The school as a strategic place for the social reactivation of the neighbourhood

Authors

  • Ana Ruiz Abellón Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.552711
Keywords: expanded painting, collective painting, social reactivation, school

Abstract

This article presents a project that is defined in the context of artistic practices aimed at improving society. A proposal for collective painting emerged and developed in the public primary school Barriomar 74, with the aim of denouncing the precarious situation of the peripheral neighbourhood of the city of Murcia: La Purísima-Barriomar. The pictorial action arose and developed within the public primary school of the same name as the neighbourhood, with the support and participation of some of the pupils, most of whom are immigrants. A visual story with which the author of this text, as well as the artist who carries out the project integrates with the pupils in order to understand the social and cultural discrimination in which they live. With tinges of activist, collaborative and public art, the practice is developed thanks to the collaboration of the pupils and the teachers. The figure of the artist emerges as an agent from outside the neighbourhood whose aim is to act against this situation of social unrest, as well as getting involved in the cause and providing the affected community with the right tools so that the action can be sustained over time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardenne, P. (2006). Un arte contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Cendeac.

Blanco, P. (2005). Prácticas artísticas colaborativas en la España de los años noventa. En VV.AA. (ed.) Desacuerdos. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español (pp. 188-205). Edicions de l’Eixample.

Blanco, P. (2001). Explorando el terreno. En Modos de hacer: arte público, esfera pública y acción directa (pp. 23-50). Ediciones Universidad de Salamanca.

Centro Regional de Estadística de Murcia (2020). Padrón municipal de habitantes. https://econet.carm.es/web/crem/inicio/-/crem/sicrem/PU_padron/sec0.html

Felshin, N. (2001). Pero, ¿esto es arte? En Modos de hacer: arte público, esfera pública y acción directa (pp. 73-94). Ediciones Universidad de Salamanca.

Fernández Fariña, A. (2009). Lo que la pintura no es. La lógica de la negación como afirmación del campo expandido en la pintura. Arte y Estética.

Fernández Fariña, A. (2010). La pintura en el campo expandido: revisión de la teoría de Rosalind E. Krauss. Revista Investigación: Cultura, Ciencia y Tecnología, 2 (3), 55-59. https://www.researchgate.net/publication/315459094

Fernández Fariña, A. (2014). Pintura site. Dardo.

Guillamet, L. y Roca D. (2017). La doble cara del arte colaborativo: El cruce entre teoría y praxis. Interartive. https://interartive.org/2013/08/arte-colaborativo

Krauss, R. (2015). La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Alianza Forma.

Krauss, R (2011). La escultura en el campo expandido. https://visuales4.files.wordpress.com/2011/08/rosalind-krauss-la-escultura-en-el-campo-extendido.pdf

Lía, C. (2013). El arte participativo en el espacio público y la creación colectiva para la transformación social. Creatividad y arte. Creatividad y Sociedad, (20). https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/3608/CONICET_Digital_Nro.4839_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Lacy, S. (2010). Debated Territory: Toward a critical language for Public Art. En Leaving Art:Writings on Performance, Politics, and Publics, 1974–2007 (pp. 60-83). Ria Christie Collection.

Lippard, L. (2001). Mirando alrededor. Dónde estamos y dónde podríamos estar. En Modos de hacer: arte público, esfera pública y acción directa (pp. 51-72). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Lucas, A. (2021, 18 de junio). Barriomar cambia el disuasorio por un parque “que integra el barrio”. Diario La Opinión. https://www.laopiniondemurcia.es/murcia/2021/06/18/barriomar-cambia-disuasorio-parque-integra-53830977.html

Tonucci, F. (2015). La ciudad de los niños. Grao.

Published
30-12-2022
How to Cite
Ruiz Abellón, A. (2022). The school as a strategic place for the social reactivation of the neighbourhood. Art and Identity Policies, 27(27), 189–204. https://doi.org/10.6018/reapi.552711