MUSEARI, visual studies and LGTBIQ+ activism in comics and picture books

Authors

  • Joan J. Soler Navarro Universidad Miguel Hernández
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.552661
Keywords: LGTBIQ , comic, diversity, picture book, MUSEARI

Abstract

The hypothesis of this paper is to demonstrate the motivation of LGBT+ art to transform society, so we focus on the social contributions, policies and culture of the selected artists. We take as its axis the exposed art in the permanent collection of MUSEARI, Museum of the Imagine. We visit this online museum, focusing only on the six authors related to the comic and the picture book that have been exhibited to date. We discuss with Sara Colaone, Sebas Martín, Juan Sepúlveda, Nazario Luque, Laerte Coutinho and Victoria Rubio. Six projects of MUSEARI for meeting first hand, their visual narratives, their personal and artistic contributions, to art and life. Art it’s a social reflex, it promotes reflection, it influences and brings about changes in society. The art that emanates from activism LGTBIQ+ is made up of committed people, and their motivation is essential to stimulate changes in different orders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrero, M. - Tebeosfera (publicado el 16/06/2022). Consultada el 29/08/2022 https://www.tebeosfera.com/documentos/la_industria_del_comic_en_espana_en_2020_y_2021.html

Carvajal Navarro, I. (2021). Construcción de carreras artísticas de autoras de historieta en Chile. 2010-2021. [Tesis de grado no publicada]. Universidad de Chile.

Cavalcante, L. M. (2014). Quero deixar de ser um menino dependente para ser uma mulher autônoma: os casos transgêneros nas tirinhas de Laerte Coutinho. [Tesis de post-grado no publicada]. Campus Campina Grande | Centro de Humanidades – CH Brasil.

Cavero Guerrero, J. L., & Lauro Tavolara, F. Representación de familias homoparentales en las traducciones al español de álbumes ilustrados para niños publicados desde el año 2000 hasta el 2019. [Tesis de grado no publicada]. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).

De Santis, L., & Colaone, S. (2021). En Italia son todos machos. Norma Editorial.

Giner Latorre, A. (2021). El cómic y el álbum ilustrado como recursos para la educación en diversidad de género y afectivo-sexual. Educación Multidisciplinar Para La Igualdad de género, (3), 16. Recuperado de https://monografias.editorial.upv.es/index.php/emig/article/view/280

Gracia Lana, J. A. (2019). Buceando en el boom del cómic adulto. Dos artistas a recuperar: Scaramuix y Calonge. El artista, mito y realidad. Reflexiones sobre el gusto. V. Carretero R.,, Castán A., y Lomba, C. (eds.) 453-464). Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Huerta, R. (2022) La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad. 34 (1), 27-45.

Huerta, R. (2021). Incorporando la diversidad sexual mediante Museari a través en el proyecto “Second Round. Conference Proceedings CIVAE 2021 (pp. 540-544). MusicoGuia.

Huerta, R. (2020). Educación artística para formar docentes en derechos humanos y diversidad sexual. Pulso. Revista de Educación. 43, 119-136.

Huerta, R. (2019). Educar en artes desde la perspectiva LGTB a través de Museari, un museo online de la diversidad sexual. Plurais Virtual, 8(1), 160-180.

Huerta, R., & Alonso-Sanz, A. (Eds.). (2015). Educación artística y diversidad sexual (220). Universitat de València.

López-Manrique, I., San Pedro-Velero, J. C., & de Mesa, C. G. G. (2014). La motivación en el área de Expresión Plástica. Arte, Individuo y Sociedad, 26(2), 199-213.

Martín, S. (2009). Chulos y novios en viñetas. Cómo dedicarse al cómic (gay) y no morir en el intento. Lectora: revista de dones i textualitat, 15, 213-227.

Naranjo Ruiz, M.I (2021). El underground más castizo: transgresión y tradición en Anarcoma de Nazario Luque. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 18, 371-397.

Natolo, A. G. (UBA). (2007). El confino de los varones homosexuales del sur italiano durante el régimen fascista: una aproximación. XI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Tucumán, San Miguel de Tucumán).

ONG Transgender Europe. Consultada el 29/08/2022 https://tgeu.org/

Sapiña, J., & Cao Míguez, A. B. (2020). Cómic, memoria histórica y activismo LGTB en diálogo: el ejemplo de la novela gráfica El Violeta. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 123, 155-171.

Stumpf González R., Baquero M. y Mello Grohmann L. G. (2020). ¿Nueva derecha o vino viejo en odres nuevos? La trayectoria conservadora en Brasil en el último siglo. Política y Sociedad, 57(3), 647-670. https://doi.org/10.5209/poso.69210

Soler-Quílez, G. (2020). Cómics y álbumes ilustrados sobre Federico García Lorca: obra y vida ¿gay? Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 123, 173-184.

Theodoro, H. (2016). Visibilidades midiáticas e transgeneridade: apontamentos sobre um estudo de caso com Laerte Coutinho. Dito Efeito-Revista de Comunicação da UTFPR, 7(11), 30-42.

Published
30-12-2022
How to Cite
Soler Navarro, J. J. (2022). MUSEARI, visual studies and LGTBIQ+ activism in comics and picture books. Art and Identity Policies, 27(27), 93–113. https://doi.org/10.6018/reapi.552661