Participatory and collaborative artistic processes in the cultural districts of Bordeaux and Nantes

Authors

  • Natalia Juan García Universidad de Zaragoza
  • Jesús Pedro Lorente Lorente Universidad de Zaragoza
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.506271
Keywords: cultural districts, urban boosters, participative/collaborative art practices, public space

Abstract

This paper analyses the burgeoning impulse, in the main cultural districts of Bordeaux and Nantes, of participative and collaborative art practices. Such adjectives are not synonymous but, true enough, it is sometimes difficult to differentiate these two categories of relational art; moreover, co-working spaces could literally be considered another kind of collaboration process. All in all, beyond terminology matters, the aim of this essay is to point out the flourishing of combined official and community-based initiatives. A model of arts-led urban revitalisation seeking greater involvement of the local ecosystem shaping a “cultural district”, as alternative to the paradigm of the singular institutional trigger worldly identified with the Guggenheim-Bilbao. Nowadays there are many counter-examples in Bilbao and in French cities on the Bay of Biscay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andres, L. y Grésillon, B. (2011). Les figures de la friche dans les villes culturelles et créatives. Regards croisés européens, L’Espace Géographique, 1, 15-30.

Bishop, C. (2012). Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, Londres: Verso Books.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo ed.

Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class, And How It’sTransforming Work, Leisure,Community and Everyday Life, NewYork: Basic Books.

Gravelaine de, F. (2010). Les Machines, la Fabrique, Le temps du projet. Nantes: Samoa, Place publique.

Gravelaine de, F. (2011). Fabrique: un projet de territoire plus qu’un équipement, La création prend ses quartiers. Nantes: Samoa, Place publique.

Grau Tello, M. L., Juan García, N. y Lorente Lorente, J. P. (2020). Street art en el distrito creativo de l’île de Nantes: Pinturas murales como anclas de identidad y memoria. En José Prieto (ed.) Arte y memoria V. Teruel: Fundación Universitaria Antonio Gargallo y Tervalis, 19-40.

Juan García, N. (2016). Barrios artísticos con un pasado monástico. Su transformación urbana en distritos culturales. En Chaves Martín, M. A., y Lorente, J. P., (eds.). Barrios Artísticos y distritos culturales: nuevos espacios para la creatividad y la revitalización urbana. Madrid: Icono 14 Editorial, 129-162.

Juan García, N., Grau Tello, M. L. y Lorente Lorente J. P. (2020). Arte participativo y colaborativo en el espacio público de Nantes: Una galería a cielo abierto con doble involucración social y terminológica, Umática: revista sobre creación y análisis de la imagen, 3, 71-93.

Mancini, M. G. (2011). L’arte nello spacio pubblico. Una prospettiva critica. Salerno: Plectica.

Nicolas, A. y Roy, E. (2015). La “clusterisation” du projet urbain de l'ile de Nantes. Nantes: CRENAU, Centre de Recherche Nantais Architectures Urbanités.

Pignot, L. (2010). La ville créative: concept marketing ou utopie mobilisatrice? L'Observatoire, la revue des politiques culturelles, 36, 23-24.

Pilati, T. y Tremblay, D. G. (2010). Cité créative et district culturel. Des interelations entre deux concepts? En Tremblay, Rémy y Tremblay, Diane-Gabrielle (dirs.) La clase créative selon Richard Florida. Un paradigme urbain plausible? Rennes-Quebec: PUR-PUQ, 127-148.

Remesar, A. (1999). Arte contra el pueblo: tensiones entre la democracia, el diseño urbano y el arte público. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Scher, A. (2007). Can the arts change the world? The transformative power of community arts, New Directions for Adult and Continuing Education, 116, 3-11.

Tapie, G. (2011). Bordeaux, économie de la connaissance et de la créativité. Popsu 2.

Violeau, J. L. (2016). L'île de Samoa à Nantes. Nantes: Éditions B2.

Vivant, E. (2009). Qu'est-ce que la ville créative? París: Presses universitaires de France.

Published
30-12-2021
How to Cite
Juan García, N., & Lorente Lorente, J. P. (2021). Participatory and collaborative artistic processes in the cultural districts of Bordeaux and Nantes. Art and Identity Policies, 25(25), 205–224. https://doi.org/10.6018/reapi.506271