Rosana Paulino and Adriana Varejão: a visual criticism to the colonialism of power
Abstract
This paper compares and analyzes a corpus of works by Brazilian artists Rosana Paulino and Adriana Varejão, which deal with the violence inflicted upon nature and the body. From a decolonial perspective, it is believed that the selected works criticize racism and nature's destruction as consequences of the European Conquest. These artists use meaningful aspects of Portuguese culture, such as tiles, to show, together with slave ships, body parts and images of nature, the degree of violence that resulted from such process. It is claimed that Paulino and Varejão criticize the colonialism of power by showing the “colonial wound” and its effects. They show the erasure of identities, the creation of stereotypes and the use of bodies and nature as goods to propose a visual criticism over Brazil’s history and present. A qualitative and transdisciplinary approach with visual studies, history and decolonial studies as a basis will be used to describe, analyze and compare the images.
Downloads
-
Abstract422
-
pdf (Español (España))671
References
Andermann, J. (2018). Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Metales Pesados.
Cámara, M. (2021). El archivo como gesto. Tres recorridos en torno a la modernidad brasileña. Prometeo.
Escobar, T. (2003). Elogio del silencio. Huellas, (3), 60-65. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/171.
Escobar, T. (2015). Arte popular: el desafío contemporáneo. Estudios Curatoriales, 3(4), 1-5. Recuperado de https://revistas.untref.edu.ar/index.php/rec/article/view/679/633
Grosman, C. (2020). En De Oto, A. (comp). Ejercicios sobre lo postergado. Escritos poscoloniales (pp.245 - 269). Quellqasqa.
Guimarães, A. S. (2004). Preconceito de cor e racismo no Brasil. Revista de antropologia, 47, 9-43. Recuperado de https://www.scielo.br/j/ra/a/B8QfF5wgK3gzDNdk55vFbnB/abstract/?lang=pt
Itaú Cultural (12 de agosto de 2019). Rosana Paulino – Série Cada Voz (2019) [Video]. Youtube. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=bfvxqWMfG7Q&ab_channel=Ita%C3%BACultural
Kubiak, E. (2016). Antropofagia en el arte de Adriana Varejão. Sztuka Ameryki Łacińskiej, 6(1), 205-229. Recuperado de https://czasopisma.marszalek.com.pl/10-15804/sztuka-ameryki-lacinskiej/4510-sal201607
Merlinsky, G., y Serafini, P. (Eds.). (2020). Arte y ecología política. Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
Mignolo, W. (2000). La colonialidad a lo largo y a lo ancho: el hemisferio occidental en el horizonte colonial de la modernidad. En Edgardo Lander (comp.) La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp. 34-52). CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf
Mignolo, W. (2014). Prefacio. En Palermo, Z., y Quintero, P. (Eds.). Aníbal Quijano: textos de fundación (pp.9-11). Ediciones del signo.
Mignolo, W. (2019). Reconstitución epistémica/estética: la aesthesis decolonial una década después. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, 14(25), 14-33. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/2790/279063839002/279063839002.pdf
Ortiz, R. (1985). Memória coletiva e sincretismo científico: as teorias raciais do século XIX. Cultura brasileira e identidade nacional, 5, 13-35.
Paulino, R. (2018). Rosana Paulino. Recuperado de: https://www.rosanapaulino.com.br/
Pedrosa, A. (2013). Adriana Varejão. Historias en los márgenes. Fundación Malba. Recuperado de: https://www.malba.org.ar/adriana-varejao-historias-en-los-margenes/
Penhos, M. (2005) Ver, conocer, dominar. Imágenes de Sudamérica a fines del siglo XIX. Siglo XXI.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Edgardo Lander (comp.) La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp. 122-151). CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf
Rojas, D. E. (2010). Lo monstruoso y el cuerpo fragmentado: el Nuevo Mundo como espacio de violencia, una lectura de la obra de Theodore De Bry en la construcción de la imagen indiana. Revista Chilena de Antropología Visual, (16), 1-29. Recuperado de: http://rchav.cl/imagenes16/imprimir/egana_imp.pdf
thefrankmuseum (9 de febrero de 2019). Rosana Paulino legendado [Video]. Youtube. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=mKu9_a3sznk&ab_channel=thefrankmuseum
Urtubey, F. E. (2018). Los confines de la representación. Figuraciones sobre el pasado brasileño a la luz del concepto de heterogeneidad de Ernesto Laclau. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 13(23), 158-169. Recuperado de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/12996
Valtierra, A. (2019). Adriana Varejão: otros cuerpos detrás, Artishock. Recuperado de: https://artishockrevista.com/2019/10/29/entrevista-adriana-varejao/
Copyright (c) 2023 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.







