The case study Llibreria Sant Jordi. From patient eye to community self-awareness.
Abstract
This article analyses the artistic project Afectos y Resistentes. In its development, artistic research has been combined with qualitative methodologies and participatory ethnography. The artistic production is an audiovisual and transmedia archive-laboratory, expanded in the social context and digital media. The project unfolds diverse visual narratives about small stories of resilience, based on vital experiences of grassroots culture, considered as case studies. The Llibreria Sant Jordi case is articulated as a "collection" of microcapsules in the form of visual essays generated through patient listening processes and dialogic conversations with the protagonists and their context. The narrative threads are structured through dialogues. The themes of situations of discomfort derived from the globalised, neoliberal and diversity-exterminating context are addressed, as well as the tactical responses of resistance activated by those affected and the communities of affection that are created in these processes. Precarious stories articulated through minimal audiovisual resources, critical uses of media and narrative strategies. The patient experience of the process of this project is in turn a process of critical resilience in itself, which makes it possible for shared and transformative learning to emerge from the agents involved, providing mutual enrichment and greater self-awareness of their identities and potentialDownloads
References
Ardenne, P. (2006). Un Arte Contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Cendeac.
Banks, M. (2010). Los datos visuales en la Investigación Cualitativa. Morata.
Bazin, A. (1990) ¿Qué es el cine?. Rialp
Benjamin, W. (2013). Obra de los pasajes [Vol. 1], Abada editores.
Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Katz.
Boltanski, L. y Chiapello, E. (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Akal.
Bourdieu, P. (2012). La Distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus
Carrión, J. (2013). Librerías. Anagrama.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1999). ¿Qué es la filosofía?. Anagrama. (1a Ed. original 1991).
Deleuze, G. y Guattari, F. (2008 [1980]). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
Delgado Ruiz, M. (2007). Sociedades movedizas. Pasos hacía una antropología de las calles. Anagrama
De Certeau, M. (2010). La invención de lo cotidiano.1. Artes de hacer. Universidad Iberoamericana.
De Certeau, M. (2010). La invención de lo cotidiano. 2. Habitar, cocinar. Universidad Iberoamericana.
Dogme95.dk – Un homenaje al Dogme95 oficial. http://www.dogme95.dk/the-vow-of-chastity/
Foucault, M. (1998) Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. Siglo XXI.
Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población. Curso del Collège de France (1977-1978). Akal.
García Espinosa, J. (1976). Por un cine imperfecto. Castellote editor.
Gielen, P. (2014). El murmullo de la multitud artística. Arte global, política y posfordismo. Brumaria.
Guasch, A M. (2011). Arte y archivo, 1920-201. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Akal.
Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Universitat de València.
Heidegger, M. (2015). Construir, habitar, pensar. La Oficina
Hirsh, M. (2009). El espacio comunal: entre la cultura y la política. En Miessen, M. y Basar, Sh. (ed). ¿Alguien dijo participar?. DPR Barcelona
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio, Capitan Swing
Libreria Sant Jordi. [santjordibcn] (27 de julio de 2023). Testimonios de un barrio: Alberto Lievore. [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/g0YmVbZjmCk?si=wzY-y1Snsfxvrau8
Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era de la hipermodernidad. Anagrama.
Lipovetsky, G. y Juvin, H. (2011). El Occidente globalizado. Un debate sobre la cultura planetaria. Anagrama.
Martín Prada, J. (2012). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Akal.
Provitina, G. (2019). El cine-ensayo. La mirada que piensa. La marca editora.
Maqueda, A., Alonso, A. y Clemente, Y. (29 de enero de 2021). Las mayores crisis de la economía española. El País. https://elpais.com/economia/2021-01-29/las-mayores-crisis-de-la-economia-espanola.html
Rose, G. (2019). Metodologías visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales. CENDEAC-Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo.
Rosler, M. (2007). Imágenes públicas. La función política de la imagen. Gustavo Gili.
Rolnik, S. (2019). Esferas de la insurrección. Apuntes para descolonizar el inconsciente. Tinta Limón.
Sennet, R. (2012). Juntos. Rituales, placeres y políticas de cooperación. Anagrama.
Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Caja Negra.
Vilar, Gerard. (2017). Progreso cognitivo en la investigación artística. Artnodes, 20, 6-14. https://doi.org/10.7238/a.v0i20.3148.
Zafra, R. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Anagrama.
Zafra, R. (2021). Frágiles. Cartas sobre la ansiedad y la esperanza en la nueva cultura. Anagrama.
Copyright (c) 2024 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.