Poetics of the Surface: Shininess and Luxury in the Appropriationism from New York in the Eighties

Authors

  • Javier Iáñez Picazo Universidad Complutense de Madrid
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.598731
Keywords: Advertising, Appropriation, Luxury, Shininess, Surface

Abstract

This article aims to re-read the artworks of three New York artists (Jeff Koons, Richard Prince and Alan Belcher) who worked during the eighties through techniques of appropriations from magazine ads. The common thread of the investigation will be the presence of brightness both in its appropriations and the advertising images that served as original source. The first part of the article is dedicated to the importance of materiality and desire in comercial photography, as well as its associations with the semiotics of luxury. The second part is concerned with the shine as a concept in relation to other ideas related to cultural and social factors such as higiene and purity, taking both its negative (pathologized) and positive (fetishized) aspects. The final part focuses on approaching the main attributes that caracterize the postmodern superficiality of commodities and works of art, which in this case are reduced to three: the reflection, the uncanny and the flatness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acker, K. (2019). Aborto en la escuela. Anagrama.

Alberro, A. (2003). Conceptual Art and the Politics of Publicity. The MIT Press.

Anlin Cheng, A. (2011). Shine: On Race, Glamour, and the Modern. PMLA, 126(4), 1022-1041.

https://doi.org/10.1632/pmla.2011.126.4.1022

Barthes, R. (2020). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Paidós.

Baudrillard, J. (1969). El sistema de los objetos. Siglo XXI.

Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo: sus mitos, sus estructuras. Siglo XXI.

Benjamin, W. (2009). Libro de los pasajes. Akal.

Bille, M. y Flohr Sørensen, T. (2007). An Anthropology of Luminosity: The Agency of Light. Journal of Material Culture, 12(3), 263-284.

Blair, D. (2004). A Reflection or Two. Parkett, 72, 96-102.

Borges, J. L. (1984). Los espejos. En Obras completas (pp. 814-815). Emecé Editores.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Siglo XXI.

Bruno, G. (2014). Surface: Matters of Aesthetics, Materiality, and Media. University of Chicago Press.

Caillois, R. (2016). Piedras. Siruela.

Crimp, D. (1979). Pictures. October, 8, 75-88.

Crimp, D. (1980). The Photographic Activity of Postmodernism. October, 15, 91-101.

Crow, T. (2002). Fotografías hechas a mano y representaciones desamparadas. En El arte moderno en la cultura de lo cotidiano (pp. 103-116). Akal.

de Chassey, É. (2009). Planitudes. Historia de la fotografía plana. Ediciones Universidad de Salamanca.

de Diego, E. (2011). No soy yo. Autobiografía, performance y los nuevos espectadores. Siruela.

Debord, G. (2012). La sociedad del espectáculo. Pre-textos.

Deleuze, G. (2005). Lógica del sentido. Paidós.

Derrida, J. (1997). La diseminación. Fundamentos.

Douglas, M. (1973). Pureza y peligro: un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Siglo XXI.

Edwards, E. y Hart, J. (Eds.). (2004). Photographs, Objects, Histories: On the Materiality of Images. Routledge.

Foster, H. (2001). El retorno de lo real: la vanguardia a finales de siglo. Akal.

Frank, T. (2020). La conquista de lo cool: el negocio de la cultura y la contracultura y el nacimiento del consumismo moderno. Alpha Decay.

Freud, S. (2008). Lo siniestro. En E. T. A. Hoffman, El hombre de arena (pp. 9-35). El Barquero.

Freud, S. (2012). Fetichismo. En Tres ensayos sobre teoría sexual y otros escritos (pp. 136-144). Alianza.

Geldzahler, H. (1997). A Symposium on Pop Art. En S. H. Madoff (Ed.), Pop Art: A Critical History (pp. 65-81). University of California Press.

Graw, I., Armleder, J. M., H. D. Buchloh, B., Büttner, W., König, K., Koether, J. y Ruff, T. (2005). The 80s Are In Our Midst. En P. Kaiser (Ed.), Flashback: Revisiting the Art of the 80s (pp. 21-91). Hatje Cantz y Kunstmuseum Basel, Museum für Gegenwartskunst.

Groys, B. (2005). Sobre lo nuevo. Ensayo de una economía cultural. Pre-textos.

Heiferman, M. (2000). En todas partes y en todo momento, para todo el mundo. En A. M. Guasch (Ed.), Los manifiestos del arte posmoderno: textos de exposiciones, 1980-1995 (pp. 163-176). Akal.

Jameson, F. (2016). Teoría de la postmodernidad. Trotta.

Kertess, K. (1989). Bad. Parkett, 19, 30-35.

Koons, J. (2003). Jeff Koons talks to Katy Siegel. Artforum International 40th Anniversary Special Issue. The 1980s: Part One, 41(7), 252-253 y 283.

Krauss, R. E. (1981). The Originality of the Avant-Garde: A Postmodernist Repetition. October, 18, 47-66.

Krauss, R. E. (2002). Pasajes de escultura moderna. Akal.

Kress, G. y van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. Routledge.

Kuspit, D. (1988). Young Necrophiliacs, Old Narcissists: Art About the Death of Art. En The New Subjectivism: Art in the 1980s (pp. 445-452). UMI Research Press.

Legge, E. (2016). When Awe Turns to Awww… Jeff Koons’s Balloon Dog and the Cute Sublime. En J. P. Dale, J. Gogging, J. Leyda, A. McIntyre y D. Negra (Eds.), The Aesthetics and Affects of Cuteness (pp. 130-150). Routledge.

Lipovetsky, G. (2000). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama.

Lipovetsky, G. y Roux, E. (2004). El lujo eterno. De la era de lo sagrado al tiempo de las marcas. Anagrama.

Maffei, N. P. y Fisher, T. (2013). Historicizing Shininess in Design: Finding Meaning in an Unstable Phenomenon. Journal of Design History, 26(3), 231-240.

Marx, K. (2016). El fetichismo de la mercancía (y su secreto). Pepitas de calabaza.

May, S. (2019). El poder de lo cuqui. Alpha Decay.

Metz, C. (1985). Photography and Fetish. October 34, 81-90.

O’Brien, G. (1989). Koons Ad Nauseam. Parkett 19, 62-64.

O’Doherty, B. (2011). Dentro del cubo blanco: la ideología del espacio expositivo. Cendeac.

Owen, W. (1991). Diseño de revistas. Gustavo Gili.

Owens, C. (1980a). The Allegorical Impulse: Toward a Theory of Postmodernism. October, 12, 67-86.

Owens, C. (1980b). The Allegorical Impulse: Toward a Theory of Postmodernism II. October, 13, 58-80.

Ramamurthy, A. (2000). Constructions of Illusion: Photography and Commodity Culture. En L. Wells (Ed.), Photography: A Critical Introduction (pp. 165-216). Routledge.

Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Prometeo.

Robbe-Grillet, A. (1973). Por una novela nueva. Seix Barral.

Salvioni, D. (1992). Richard Prince, Realist. Parkett, 34, 98-102.

Sontag, S. (2011). Sobre la fotografía. Debolsillo.

Spector, N. (Ed.) (2007). Richard Prince. Guggenheim Museum Publications.

Published
30-12-2023
How to Cite
Iáñez Picazo, J. (2023). Poetics of the Surface: Shininess and Luxury in the Appropriationism from New York in the Eighties. Art and Identity Policies, 29, 87–111. https://doi.org/10.6018/reapi.598731