Co-design and community cultural dynamization. Conceptual, methodological and practical reflections from an experience from the periphery
Abstract
We analyze the potential to generate critical collaborative and pedagogical practices from Design, which contribute to processes of community artistic and cultural development in contexts of marginal, informal and peripheral urbanism with respect to production centers. We start from the experience of joint work since 2016 between a faculty of fine arts and a nearby self-construction neighborhood; Las Moraditas de Taco, in Santa Cruz de Tenerife. The evidence that "professors are fed up with the classrooms spaces and students lack more experiences in the streets" joins the neighborhood claim; "we live on a mountain but nobody sees us", to explore models of living labs for creation and service-learning, in the recovery and valorization of collective memory, intangible cultural heritage, sense of belonging, dignity and beautification of public space or the external projection of positive values.
Special attention is paid to designers’ emerging roles and competencies, such as facilitator, catalyst or mediator. We highlight the relevance of adopting methodological frameworks based on participatory action-research, thus reorienting the traditional, institutional and top-down culture project, towards iterative process cultures of citizen innovation, from which to generate, stimulate and root transformations within the community and the territory.
Downloads
References
Abarca-Álvarez, F. J. y Campos-Sánchez, F. S. (2013). Urbanismos sin lugar: Paisajes participados. Bitácora Urbano-territorial, 22(1), 53-60. https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/53-60
Ardene, P. Un arte contextual: Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Murcia: CENDEAC.
Barrientos, N. (2 de mayo del 2012). ¿Qué es el Placemaking? Plataforma Urbana. https://www.plataformaurbana.cl/archive/2012/05/02/%C2%BFque-es-el-placemaking/
Blanco, P., Carrillo, J. Claramonte, J. y Expósito, M. (2001). Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Universidad de Salamanca. https://ciudadcomentada.files.wordpress.com/2015/04/modos-de-hacer.pdf
Bonsiepe, G. (1985). El diseño de la periferia. Debates y experiencias. México: G.Gili.
Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Díaz, A. (2021). Arte y Patrimonio. Un discurso del tiempo-espacio desde lo urbano. Revista PH, 103, 152-154. https://doi.org/10.33349/2021.103
Di Siena, F. (30 de junio de 2015). Diseño Cívico. Urbano Humano. https://urbanohumano.org/blog/2015/06/30/diseno-civico/
Di Siena, F. (2016). Introducción. En Diseño Cívico. Diseño, Territorio e Inteligencia colectiva, trabajo colaborativo desarrollado en la Primera edición del curso online de Diseño Cívico entre septiembre de 2015 y febrero de 2016 (pp. 6-8). CivicWise. https://issuu.com/civicwise/docs/publicaci_n_dise_o_c_vico_sd
Di Siena, F. y Pita, M.J. (2016). Diseño Cívico en 20 puntos. En Diseño Cívico. Diseño, Territorio e Inteligencia colectiva, trabajo colaborativo desarrollado en la Primera edición del curso online de Diseño Cívico entre septiembre de 2015 y febrero de 2016 (pp. 9). CivicWise. https://issuu.com/civicwise/docs/publicaci_n_dise_o_c_vico_sd
Fundación “La Caixa”. El Observatorio Social. (s.f.). Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural (ICI). Fundación “La Caixa”. https://observatoriosociallacaixa.org/-/proyecto-de-intervencion-comunitaria-intercultural-ici
García, J. (2021). El arte urbano como patrimonio cultural, clave en los distritos culturales y creativos. Revista PH, 103, 141-142. https://doi.org/10.33349/2021.103
García, E. y Luque, L. (2021). Dilemas del arte urbano como patrimonio. Revista PH, 103, 106-107. https://doi.org/10.33349/2021.103
Giménez, C., Lobera, J., Mora, T. y Roche, D. (2015). Encuesta 2015 sobre convivencia intercultural en el ámbito local, Informe Territorial de Taco. Obra Social “La Caixa”. https://fundacionlacaixa.org/documents/10280/181359/Encuesta+2015+sobre+convivencia+intercultural+en+el+%C3%A1mbito+local.pdf/af428533-a991-4d61-8f10-e63e6402bfe9
García, G. (2021). Arte urbano: entre la disidencia y la institucionalización. El caso de la ciudad de Valencia. Revista PH, 103, 155-157. https://doi.org/10.33349/2021.103
Greenwood, D., Whyte, W. and Harkavy, I. (1993). Participatory Action Research as a Process and as a Goal. Human Relations, 46(2),175-192.
