grau, E., & Skrabek, S. (2020). Grau-Garriga: VERMELLS. Ediciones Gráficas Rey, S.L.

BBC Resources. (2019). Louise Bourgeois - Spiderwoman. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=wkaJ6S0ViXg

Blasco, S. (2017, March). El arte y las cualidades materiales de lo textil-Pero... ¿ESTO ES ARTE? CA2M Centro de Arte Dos de Mayo. https://www.youtube.com/watch?v=GsPZQFY-kzk

Calderón, N., & Hernández, F. (2019). La investigación artística : un espacio de conocimiento disruptivo en las artes y en la universidad. Octaedro.

Del Valle Murga, T. (2010). Identidad, memoria, juegos de poder. En Subversiones. Memoria social y género. Ataduras y reflexiones Identidad, memoria y juegos de poder (pp. 69–86). Ciudad de México: Escuela Nacional de Antropología e Historia. Ciudad de México: Escuela Nacional de Antropología e Historia.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. (2006). Metodología Comunicativa Crítica. El Roure.

González-Arango, I. C., Cuéllar-Barona, M., Pérez-Bustos, T., Rivera, M. X., & Siman, Y. (2022). Prácticas textimoniales: narrativas, resistencias y formas del hacer textil. Revista CS, 38, 9–15. https://doi.org/10.18046/recs.i38.5806

López Alcañiz, V. (2013). Contra memoria. Historia, genealogía y ontología del presente en Michel Foucault. Historiografías, 6, 13–31.

Marrero Guillamón, I. (2008). La fábrica del conflicto. Terciarización, lucha social y patrimonio en Ca Ricart, Barcelona.

Nates, M. E. (2017). Narrar con hilos: La memoria y la narrativa como herramientas de sanación a través del tejido.

Ricoeur, P. (2013). In Fondo de Cultura Económica (Ed.), La memoria, la historia, el

olvido. [La memoir, l'histoire, l'oubli.] (Agustín Neira Trans.). México: Fondo de

Cultura Económica.

Pallasmaa, J. (2006). Los ojos de la piel: la arquitectura y los sentidos. Gustavo Gili.

Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Gustavo Gili.

Pastoureau, M. (2017). Los colores de nuestros recuerdos. Ed. Periférica.

Truck, A. (2006). Singing the Rug: Patterned Textiles and the Origins of Indo-European Metrical Poetry, American Journal of Archaeology 110.

Vinyes, R. (2018). Diccionario de la memoria colectiva. Gedisa Editorial.

Xochiquétzal, M. (2017). Tejer y resistir. Etnografías audiovisuales y narrativas textiles. 139–160. https://doi.org/10.17163/uni.n27.2017.6

Published
30-01-2025
How to Cite
Ordóñez Aguilar, L., Vilar García, S., & Tomás Marquina, D. (2025). AFFECTIVITY IN THE THREADS.: Generate rituals from the collective act of knitting. Art and Identity Policies, 32(32), 210–228. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/606431

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
10%
33%
Days to publication 
335
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Murcia