Multiculturalism and diversity in animation cinema. Creation of cultural images

Authors

  • Zaida Novoa Universidad de Granada
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.552681
Keywords: multiculturalism, diversity, cinema, animation

Abstract

Nowadays, many societies are connected through technology. The media and the arts have portrayed many cultures through history, revealing aspects and particularities that characterise them in different fields and spaces. Since its creation at the beginning of the s.XX, in animated cinema there are numerous examples of feature films based on mythologies, legends, stories and scenarios from both past and present cultures, using their art to create style with narrative and graphic strategies that are very representative of each one of them. It should be mentioned that, in some cases, these cultures have suffered by the hands of derogatory images that couldn’t be further from the truth. In this study, we analyse the use of cultural aspects unconnected to the original culture to produce a work for the masses, how cultural influences have defined and created others and the respect and truthfulness that are necessary to present the individuals that are part of a society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antón, J. (7 de junio de 1985). Chris Claremont: “Los superhéroes quizá son la mitología de EE. UU.”. El País. https://elpais.com/diario/1985/06/07/cultura/486943208_850215.html

Bernstein, R. (20 de julio de 2008). The panda that roared. The New York Times. https://www.nytimes.com/2008/07/20/weekinreview/20bernstein.html

Breuer, R. (8 de diciembre de 2021). “Encanto”: Disney y la polémica por narrativas racistas o de apropiación cultural. Deutsche Welle (DW). https://www.dw.com/es/encanto-disney-y-la-pol%C3%A9mica-por-narrativas-racistas-o-de-apropiaci%C3%B3n-cultural/a-60050958

Dondé, E. (9 de agosto de 2021). Detrás de Cámaras: La Animación en Kung Fu Panda. Industria Animación. https://www.industriaanimacion.com/2021/08/detras-de-camaras-la-animacion-en-kung-fu-panda/

Embajada de los Estados Unidos en Argentina. (s.f.). Reseña de la historia de los Estados Unidos. Embajada de los Estados Unidos. https://ar.usembassy.gov/es/education-culture-es/irc/resena-de-la-historia-de-los-estados-unidos/

Galiano León, M. (2007). Interculturalidad y coeducación desde el cine de animación. II Jornadas internacionales sobre políticas educativas para la sociedad del conocimiento. Junta de Andalucía. [PDF] http://www.juntadeandalucia.es/educacion/portalaverroes/contenidosdigitales/contenido/ndoiand-20080526-0003-ii-jornadas-internacionales-sobre-politicas-educativas-para-la-sociedad-del-conocimiento

Gómez Goyeneche, M. A (2011). Identidades trastocadas. El recurso literario y artístico de las metamorfosis disyuntivas. Volumen 1. Universidad del Valle Programa Editorial.

Grangel, C. Y Grangel, J. Grangel Studio. 25 años de animación [Sesión de conferencia]. Exposición Héroes Animados, Vigo. 12 de abril de 2016. https://www.afundacion.org/es/agenda/evento/conferencia_grangel_studio._25_anos_de_animacin

Julius, J. (2019). El arte de Zootrópolis. Prisanoticias Colecciones.

Julius, J y Malone, M. (2019). El arte de Vaiana. Prisanoticias Colecciones.

Julius, J. (2020). El arte de Big Hero 6. Prisanoticias Colecciones.

Lee, J. y Malone, M. (2019). El arte de ¡Rompe Ralph! Prisanoticias Colecciones.

Lenore, V. y Fernández Mallo, A. (7 de diciembre de 2018). Sobre el apropiacionismo cultural. El Español. El Cultural. https://www.elespanol.com/el-cultural/opinion/dardos/20181207/apropiacionismo-cultural/358965562_0.html

Lerew, J. (2019). El arte de Brave. Prisanoticias Colecciones.

Mattelart, A. (2006). Diversidad cultural y mundialización. Paidós.

Mercado, K. (24 de noviembre de 2021). Encanto, el homenaje de Disney a Colombia. Domestika. https://www.domestika.org/es/blog/9434-encanto-el-homenaje-de-disney-a-colombia

Pérez Latorre, Ó. (2006). Diversidad cultural y mundialización. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(4), 306.

Quin, R. y McMahon, B. (1996). Historias y estereotipos. Editorial de la Torre.

Rodes, A. (24 de julio de 2008). Poca China mucho oso. Público. https://especiales.publico.es/hemeroteca/137011/poca-china-mucho-oso

Published
30-12-2022
How to Cite
Novoa, Z. (2022). Multiculturalism and diversity in animation cinema. Creation of cultural images. Art and Identity Policies, 27(27), 137–154. https://doi.org/10.6018/reapi.552681