Transforming the Ensanche Heredia into Soho. Creative cities, gentrification and cultural promotion in Málaga
Abstract
The Director Plan of Art District - Soho Malaga (2011-2014) is an example of the assisted transformation of the neighborhood of Ensanche Heredia by the public administration of Malaga City Hall. The Ensanche’s conversion into Art District helped as a tool to create a city branding associated with the touristic and cultural consumption, stimulating by doing so themed public spaces and privatization process. With these cultural promotion policies, and by following the logics of creative industries, Malaga intends to put itself globally on the competitive map of touristic cities, fundamentally by urban interventions with a special focus on the productive role of the city’s culture. This way, the borough, advertised as a city of museums, with the production of Soho contributed to promoting the gentrification process that the center suffers, in which culture, understood as a strategic asset commodity, has a key role.
Downloads
References
Analistas Económicos de Andalucía (s.f.). Cultura y desarrollo: Impacto socioeconómico de Málaga 2016. Cuaderno nº 10. II Plan Estratégico de Málaga. Málaga, España: Fundación Ciedes. Autor/a (XXXX).
Ayuntamiento de Málaga (2012). Síntesis del Plan Director del Barrio de las Artes -Soho Málaga-. — (2016). Plan Estratégico del turismo de Málaga 2016-2020. Málaga, España: Fundación Ciedes. Recuperado de https://ciedes.es/images/stories/Laura/PLAN_2020/2PLAN_ESTRATEGICO_TurismoMalaga.pdf
Barcenilla, H. (26 de noviembre de 2020). Máquinas de producir miradas. Encuentros en el museo presencial. En M. Méndez Baiges y M. González González (Presidencia), En la mente de Atenea. El desafío de la objetividad en la investigación científica. Conferencia llevada a cabo en el IV Seminario de Posgrado en Investigación y Teoría de Género, Málaga, España.
Bennett, T. (1995). The Birth of the Museum. Nueva York, Estados Unidos: Routledge.
Brandao, P. (2011). La imagen de la ciudad. Estrategias de identidad y comunicación. Barcelona, España: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona.
Brenner, N., Peck, J. y Theodore, N. (2015). Urbanismo neoliberal. La ciudad y el imperio de los mercados. En Observatorio Metropolitano de Madrid (ed.), El mercado contra la ciudad. Globalización, gentrificación y políticas urbanas (pp. 211-243). Madrid, España: Traficantes de Sueños.
Bujalance, P. (24 de mayo de 2017). No tomarás el nombre del CAC en vano. Málaga hoy. 24 de mayo. Recuperado de https://www.malagahoy.es/ocio/tomaras-nombre-CAC-vano_0_1138686213.html
Castillo, I. A. (19 de enero de 2019). Diez años del germen que ha transformado el Soho. La Opinión de Málaga. Recuperado de https://www.laopiniondemalaga.es/malaga/2019/01/19/diez-anos-germen-transformado-soho-27856660.html
Col·lectiu Punt 6 (2019). Urbanismo feminista. Por una transformación radical de los espacios de vida. Barcelona, España: Virus Editorial.
Debord, G. (2015). La sociedad del espectáculo. Valencia, España: Pre-Textos.
Deutsche, R. y Gendel Ryan, C. (1984). The Fine Art of Gentrification. October, 31, pp. 91-111. doi: 10.2307/778358
El artista Rogelio López Cuenca sobre el nuevo festival MAUS del Ayuntamiento de Málaga (10 de junio de 2015). El Observador. Recuperado de https://revistaelobservador.com/sociedad/cultura/10163-el-artista-
Fernández, C. (4 de febrero de 2020). El gran fiasco del Museo de las Gemas en Málaga. Málaga hoy. Recuperado de https://www.malagahoy.es/malaga/fiasco-Museo-Gemas-Malaga_0_1434157128.html
Fernández de Betoño Sáenz de Lacuesta, Unai (2015). Arte y gentrificación. La cultura como supuesto motor de la renovación urbana. En, M. A. Chaves Martín (Ed.), Arquitectura, patrimonio y ciudad (pp. 155-160). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
Fernández Sabau, M. y Martín Cavanna, J. (2018). A través del espejo. Informe de transparencia y buen gobierno de los museos de bellas artes y arte contemporáneo 2017. Madrid, España: Fundación Compromiso y Transparencia.
