Multiculturalism and diversity in animation cinema. Creation of cultural images
Abstract
Nowadays, many societies are connected through technology. The media and the arts have portrayed many cultures through history, revealing aspects and particularities that characterise them in different fields and spaces. Since its creation at the beginning of the s.XX, in animated cinema there are numerous examples of feature films based on mythologies, legends, stories and scenarios from both past and present cultures, using their art to create style with narrative and graphic strategies that are very representative of each one of them. It should be mentioned that, in some cases, these cultures have suffered by the hands of derogatory images that couldn’t be further from the truth. In this study, we analyse the use of cultural aspects unconnected to the original culture to produce a work for the masses, how cultural influences have defined and created others and the respect and truthfulness that are necessary to present the individuals that are part of a society.
Downloads
References
Antón, J. (7 de junio de 1985). Chris Claremont: “Los superhéroes quizá son la mitología de EE. UU.”. El País. https://elpais.com/diario/1985/06/07/cultura/486943208_850215.html
Bernstein, R. (20 de julio de 2008). The panda that roared. The New York Times. https://www.nytimes.com/2008/07/20/weekinreview/20bernstein.html
Breuer, R. (8 de diciembre de 2021). “Encanto”: Disney y la polémica por narrativas racistas o de apropiación cultural. Deutsche Welle (DW). https://www.dw.com/es/encanto-disney-y-la-pol%C3%A9mica-por-narrativas-racistas-o-de-apropiaci%C3%B3n-cultural/a-60050958
Dondé, E. (9 de agosto de 2021). Detrás de Cámaras: La Animación en Kung Fu Panda. Industria Animación. https://www.industriaanimacion.com/2021/08/detras-de-camaras-la-animacion-en-kung-fu-panda/
Embajada de los Estados Unidos en Argentina. (s.f.). Reseña de la historia de los Estados Unidos. Embajada de los Estados Unidos. https://ar.usembassy.gov/es/education-culture-es/irc/resena-de-la-historia-de-los-estados-unidos/
Galiano León, M. (2007). Interculturalidad y coeducación desde el cine de animación. II Jornadas internacionales sobre políticas educativas para la sociedad del conocimiento. Junta de Andalucía. [PDF] http://www.juntadeandalucia.es/educacion/portalaverroes/contenidosdigitales/contenido/ndoiand-20080526-0003-ii-jornadas-internacionales-sobre-politicas-educativas-para-la-sociedad-del-conocimiento
Gómez Goyeneche, M. A (2011). Identidades trastocadas. El recurso literario y artístico de las metamorfosis disyuntivas. Volumen 1. Universidad del Valle Programa Editorial.
Grangel, C. Y Grangel, J. Grangel Studio. 25 años de animación [Sesión de conferencia]. Exposición Héroes Animados, Vigo. 12 de abril de 2016. https://www.afundacion.org/es/agenda/evento/conferencia_grangel_studio._25_anos_de_animacin
Julius, J. (2019). El arte de Zootrópolis. Prisanoticias Colecciones.
Julius, J y Malone, M. (2019). El arte de Vaiana. Prisanoticias Colecciones.
Julius, J. (2020). El arte de Big Hero 6. Prisanoticias Colecciones.
Lee, J. y Malone, M. (2019). El arte de ¡Rompe Ralph! Prisanoticias Colecciones.
Lenore, V. y Fernández Mallo, A. (7 de diciembre de 2018). Sobre el apropiacionismo cultural. El Español. El Cultural. https://www.elespanol.com/el-cultural/opinion/dardos/20181207/apropiacionismo-cultural/358965562_0.html
Lerew, J. (2019). El arte de Brave. Prisanoticias Colecciones.
Mattelart, A. (2006). Diversidad cultural y mundialización. Paidós.
Mercado, K. (24 de noviembre de 2021). Encanto, el homenaje de Disney a Colombia. Domestika. https://www.domestika.org/es/blog/9434-encanto-el-homenaje-de-disney-a-colombia
Pérez Latorre, Ó. (2006). Diversidad cultural y mundialización. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(4), 306.
Quin, R. y McMahon, B. (1996). Historias y estereotipos. Editorial de la Torre.
Rodes, A. (24 de julio de 2008). Poca China mucho oso. Público. https://especiales.publico.es/hemeroteca/137011/poca-china-mucho-oso
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.