Drawing my grandmother’s stories, a search for identity through the creation of a graphic novel.

Authors

  • Denisse Torena Carro Universidad de Granada
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.552641
Keywords: graphic novel, narrative, memory, eldery people, herstory

Abstract

This article shows the development of a graphic novel based on rescuing memory from the life testimonies and family stories of a 90-year-old Uruguayan woman. The plot focuses on the history of women from the arrival of immigrants to Uruguay in the 19th century to the present day, going through situations of discrimination, poverty and abuse. The hypothesis defends that the life stories of an elderly person hide learning to the whole society and that their stories can be rescued from orality to be transferred to the graphic story. The intention of the work is not only to remember the past, but to make a subsequent analysis from a critical and current perspective, linking the historical events recognized by the official history, prioritizing the “emotional truth” of the story to the reproduction of true events. The methodology developed uses tools from biographical-narrative research and artistic research. The development of the work showed that integrating the accumulated wisdom of the elderly and creating narratives from it, are facts that collaborate in their dignification and develop a more positive paradigm of old age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta, L. y Palumbo, L. (2009). Una mirada acerca de la enseñanza de la historia reciente. Contrapunto de discursos y desafío a las prácticas. En A. Zabala (Coord.) Escenarios de pasado histori(ografí)a en la voz de los profesores, 29-66. Federico Lorenz editores.

Berger, J. (2021). Sobre el dibujo. Editorial Gustavo Gili.

Berriel, F. Crowe, M. Rovira, A. Torena, D. Nero, M. y Herd, D. (2021). La Convención de los Derechos de las Personas Mayores: Una Guía Gráfica. University of Dundee.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Arco Libros.

Bunjevac, N. (2015). Patria. Turner Publicaciones.

Cabrera, L. (2013). El derecho a la memoria y su protección jurídica: avance de investigación. Pensamiento Jurídico, 36, 174-188.

Del Rey, E. (2021). (Des)montando el libro. Del cómic multilineal al cómic objeto. Servicio de Publicaciones de la Universidad de León.

García, S. (2010). La novela gráfica. Astiberri.

García, S. (2004). Anatomía de una historieta. Ediciones Sinsentido.

Hidalgo, M. C. (2022). El contrapunto en el álbum ilustrado infantil. Un análisis multimodal para su implementación en la asignatura Ilustración Infantil del Máster de Dibujo (Universidad de Granada). Revista KEPES, 19(25), 427-462. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.15

Huenchuan, S. (2013). Envejecimiento, solidaridad y protección social en América Latina y el Caribe: la hora de avanzar hacia la igualdad. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://cutt.ly/UXfw8hk

Juri, S. (2021). Nutriendo sabidurías alimentarias. Revista Latinoamericana De Food Design 2, 156-163.

Kannenberg, G. (2013). Los cómics de Chirs Ware: El texto, la imagen y las estrategias visuales. En J. Trabado (ed.), La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos (pp. 375-408). Arco libros.

Kuttner, P., Weaver-Hightower, M. y Sousanis, N. (2021). Comic-based research: The affordances of comics for research across disciplines. Qualitative Research, 21(2), 195-214.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Prensas Universitarias de Zaragoza.

McCloud, S. (1995). Como se hace un cómic. El arte invisible. Ediciones B.

Muñoz, D. (2020). Escribir con viñetas, pensar con bocadillos. Es Pop ediciones.

Nikolajeva, M., y Scott, C. (2006). How Picturebooks Work. Routledge.

OEA. (2015). Convención Interamericana Sobre La Protección De Los Derechos Humanos De Las Personas Mayores. https://cutt.ly/wJL92Se

Paredes, M. Ciarniello y M. Brunet, N. (2010). Indicadores sociodemográficos de envejecimiento y vejez en Uruguay: una perspectiva comparada en el contexto latinoamericano. Universidad de la República. https://cutt.ly/5BHTrLY

Penyas, A. (2017). Estamos todas bien. Salamandra Ediciones.

Ros, I. (2020). Cosas nuestras. Lumen.

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico.; Tiempo y narración II. Configuración del tiempo en el relato de ficción. Siglo XXI.

Rovira, A (2021). El problema del reconocimiento de los derechos humanos de las personas mayores en tiempos de COVID-19. En V. Montes de Oca y M. Vivaldo Martínez (Coords.), Las Personas Mayores ante la Covid-19. Perspectivas interdisciplinarias sobre envejecimiento y vejez (pp. 245-271). Universidad Autónoma de México. https://seminarioenvejecimiento.sdi.unam.mx/downloads/libros/l1.pdf

Salisbury, M. y Styles, M. (2012). El arte de ilustrar libros infantiles. Concepto y práctica de la narración visual. Blume.

Sarlo, B. (2012). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Siglo XXI.

Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario (Tesis Doctoral). UBA, España.

Vollenweider, N. (2017). Notas al Pie. Maten al mensajero.

Published
30-12-2022
How to Cite
Torena Carro, D. (2022). Drawing my grandmother’s stories, a search for identity through the creation of a graphic novel . Art and Identity Policies, 27(27), 52–67. https://doi.org/10.6018/reapi.552641