Feminist aesthetics and audiovisual artistic practices in Spain. Intervening the memory, feeling the present, promoting the future

Authors

  • Ana Martínez-Collado Universidad de Castilla-La Mancha
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.506291
Keywords: aesthetics, contemporary art, audio-visual, feminism, memory, Spain

Abstract

This article analyzes the relationships between current developments in audiovisual practices and feminist aesthetics in Spain. This confluence actively participates in the paradigm shift, both discursive and experiential, of certain contemporary identity issues, thus promoting a rewriting of both concepts and practices, encouraging the creation of alternative imaginaries. Hence, in this symbiotic participation, new forms and experiences are discovered, alterations of the traditional canon of art, of the beauty and the sublime, and a visibility of the everyday through a reaffirmation of the experience blurring the limits of the public and the private. In this regard, we will conclude pointing out the importance of said interweaving, focusing on how female artists and feminist aesthetics have intervened the hegemonic imaginaries through a rereading of memory, feeling the present and promoting more inclusive alternative ways of seeing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, S. (2004). The Cultural Politics of Emotion. Edimburgo: Edinburgh University Press.

Alcoff, L. (2000). Phenomenology, post-structuralism and feminist theory on the concept of experience. En L. Fisher y L. Embree (Eds.), (pp. 39-56). Feminist Phenomenology. Boston/Londres: Kluwer.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. México: FCE (Ed. original: 1983).

Aranguren, J. L. (1989). El ámbito de la intimidad. En C. Castilla del Pino (Ed.), De la intimidad (pp. 17-24). Barcelona: Crítica.

Archivo ARES. Estéticas, identidades y prácticas audiovisuales en España, dirigido por Ana Martínez-Collado. Recuperado de: https://aresvisuals.net/

Arendt, H. (1993). La condición humana. Trad. Ramón Gil Novales. Barcelona: Paidós (Ed. original: 1933).

Bachelard, G. (1992). La poética del espacio. Trad. Ernestina de Champourcin. México: Fondo de Cultura Económica (Ed. original: 1957).

Baigorri, L. (1997). Video y posmodernidad. On the Cutting Edge. En El video y las vanguardias históricas (pp. 79-82). Barcelona: Universitat de Barcelona.

Braidotti, R. (2000). Sujetos nómades. Trad. Alcira Bixio. Buenos Aires: Paidós Argentina (Ed. original: 1994).

Bal, M. (2006). Conceptos viajeros en las Humanidades. Trad. Yaiza Hernández. Estudios visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 3, 27-77 (Ed. original: 2002).

Butler, J. (2001). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Trad. María Antonia Muñoz. Buenos Aires: Paidós. (Ed. original: 1990).

Blas, S. (2005). Anotaciones en torno a vídeo y feminismo en el Estado Español. En J. Carrillo, I. Estella Noriega y L. García-Merás (Eds.), Desacuerdos 4. Sobre arte, políticas y esfera pública en el estado español (pp. 109-122) San Sebastián: Arteleku, Diputación Foral de Gipuzkoa, Centro José Guerrero, Diputación de Granada, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Universidad Internacional de Andalucía, UNIA arte y pensamiento.

Blom, I. (2017). Introduction. Rethinking Social Memory: Archives, Technology, and the

Social. En I. Blom, T. Lundemo y E. Røssaak (Eds), Memory in Motion. Archives, Technology, and the Social (pp. 11-38). Ámsterdam: Amsterdam University Press.

Broude, N. y O. Garrard, M. (1994). The Power of Feminist Art. Nueva York: Abrams.

Broude, N. y Garrard, M., (2005). Reclaiming Female Agency: Feminist Art History after Postmodernism. Londres: University of California Press.

Castilla del Pino, C. (1989). Público, privado, íntimo. En De la intimidad (pp. 25-31). Barcelona: Crítica.

Cixous, H. (1995). La joven nacida. Salidas. En La risa de la medusa. Ensayos sobre la escritura. Trad. Myriam Díaz-Diocaretz (pp. 13-107) Madrid: Anthropos, (Ed. original: 1979).

Colaizzi, G. (1990). Feminismo y teoría del discurso. Razones para un debate. En Feminismo y teoría del discurso. Giulia Colaizzi, ed. Madrid: Cátedra.

Colaizzi, G. (2007). La pasión significante. Teoría de género y cultura audiovisual. Madrid: Biblioteca Nueva.

Cottingham, L. (1994). ¿What´s So Bad About ‘Em? En Bad Girls (pp. 54-64). Londres: ICA.

Culler, J. (1982). On Deconstruction: Theory and Criticism after Structuralism. Nueva York: Cornell University Press.

