RESPECT EXISTENCE OR EXPECT RESISTANCE (un)Learning from/ in/ through art

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.584151
Keywords: art, Education, Resistance, Barbara Wagner/Benjamin de Burca, Philippe Parreno

Abstract

Dedicating oneself to art can constitute an act of resistance. The identity of the artist is inadequate (Dora García, 2011) because while other disciplines talk about things, art shows them (Badiola, 2015). Its field of action resides in the potential of its relations (Martínez, 2012) and, therefore, this structural hospitality (Moraza, 2016) enables knowledge to emerge as collective and multidimensional (Rogoff, 2018). Therefore, like education, art creates environments and conditions conducive for the other - spectator or student - to generate. From one holistic and non-logocentric vision of art, we will analyse two works which, from creative environments, present art as an act of learning and unlearning in itself. On the one hand, Swinguerra (2019, B. Wagner and B. De Burca). This project offers a counter-narrative of Brazil's social reality, addressing issues of class, race and gender. On the other hand, the project La levadura y el anfitrión (2017, Ph. Parreno) conceives the exhibition experience as a constant collective and individual reconstitution, offering a perspective beyond the usual ethical frameworks based on the exceptionalism of the human and its hierarchies.

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Author Biographies

Irantzu Sanzo-San Martín, UPNA Universidad Pública de Navarra

Artista. Docente e investigadora en el Departamento de Ciencias Humanas y de la Educación de la UPNA. Concibe la experiencia artística como pensamiento en sí mismo. Este objetivo le lleva a trabajar en distintos ámbitos del arte, educación e investigación. Doctora por la Université de Pau et des Pays de L’adour y la Universidad del País Vasco (2020). Ha realizado exposiciones colectivas e individuales en museos como el Centro Huarte, el Museo Guggenheim-Bilbao y la Ciudadela de Pamplona y residencias artísticas en la Fundación BilbaoArte y en The Banff Centre. 

Concepción Elorza, UPV/EHU

Investigadora. Docente de la Universidad del País Vasco UPV/EHU entre 1988 y 2022. Indaga en la capacidad generadora de nuevos imaginarios de la actividad artística, sus posibilidades efectivas de cambio en cada unx de los participantes implicados, considerando aquí tanto al entorno, la persona artista, como al enredo que todos ellos constituyen y que, a su vez, les constituye. Ha realizado exposiciones individuales y colectivas de ámbito estatal e internacional y su trabajo forma parte de importantes colecciones. Su actividad investigadora actual se centra sobre todo en la escritura y la activación de diferentes plataformas orientadas a generar contextos de reflexión y debate en torno al arte contemporáneo, en diálogo con distintos agentes vinculados a las prácticas artísticas, tanto desde el seno de la Academia como fuera de ella.

 

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Published
30-01-2024
How to Cite
Sanzo-San Martín, I., & Elorza, C. (2024). RESPECT EXISTENCE OR EXPECT RESISTANCE (un)Learning from/ in/ through art. Art and Identity Policies, 30(30), 143–155. https://doi.org/10.6018/reapi.584151