Grupo de Investigación de Arte, Arquitectura y Comunicación en la Ciudad Contemporánea. (2018). “Barrios Artísticos y Distritos Culturales. Nuevos espacios para la creatividad y la revitalización urbana”. Miguel Ángel Chaves Martín, Jesús-Pedro Lorente (Eds). Revista Arte y Ciudad, 13, 171-176. https://doi.org/10.22530/ayc.2018.N13
Jiménez-Martínez, C. (2015). Cultura del diseño y desarrollo local sostenible. Aportes teóricos, metodológicos y casos prácticos en las Islas Canarias. Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna. La Laguna. ISBN: 978-84-16464-45-6. https://shorturl.at/alsDY
Navarro, P. (2021). Construir un patrimonio desde abajo. Revista PH, 103, 122-123. https://doi.org/10.33349/2021.103
Lazzeretti, L. (2008). El distrito cultural. Mediterráneo económico, 13, 327-351. https://publicacionescajamar.es/publicaciones-periodicas/mediterraneo-economico/mediterraneo-economico-13-los-distritos-industriales/225
Lewin, K., Tax, S., Stavenhagen, R., Fals, B., Zamosc, L., Kemmis, S. y Rahman, A. (1946). La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos. Editorial Popular S. A. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001872679304600203
Manzini, E. (2016). Cuando todos diseñan. Una introducción al diseño para la innovación social. Experimenta Editorial: Madrid.
Marchioni, M. (1999). Comunidad, Participación y Desarrollo. Teoría y metodología de la intervención comunitaria. Madrid: Editorial Popular.
Mau, B. (1998). Manifiesto incompleto para el crecimiento. Conferencia en el Netherlands Design Institute. Traducción de Jaume Pujagut.
Meroni, A.; Selloni, D. and Rossi, M. (2018). Massive Codesign. A Proposal for a Collaborative Design Framework. https://www.researchgate.net/publication/337286186_MASSIVE_CODESIGN_A_Proposal_for_a_Collaborative_Design_Framework
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (s.f.). Cómo hacer patrimonios comunes en el rural. La aventura de aprender: proyectos colaborativos. http://laaventuradeaprender.intef.es/guias/-como-hacer-patrimonios-comunes-
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (s.f.). ¿Qué es el patrimonio cultural inmaterial? UNESCO. https://ich.unesco.org/es/qu-es-el-patrimonio-inmaterial-00003
Ostrom, E. (2000). Diseños complejos para manejos complejos. Gaceta Ecológica, 54, 43-58.
Participatory Research Cluster, Institute of Development Studies, supported by the Swiss Agency of Development and Cooperation. (n.d.) Participatory Action Research. https://www.participatorymethods.org/glossary/participatory-action-research
Pilay, L. y Neves, M. (2020). Diseño para la valoración del patrimonio cultural-gráfico de la ciudad. Gráfica, 8(15) 55-61. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.171
Project for Public Spaces (2017). What is placemaking? https://www.pps.org/article/what-is-placemaking
Puig Rovira, J.M. (Coord). (2009). Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico. Barcelona: GRAO.
Tenerife Design Week. Connecting creative communities. (s.f.). Exposición: “Living Design Lab”. https://tenerifedesignweek.com/living-design-lab-2/
Torres-Tovar, A. (2019). Movilidad, espacio público y diseño participativo. Bitácora, 29, 7-8. https://doi.org/10.15446/bitacora.v29n3.82468
Universitat Oberta de Catalunya. (s.f.). Design Toolkit: Codiseño, ¿qué es? http://design-toolkit.uoc.edu/es/codiseno/
Universitat Oberta de Catalunya. (s.f.). Design Toolkit: Diseño centrado en las personas, ¿qué es? http://design-toolkit.uoc.edu/es/codiseno/
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.
Zapata, V., Mesa, A. y Fonte, M. (2020). Procesos comunitarios como vías de inclusión social: La participación de las personas inmigrantes en el proyecto ICI Taco de Tenerife. Cuadernos Manuel Giménez Abad, (M 7 - marzo 2020), 58-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7278515
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.