Danto, A. (2005). El abuso de la belleza. La estética y el concepto de arte. Trad. Carles Roche. Barcelona: Paidós (Ed. original: 2003).

Deleuze, G. (1996). Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama.

Deleuze, G. (1984). La imagen en movimiento. Estudios sobre cine 1. Madrid: Paidós (Ed. original: 1983).

Deleuze, G. (1987). La imagen tiempo. Estudios sobre cine 2. Madrid: Paidós (Ed. original: 1985).

Deepwell, K. (2019). Beauty and Its Shadow: A Feminist Critique of Disinterestedness. En L. Ryan Musgrave (Ed.), Feminist Aesthetics and Philosophy of Art: Critical Visions, Creative Engagements. Nueva York: Springer Netherlands (Ed. original: 2011).

Devereaux, M. (1992). The Philosophical and Political Implications of the Feminist Critique of Aesthetic Autonomy. The Bucknell Review, 36(2), 164-186.

Devereaux, M. (1995). Oppressive Texts, Resisting Readers, and the Gendered Spectator: The ‘New’ Aesthetics. En P. Z. Brand y C. Korsmeyer (Eds.), Feminism and Tradition in Aesthetics (pp. 121–141). Pennsylvania State: University Press.

Ecker, G. (1986). Estética feminista. Trad. Paloma Villegas. Barcelona: Icaria (Ed. original: 1985).

Elwes, C. (2005). Video Art: A Guided Tour. Londres: I.B Tauris & Co Ltd.

Editorial Collective (1986). Film Video. Heresies: A feminism Publication on Art and Politics, 4(16), Nueva York: Heresies Collective. Recuperado de:

http://heresiesfilmproject.org/wp-content/uploads/2011/09/heresies16.pdf

Fraser, N. (1993). Repensar el ámbito público: una contribución a la crítica de la democracia realmente existente. Trad. Teresa Ruiz. Debate Feminista, 4(7), 23-58.

Giddens, A. (1995). La transformación de la intimidad: sexualidad, amor y erotismo en las relaciones modernas. Trad. Benito Herrero Amaro. Cátedra: Madrid.

Grandas, T. et al. (2020). Fina Miralles. Soy todas las que he sido. Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Guattari, F. y Rolnik, S. (2006). Micropolíticas. Cartografías del deseo. Trad. F. Gómez. Madrid: Traficantes de sueños (Ed. original: 2005).

Gras, M. (2012). El genérico “vídeo” como máquina de narrar. En Narrativas digitales y tecnologías de la imagen (pp. 23-54). Madrid y Barcelona: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Promoción de las Bellas Artes y Casa Asia.

Grosz, E. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Bloomington: Indiana University Press.

Haapala, A. (2005). On the Aesthetics of the Everyday: Familiarity, Strangeness, and the Meaning of Place. En A. Light y J. M. Smith (Eds.) The Aesthetics of Everyday Life (pp. 39-55). Nueva York: Columbia University Press.

Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. Trad. Antoni Domènech y Rafael Grasa. Barcelona: Gustavo Gili.

Hall, D. y Jo Fiter, S. (1990). Introduction. En D. Hall y S. Jo Fiter (Eds.), Illuminating Video: An Essencial Guide to Video Art (pp. 13-27). Nueva York: Area Video Coalition.

Han, B-Ch. (2013). La sociedad de la transparencia. Trad. Raúl Gabas. Barcelona: Herder.

Hanhardt, J. (1993). Expanded forms, notes towards a history. World Wide Video, Arts and Design Magazine, 31, 18-25.

Hedlin Hayden, M. (2015). Video Art Historicized: Traditions and Negotiations. Aldershot: Ashgate.

Hein, H. (1990). The Role of Feminist Aesthetics in Feminist Theory. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 48(4), “Special Issue: Feminism and Traditional Aesthetics”, 281-291.

Heller, A. (1985). Historia y vida cotidiana. Aportación a la sociología socialista. Trad. Manuel Sacristán. México D. F.: Grijalbo.

Hirschmann, N. J. y Di Stefano, C. (1996). Introduction: Revision, Reconstruction and the Challenge of the New. En Revisioning the Political: Feminist Reconstructions of Traditional Concepts in Western Political Theory (pp. 1-26). Boulder: Westviewpress.

