Artivism and Creativity in Teacher Education: Cemeteries, Art and Literature
Abstract
This research is based on an art education experience that has been possible in a period of research at the Universitat de les Illes Balears UIB, and which leads to a subsequent exhibition of the results at the Casal Solleric contemporary art centre in Palma. The incorporation of themes that are rarely dealt with in the educational world, such as death or cemeteries, becomes a reason for educational research, promoting art results that are methodologically specified in a case study, in which the complementary Art Based Educational Research ABER. The paper breaks down each of the steps that have been developed, combining the participation of different institutions, grouping strategies where the university and an important art centre come together, especially involving university students. As outstanding conclusions, verify that we can use cemeteries as true museums of memory, introducing death and its rituals in the strategies that will allow us to improve Heritage Education and artistic practice in teacher training.
Downloads
References
Alegría, L., Acevedo, P. y Rojas, C. (2018). Patrimonio cultural y memoria. El giro social de la memoria. Revista Austral de Ciencias Sociales, 34, 21-35.
https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n34-03
Alves, L. A. y Pinto, H. (2019). Educación histórica con el patrimonio: desafiando la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.356381
Aumente Rivas, P. (2021). Arte colaborativo y Distritos culturales. Revisitando algunas fuentes. Arte y Políticas de Identidad, 25(25), 13–32. https://doi.org/10.6018/reapi.506171
Barthes, R. (1982). Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces. Paidós.
Barthes, R. (2009). La cámara lucida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ítaca.
Cañón Buitrago S. C. y Carmona Parra, J. A. (2018). Ideación y conductas suicidas en adolescentes y jóvenes. Revista Pediatría Atención Primaria, 20, 387-97.
Dewey, J. (2008) El arte como experiencia. Paidós.
Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64.
http://dx.doi.org/10.18039/ajesi.66849
Fontal, O., Martínez-Rodríguez, M., Ballesteros-Colino, T. y Cepeda, J. (2021). Percepciones sobre el uso del patrimonio en la enseñanza de la Educación Artística. Un estudio con futuros profesores de Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 67-86.
https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91269
Foucault, M. (1998). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.
Freire, P. (2015). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Freire, E., Franco Vázquez, C. y Rajal Alonso, C. (2021). Contramapas del Camino. Memorias del habitar. Arte y Políticas de Identidad, 24, 49-72. https://doi.org/10.6018/reapi.484741
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.
Hamlin, J. y Fusaro, J. (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century. Art Education, 71(2), 8-15. https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529
Huerta, R. (2016). The Cemetery as a Site for Aesthetic Enquiry in Art Education. International Journal of Education through Art, 12(1), 7-20. http://dx.doi.org/10.1386/eta.12.1.7_1
Huerta, R. (2021a). Museari: Art in a Virtual LGBT Museum Promoting Respect and Inclusion, Interalia A Journal of Queer Studies, 16, 177-194
https://dx.doi.org/10.51897/interalia/NQBD3367
Huerta, R. (2021b). Cementerios para educar. McGraw-Hill.
Huerta, R. (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://dx.doi.org/10.5209/aris.70081
Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Paidós.
Lobovikov-Katz, A. (2019). Methodology for Spatial-Visual Literacy (MSVL) in Heritage Education: Application to Teacher Training and Interdisciplinary Perspectives. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1).
https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358671
Lucas, L., Trabajo, M. y Borghi, B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 299-317. https://doi.org/10.5209/aris.63288
Macaya A. y Valero E. (2022). Confluencias creativas. Un análisis interpretativo de las colaboraciones entre artistas y centros educativos. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 295-315.
https://doi.org/10.5209/aris.73872
McGarrigle, J. G. (2018). Getting in tune through arts-based narrative inquiry. Irish Educational Studies, 37(2), 275-293. https://doi.org/10.1080/03323315.2018.1465837
Munari, B. (2019). Artista y diseñador. Gustavo Gili.
Navarro Espinach, G. (2022). Alfabetos e investigación basada en las Artes. La obra de Ricard Huerta en Museari. [Tesis doctoral, Universidad Miguel Hernández]. Repositorio Institucional de la Universidad Miguel Herna´ndez, RediUHM. http://dspace.umh.es/handle/11000/28998
Panciroli, Ch. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 7, 86-99. https://doi.org/10.7203/eari.7.8158
Pesci, G. (1998). La Certosa di Bologna. Immortalità della memoria. Editrice Compositori.
Ramon, R. y Alonso-Sanz, A. (2022). La deriva paralela como método en la investigación basada en las artes. Arte, Individuo y Sociedad 34(3), 935-954,
https://dx.doi.org/10.5209/aris.76203
Roa Natividad, J. (2022). El arte como recurso en la prevención del suicidio y en el abordaje del duelo. Aula de Secundaria, 48, 16-19.
Rolling, J. H. (2017). Arts-Based Research in Education. En P. Leavy (ed.) Handbook of Arts-Based Research (pp. 493-510) Guilford.
Samper Ayape, I. (2021). El acceso al pasado en una sociedad acelerada. Arte y Políticas de Identidad, 24, 11–32.
https://doi.org/10.6018/reapi.484711
Sontag, S. (2001). On Photography. Picador.
Souza, M. A. de, Salgado, P. A. D., Chamon, E. M. Q. de O. y Fazenda, I. C. A. (2022). Interdisciplinaridade e práticas pedagógicas: O que dizem os professores. Revista Portuguesa De Educação, 35(1), 4-25.
https://doi.org/10.21814/rpe.22479
Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata.
Sutton, R. E. (2020). Discovery from Discomfort; Embracing the Liminal in Auto-Ethnographic, Biographical and Arts-Based Research Methods. International Journal of Art & Design Education, 39(37), 1-12 . https://doi.org/10.1111/jade.12321
Torres, A. C., Mouraz, A. y Monteiro, A. (2022). Desafios da inovação curricular: Perspetivas de professores veteranos. Revista Portuguesa de Educação, 35(1), 405-427.
https://doi.org/10.21814/rpe.23263
Vallejos Silva, N., Redon Pantoja, S. y Del Prete, A. (2022). Educação para a cidadania no Chile e pensamento crítico. Revista Portuguesa De Educação, 35(1), 47-64.
Copyright (c) 2023 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.