RESPECT EXISTENCE OR EXPECT RESISTANCE

(un)Learning from/ in/ through art

Authors

Keywords: art, Education, Resistance, Barbara Wagner/Benjamin de Burca, Philippe Parreno

Abstract

Dedicating oneself to art can constitute an act of resistance. The identity of the artist is inadequate (Dora García, 2011) because while other disciplines talk about things, art shows them (Badiola, 2015). Its field of action resides in the potential of its relations (Martínez, 2012) and, therefore, this structural hospitality (Moraza, 2016) enables knowledge to emerge as collective and multidimensional (Rogoff, 2018). Therefore, like education, art creates environments and conditions conducive for the other - spectator or student - to generate. From one holistic and non-logocentric vision of art, we will analyse two works which, from creative environments, present art as an act of learning and unlearning in itself. On the one hand, Swinguerra (2019, B. Wagner and B. De Burca). This project offers a counter-narrative of Brazil's social reality, addressing issues of class, race and gender. On the other hand, the project La levadura y el anfitrión (2017, Ph. Parreno) conceives the exhibition experience as a constant collective and individual reconstitution, offering a perspective beyond the usual ethical frameworks based on the exceptionalism of the human and its hierarchies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Concepción Elorza, UPV/EHU

Investigadora. Docente de la Universidad del País Vasco UPV/EHU entre 1988 y 2022. Indaga en la capacidad generadora de nuevos imaginarios de la actividad artística, sus posibilidades efectivas de cambio en cada unx de los participantes implicados, considerando aquí tanto al entorno, la persona artista, como al enredo que todos ellos constituyen y que, a su vez, les constituye. Ha realizado exposiciones individuales y colectivas de ámbito estatal e internacional y su trabajo forma parte de importantes colecciones. Su actividad investigadora actual se centra sobre todo en la escritura y la activación de diferentes plataformas orientadas a generar contextos de reflexión y debate en torno al arte contemporáneo, en diálogo con distintos agentes vinculados a las prácticas artísticas, tanto desde el seno de la Academia como fuera de ella.

 

Irantzu Sanzo-San Martín, UPNA Universidad Pública de Navarra

Artista. Docente e investigadora en el Departamento de Ciencias Humanas y de la Educación de la UPNA. Concibe la experiencia artística como pensamiento en sí mismo. Este objetivo le lleva a trabajar en distintos ámbitos del arte, educación e investigación. Doctora por la Université de Pau et des Pays de L’adour y la Universidad del País Vasco (2020). Ha realizado exposiciones colectivas e individuales en museos como el Centro Huarte, el Museo Guggenheim-Bilbao y la Ciudadela de Pamplona y residencias artísticas en la Fundación BilbaoArte y en The Banff Centre. 

References

Amor, M. (2021). From Plasticity to Elasticity: Philippe Parreno’s Permanent Revolution. Oboe Journal, 2(1), 4-21. https://doi.org/10.25432/2724-086X/2.1.0001

Arcoverde de Oliveira, B. (2021). Cannibalizing The Popular In The Work Of Barbara Wagner. Lindenwood University. https://digitalcommons.lindenwood.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1048&context=theses

Aubin, Ch. (s.f.). In Conversation. Bárbara Wagner and Benjamin de Burca. Performa Magazine 12. https://performa-arts.org/magazine/inconversation-interviewwagnerburca

Badiola, T. (2017). Arte, educación, amor al arte. Eremuak 4, 15-24. https://eremuak.eus/web/wp-content/uploads/2018/01/eremuak4_cas_eus.pdf

Barad, K. (2012). Intra-actions, Interview of Karen Barad by Adam Kleinmann. Mousse Magazine 34, 76-81.

Baraúna, D. (2022). Besideness: distance and proximity as queer disorientations to inhabit projective moving image installations. Frames Cinema Journal 20, 37-66.

https://doi.org/10.15664/fcj.v20i0.2511

Bloom, I. (2016). On Snow Dancing. Superhumanity. e-flux Architecture. https://www.e-flux.com/architecture/superhumanity/66881/on-snow-dancing/

Bollen, J. (2001) Queer Kinesthesia: performativity on the dancefloor. In Dancing desires: Choreographing Sexualities On and Off the Stage. University of Wisconsin Press.