Jeppesen, S., Hounslow, T., Khan, Sh. y Petrick, K. (2017). Media Action Research Group: toward an antiauthoritarian profeminist media research methodology. Feminist Media Studies, 17(6), 1056–1072. doi: https://doi.org/10.1080/14680777.2017.1283346

Jones, A, (1994). Postfeminism, Feminist Pleasures and Embodied Theories of Art. En C. L. Langer, J. Frueh, y A. Raven (Eds.), New Feminist Criticism. Art, Identity, Action (pp. 16-41). Nueva York: Harper Collins.

Jones, A. (2003). The Feminism and Visual Culture Reader. Londres y Nueva York: Routledge.

Jones, A. (2012). Seeing Differently: A History and Theory of Identification and the Visual Art. Nueva York: Routledge.

Juhasz, A. (2001). Women of Vision: Histories in Feminist Film and Video. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Knight, J. (2000). Video. En F. Cuson y O. Pajaczkowska (Eds.), Feminist Visual Culture (pp. 249-263). Edimburgo: Edinburgh University Press.

Korsmeyer, C. (2017). Feminist Aesthetics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Recuperado de: https://plato.stanford.edu/archives/spr2017/entries/feminism-aesthetics/

Kosofsky Sedgwick, E. (2003). Touching Feeling. Affect, Pedagogy, Performativity. Durham: Duke University Press.

Kristeva, J. (1988). Poderes de la perversión. Trad. Nicolás Rosa, México. Siglo XXI Editores (Ed. original: 1980).

Kristeva, J. (2000). El porvenir de una revuelta. Trad. Beatriz Horrac y Martín Dupaus. Barcelona: Seix Barral.

Labanyi, J. (2010). Doing things: emotion, affect and materiality. Journal of Spanish Cultural Studies, 11(3-4), 223-233.

Lyotard, J. F. (1988). La posmodernidad explicada a los niños. Trad. Enrique Lynch. Barcelona: Gedisa.

Lovejoy, M. (1992). Postmodern Currents. Art and Artist in the Age of Electronic Media. Nueva Jersey: Prentice Hall.

Mann, B. (2006). Women's Liberation and the Sublime: Feminism. Postmodernism, Environment. Nueva York: Oxford University Press.

Martínez Collado, A. (2008). Tendenci@s. Perspectivas feministas en el arte actual. Murcia: Cendeac.

Martínez Collado, A. (2009). Apuntes de las prácticas artísticas en España desde los años noventa. En Producción artística y Teoría Feminista del Arte: Nuevos Debates I (pp. 98-110). Vitoria: Centro Cultural Montehermoso.

Martínez-Collado, A. (2017). Imágenes/secuencias, políticas de la identidad y de la vida a través del videoarte en nuestra historia reciente. En A. Martínez-Collado y J. L. Panea (Eds.) Secuencias de la experiencia, estadios de lo visible. Aproximaciones al videoarte español (pp. 21-48). Madrid: Brumaria y Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Massumi, B. (2002). Parables for the Virtual. Movement, Affect, Sensation. Durham: Duke University Press.

Meigh-Andrews, Ch. (2006). A History of Video Art: The Development of Form and Function, Oxford: Berg.

Meskimmon, M. (2003). Women Making Art. History, Subjectivity, Aesthetics. Estados Unidos y Canadá: Routledge. Recuperado de: http://ebookcentral.proquest.com/lib/roehampton-ebooks/detail.action?docID=1075328

Millet, K. (1995). Política Sexual. Trad. Ana María Bravo García. Madrid: Cátedra (Ed. original: 1969).

Mouffe, Ch. (1993). Feminismo, ciudadanía y política democrática radical. Trad. Hortensia Moreno. Debate feminista, 7, 3-22.

Mulvey, L. (1975). Placer visual y cine narrativo. Trad. Santos Zunzunegui. Valencia: Episteme Ediciones.

Nochlin, N. (1971). Why Have There Been No Great Women Artists? Art News 69, Enero, 22-29.

Oñate, T. (2019). Estética y paideía (Hermenéuticas contra la Violencia I). Madrid: Dykinson.

Ortuño, P. (2018). Desde la singularidad hacia el trance comunitario en la creación audiovisual. En La imagen pensativa. Ensayo visual y prácticas contemporáneas en el Estado español: 16 miradas al vídeoarte (pp. 21-45). Madrid: Brumaria.

Panea, J. L. (2021). Espacios domésticos de resistencia. La cama en el arte de los siglos XX y XXI desde una perspectiva de género. Asparkía. Investigació feminista, 38, 341-367. doi: https://doi.org/10.6035/Asparkia.2021.38.17

Pardo, J.L. (1996). La intimidad. Valencia: Pre-textos.

Phelan, Ph. y Reckitt H. (2001). Art and Feminism. Londres: London Phaidon Press.

