“Watch” and “think”: The moral and educational contribution of fact-based animated filmes for young audiences
Abstract
The extraordinary importance of stories, legends and fairy tales for the moral, intellectual and educational formation of children is an indisputable fact. Thanks to the viewing of masterpieces of children’s literature adapted to cinematographic art, children, besides having fun, learn values. Based on the development of a theoretical framework on fables and animated film, and in order to shed light on animation committed to social, gender and political issues, this study exposes two feature films and a short animated film released during the period between the years 2018 and 2022. The objective is to determine the role played by feminist directors in teaching and strengthening the morals and culture of young audiences, through the characters of audiovisual stories starring children immersed in very harsh life circumstances, such as war and exile.
Downloads
References
Aguaded Gómez, M. C., Ferrés Pratas, J., Masanet, M. J. (2015). La educación mediática en la universidad española (1ª, Ser. Comunicación, 63). Gedisa.
Alonso Escontrela, Mª., Luisa, & Pereira Domínguez, Mª., del Carmen. (2000). El cine como medio-recurso para la educación en valores: un enfoque teórico y tecnológico. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 5, 127-148.
Bettelheim, B., & Furió Silvia. (2012). Psicoanálisis de los cuentos de hadas (Ser. Booket. divulgación, 3306). Critica.
Bofill, A., & Cots, J. (1999). La Declaración de Ginebra. Pequeña historia de la primera carta de los derechos de la infancia. Barcelona, España: Comissió de la Infància de Justícia i Pau Barcelona.
Boucher, E. (2010). Feminism and voluntary action: eglantyne jebb and save the children fund, 1876-1928. by linda mahood. Twentieth Century British History, 21(2), 247-249.
De Sousa, A. M. M. (2021). Una visión de la moralidad en “un cuento de navidad” de Charles Dickens. Letras, 56 (90), 107-132.
Ferlay, H (Directora). (2020). A la mer poussière. [A la mar de polvo][Cortometraje]. Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs.
Garaigordobil, M. (2016). Una propuesta de juego cooperativo para niños y niñas de Educación Infantil. En M. Edo, S. Blanch y M. Anton (Coords.), El juego en la primera infancia, (pp. 13-27).
García- Ruíz. R, Duarte, A. Mª., Guerra. S. (n.d.). Propuesta de un instrumento de evaluación para medir el grado de competencia mediática en la etapa de educación infantil. Píxel-Bit, 44(44). 81-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.06
Grorud, M. (2018). (Director). The Tower. [La Torre][Película]. Tenk TV, Les Contes Modernes, Cinenic Film.
Huerta, R., Alonso Sanz, A., & Ramon, R. (2019). De película: cine para educar en diversidad (1ª edición, Ser. Plural). Tirant humanidades.
Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Editorial UOC.
Ibarra, N., Ballester, J., Carrió, M. L. y Romero, F. (2015). Retos en la adquisición de las literaturas y de las lenguas en la era digital. Editorial Universitat Politècnica de València.
Kronemer, A. (Director). (2021). Lamya´s poem. [El poema de Lamya][Película]. Servicios de animación PiP de Unity Productions.
Laguna, R. (2021). To the dusty sea (À la mer poussière).
Animación para adultos. https://animacionparaadultos.es/2020-a-la-mer-poussiere/
Langer, S. K. (1966). Los problemas del arte: diez conferencias filosóficas (Ser. Biblioteca de diseño y artes visuales, 4). Infinito.
Lingford, R. (2012). Women’s Animation. British Film Institute.
Llurba, A. (2021). Érase otra vez. Cuentos de hadas contemporáneos. Wunderkammer.
Mayorga, E. (2018). Mats Grorud sobre Palestina, animación y esperanza. Variety, 3 de diciembre de 2018.
Montero, E. L. G. (2017). Prácticas y poéticas surrealistas en el cine de Germaine Dulac. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 7(2), 45-65.
Narodowski, M. (1994). Infancia y poder: La conformación de la pedagogía moderna. Aique.
Narodowski, M. (2013). Hacia un mundo sin adultos. Infancias híper y desrealizadas en la era de los derechos del niño. Actualidades Pedagógicas, 1(62), 15-36. https://doi.org/10.19052/ap.2686
Prados, M. P. (2013). El alumnado de 14 a 16 años y su entorno familiar: tipos de dinámicas y ambientes familiares, estilos parentales. Acciones e Investigaciones Sociales, 33, 115-138.
Valdivieso, C. A. (2014). Análisis de los dibujos animados emitidos en televisión; personajes, estilos y mensajes [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Universidad de Granada.
Wilson, A. (1970). The world of Charles Dickens. Secker and Barbour.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.