Bourriaud, N. (2015). Estética relacional. Adriana Hidalgo Editora.

Cabello/Carceller. Proyectos: Locura Social (Agustina González López), 2019.

https://www.cabellocarceller.info/es/locura-social-agustina-gonz%C3%A1lez-l%C3%B3pez

Colby, C. (2022). Claiming their space through dance. ‘Swinguerra’ highlights queer Brazilian dancers. The Bay State Banner, March 30th, 2022. https://www.baystatebanner.com/2022/03/30/claiming-their-space-through-dance/

Deleuze, G. y Guattari, F., (2004). El Anti Edipo: capitalismo y esquizofrenia. Paidós Ibérica.

Fundación Jumex (2017). Montaje: Philippe Parreno. Marquee (Marquesina) [Vídeo de proceso de montaje de obra artística]. https://www.fundacionjumex.org/es/explora/videos/52-montaje-philippe-parreno-_marquee_-marquesina-2017

Garcés, M. (2013). Un mundo común. Edicions Bellaterra.

Guattari, F. (1986). De la production de la subjectivité. Revue Chimères, 4,1-19.

Haraway, D. J. (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Ediciones Cátedra.

Haraway, D. (2003). The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Prickly Paradigm Press.

Lindner, K. (2017). Film Bodies: Queer Feminist Encounters with Gender and Sexuality in Cinema. I.B. Taurus.

Lyotard, J. F. (1985). Les immatériaux (Vol. 1). Centre Georges Pompidou.

Lucchetti, M (s.f.) Recife Bárbara Wagner & Benjamin de Burca on the Complexity of an Encounter. Extra Extra Magazine, 13. https://extraextramagazine.com/talk/barbara-wagner-benjamin-de-burca-on-the-complexity-of-an-encounter/

Moraza, J.L. (2009). El Deseo Del Artista, Notas para una investigación artística. Transcripción establecida por Carmen Delgado y corregida por el autor de la conferencia dictada en el Colegio de Psicoanálisis en abril 2009. Transcripción publicada en la edición de Carmen Gallano: El deseo. Textos y conferencias. Colegio de Psicoanálisis del Campo Lacaniano de Madrid.

Parreno, P. (2013, octubre, 24). Philippe Parreno by Dario Khondji. Interview Magazine.

https://www.interviewmagazine.com/art/philippe-parreno

Parreno, P. (2015, noviembre, 30) Interview of Philippe Parreno by Tom Eccles. ArtReview. https://artreview.com/october-2015-feature-philippe-parreno/

Parreno, P. (2019, noviembre, 9) A Sequel to Les Immatériaux? Postmoderns and After? 40 years after The Postmodern Condition. Conferencia en China Academy of Art, Hangzhou, China.

Rogoff I. (2008)-(2011) El Giro. Arte y políticas de identidad, 2011, vol. 4 (junio), 253-266 . Traducción del Inglés: Estíbaliz Encarnación Pinedo. Versión original: Rogoff I. Turning. E – flux Journal. Issue #00. 10/08. November 2008, 1-7. https://editor.e-flux-systems.com/files/68470_e-flux-journal-turning.pdf

Serres, M. (1982) The Parasite. Johns Hopkins UP.

Spivak G. (1988). Can the subaltern speak? en Nelson C. y Grossberg L. (Eds.) Marxism and the Interpretation of Culture. Macmillan. https://jan.ucc.nau.edu/~sj6/Spivak%20CanTheSubalternSpeak.pdf

Thirlwell, A., y Parreno, P. (2017). Conversa: Um guiao com Philippe Parreno por Adam Thirlwell. Fundación Serralves.

Zahm, O. y Parreno, P. (2017). PHILIPPE PARRENO. Entrevista de Olivier Zahm. En: J. González. Exhibition Booklet for The Yeast and The Host. Jumex Museum, Mexico City.

https://www.filepicker.io/api/file/7P9cL7yQrSGp9arCn6P5

Published
30-01-2024
How to Cite
Elorza, C., & Sanzo-San Martín, I. (2024). RESPECT EXISTENCE OR EXPECT RESISTANCE: (un)Learning from/ in/ through art. Art and Identity Policies, 30(30), 143–155. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/584151