Pollock, G. y Parker, R. (1987). Strategies of Feminism. Introduction. En Framing Feminism. Art and the Women's Movement 1970-1985 (pp. 3-78). Londres: Pandora Books.

Pollock, G. (1988). Vision & Difference. Feminity, Feminism and the Histories of Art. Londres y Nueva York: Routledge.

Pollock, G. (1994). Histoire et politique: ¿l’histoire de l’art peut elle survivre au féminisme? En Y. Michaud (Ed.) Feminisme, art et histoire de l’art. París: École Nationale Supérieure des Beaux arts, Espaces de l’art.

Pollock, G. (2009). Desde las intervenciones feministas hasta los efectos feministas en las historias del arte. Análisis de la virtualidad feminista y de las transformaciones estéticas del trauma. En X. Arakistain y L. Méndez (Eds.) Producción artística y teoría feminista del arte: nuevos debates I. (pp. 42-63). Vitoria: Centro Cultural Montehermoso.

Ramazanoğlu, C. y Holland J. (2002). Feminist Methodology: Challenges and Choices. Londres: SAGE Publications. Recuperado de: http://ebookcentral.proquest.com/lib/roehampton-ebooks/detail.action?docID=254649

Rich, A. (2010). Sobre mentiras, secretos y silencios. Trad. Margarita Dalton. Madrid: Horas y Horas (Ed. original: 1966).

Richard, N. (1986). The Rhetoric of the body. Art & Text, 2, “Special Issue: Margins and Institutions. Art in Chile Since 1973”, 65-73.

Richardson, J. y Gorbman, C. (2013). Introduction. En J. Richardson, C. Gorbman y C. (Eds.) New Audiovisual Aesthetics (pp. 3-35). Nueva York: Oxford University Press.

Rose, G. (2020). Metodologías visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales. Trad. Isabel Garnelo Díaz. Murcia: Cendeac (Ed. original: 2001).

Rosler, M. (1990). Video: Shedding the Utopian Moment. En D. Hall y S. Jo Fifer (Eds.) Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art (pp. 31-50). Nueva York: Aperture, Bay Area Video Coalition.

Ross, D. (2010). En el principio (In the Begining). En D. A. Ross y C. Van Assche (Eds.) 100 videoartistas / 100 Video Artists (pp. 9-27). Madrid: Exit Publicaciones.

Rush, M. (2003). Video Art. Londres: Thames & Hudson.

Sádaba, E. (2021). Desdoméstica. Bilbao: Fundación Bilbao Arte Fundazioa.

Saito, Y. (2010). Everyday Aesthetics. Oxford: Oxford University Press.

Sheriff, M. (2011). Beyond the Norm: Interpreting Gender in the Visual Arts. En J. Butler y E. Weed (Eds.) The Question of Gender: Joan W. Scott's Critical Feminism (pp. 161-186). Bloomington: Indiana University Press.

Sturken, M. (1990). Paradox in the Evolution of an Art Form: Great Expectations and the Making of a History. En D. Hall y S. Jo Fifer (Eds.) Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art (pp. 101-121). Nueva York: Aperture, Bay Area Video Coalition, (Ed. original: 1989).

Sturken, M. (1997). Tangled Memories: The Vietnam War, the AIDS Epidemic, and the Politics of Remembering. Berkeley: University of California Press.

Taylor, C. (1996). Fuentes del yo. La construcción de la identidad moderna. Trad. Ana Lizón. Barcelona: Paidós.

Van Assche, Ch. (2010). El vídeo, un espacio‑tiempo contemporáneo (Video, a Contemporary Time‑Space). En D. A. Ross y C. Van Assche (Eds.) 100 videoartistas / 100 Video Artists (pp. 28-43). Madrid: Exit Publicaciones.

De la Villa, R. (2005). No es un problema de género. Exit Express, 12, 8-11.

Wolff, J. (2006). Groundless Beauty. Feminism and the aesthetics of uncertainty. Feminist Theory, 7(2), 143-158.

Wooster, A-S. (1984). In the beginning there was one, television. En C. Borelli (Ed.) From TV to video e Dal Video alla TV. Nuove tendenze del video nord-americano (pp. 5-25). Bolonia: L'immagine elettronica.

Zeglin Brand, P. (2013). Beauty Unlimited. Bloomington: Indiana University Press.

Published
30-12-2021
How to Cite
Martínez-Collado, A. (2021). Feminist aesthetics and audiovisual artistic practices in Spain. Intervening the memory, feeling the present, promoting the future. Art and Identity Policies, 25(25), 246–276. https://doi.org/10.6018/reapi.506291