Ferrary, M. (24 de enero de 2016). El Centro ha perdido uno de cada cuatro edificios históricos en quince años. La Opinión de Málaga. Recuperado de https://www.laopiniondemalaga.es/malaga/2016/01/24/centro-perdido-cuatro-edificios-historicos-28462357.html
Florida, R. (2012). The Rise of the Creative Class. Nueva York, Estados Unidos: Basic Books.
Glass, R. (2010). Aspects of Change. En J. BROWN-SARACINO (Ed.), The Gentrification Debates (pp. 19-29). Chicago, Estados Unidos: Routledge.
Gente Corriente (10 de abril de 2017). La gentrificación y sus efectos en Málaga. Recuperado de https://gentecorriente.net/hemeroteca/
Illouz, E. (comp.) (2009). Capitalismo, consumo y autenticidad. Las emociones como mercancía. Buenos Aires, Argentina: Katz Editores.
Jacobs, J. (2000). The Death and Life of Great American Cities. Londres, Reino Unido: Pimlico. Maus (s.f.). El plano. Recuperado de http://mausmalaga.com/#ElPlano
Navarrete Escobedo, D. (2017). Museos y urbanismo en la ciudad turística: Centro Pompidou, Quai Branly y Fundación Vuitton en París como casos de estudio. Arte y Ciudad. Revista de Investigación, (11), pp. 157-184. doi: 10.22530/ayc.2017.N11.409
Observatorio de Medio Ambiente Urbano (OMAU) (s.f.). Presentación del proyecto. MAUS, Málaga / Arte urbano en el Soho. — (2014). Dossier del proyecto. MAUS, Málaga / Arte urbano Soho.
Ortiz de Villajos Carrera, J. C. (2014). La construcción patrimonial en la ciudad intermedia. Málaga, retratos patrimoniales no pronosticados en derivas urbanas programadas del tiempo presente (tesis doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla.
Pareja, M. y Simó, M. (2014). Dinámicas en el entorno construido: renovación, gentrificación y turismo. El caso de la Barceloneta. ACE: Architecture, City and Environment, 9(26), pp. 201-222. doi: 10.5821/ace.9.26.3688
Peck, J. (2005). Struggling with the Creative Class. International Journal of Urban and Regional Research, 9 (4), pp. 740-770.
Programa de Cooperación Transfronteriza España-Fronteras Exteriores II (POCTEFEX) (2014). Informe final: Soho.
Remesar, A. (2008). Només edificis o també entorns. Quaderns d’Acció Social i Ciutadania, (3), pp. 67-70. Cataluña, España: Departament d’Acció Social i Ciutadania.
Rosler, M. (2017). Clase cultural. Arte y gentrificación. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.
Sánchez, R. y Ordaz, A. (2 de septiembre de 2018). ¿Cuántas viviendas de tu barrio están en Airbnb? elDiario.es. Recuperado de https://www.eldiario.es/economia/concentracion-airbnb-manzana-viviendas-vacacional_1_1961096.html
Sánchez, S. (3 de enero de 2021). La torre del puerto de Málaga y los hoteles de La Equitativa, protagonistas. Málaga hoy. Recuperado de https://www.malagahoy.es/malaga/torre-puerto-Malaga-hoteles-Equitativa_0_1534346877.html
Smith, N. (2002, junio). New Globalism, New Urbanism: Gentrification as Global Urban Strategy. Antipode, 34, (3), pp. 427-450. doi: 10.1111/1467-8330.00249
Troitiño Vinuesa, M.A. (1992). Centro histórico, intervención urbanística y análisis urbano. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 11, pp. 25-48
Vargas, I. (15 julio de 2021). El Soho de Málaga: de fallido barrio de las artes a nueva atracción turística. El Español. Recuperado de https://www.elespanol.com/malaga/vivir/20210715/soho-malaga-fallido-barrio-artes-atraccion-turistica/595191491_0.html
Vázquez de la Rosa, H. (2019). Fachadismo expandido. Instrumentalización del patrimonio local del Centro Histórico de Málaga (Trabajo de Fin de Máster). Barcelona, España: Universitat de Barcelona.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.