The proliferation of an image. From political dissidence to Aliexpress in five steps

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.552011
Keywords: balaclava, images of resistance, pussy riot, activism

Abstract

The image of the performance of the Russian group Pussy Riot in a Moscow church in 2012 was broadcast worldwide after the arrest of its protagonists. In the international protest movement that was generated, the balaclava was assumed as an icon. This garment reappears in other contexts: a Madonna concert, a scene from the movie Spring Breakers. In this article we discuss a series of images connected by this common element that functions as a symbol of dissidence and social struggle and that, through its different uses and appropriations, has been changing its meaning.

How are images of resistance constructed? How are they put into circulation? What possibilities of appropriation and replicability do they host? What action capacity do they have? Through this brief tour we propose to look at some aspects that could be useful to us when addressing these issues.

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Author Biography

Claudia González, Universidad Complutense de Madrid

Licenciada en Bellas Artes (UCM, 2005), Máster en Investigación y Creación de Arte (UCM, 2010) y posteriormente MBA en Gestión de Empresas e Instituciones Culturales (Universidad de Salamanca, 2011). 

De manera profesional se dedica a la producción de proyectos artísticos y a la gestión cultural en torno al binomio arte y participación. Ha colaborado con instituciones como Intermediae Matadero, Espacio Trapezio, Fundación Balia o Medialab-Prado. Actualmente trabaja para el Ayuntamiento de Madrid en programas de descentralización y proximidad cultural en la ciudad.

Como artista ha formado parte de varios colectivos: Dientes de ojo, de 2006 a 2012 y desde 2019 y actualmente Jornada Laboral, una plataforma de acciones artísticas que investiga sobre el trabajo y las lógicas productivas actuales. Ha realizado exposiciones en espacios de Madrid como Off Limits, Sala de Arte Joven, Arquería de Nuevos Ministerios o ABM Confecciones y fuera de Madrid en el Festival Okuparte de Huesca o la Sala Alterarte de Ourense entre otros.

Como investigadora ha sido miembro del grupo de investigación de la Comunidad de Madrid En los márgenes del arte (ediciones 2018 y 2019) y actualmente es colaboradora en el I+D Interacciones del arte en la tecnosfera. La irrupción de la experiencia (HAR2017-86608-P). De  2017 a 2020 ha sido profesora honorífica del departamento de Pintura y Conservación-Restauración de la Facultad de Bellas Artes de la UCM y desde 2021 es investigadora predoctoral en ese mismo departamento.

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Páginas web consultadas:

https://nopussyriot.tumblr.com/

https://pussy-riot.livejournal.com/

Published
30-06-2023
How to Cite
González, C. (2023). The proliferation of an image. From political dissidence to Aliexpress in five steps. Art and Identity Policies, 28, 105–122. https://doi.org/10.6018/reapi.552011