What Shall the Body Wear in Action Art? Performance Art and Memory as Regards Clothing
Abstract
The following text originates in the artistic inquisitiveness the authors share with respect to performance, on one hand, and clothing on the other. Hence, presuming a symbolic function within attire, our general goal has been to understand clothing as a symbolic part of the action. With this purpose, we have watched and accessed the most meaningful works in the history of performance art, as well as others more attuned to contemporaneity, to focus the analysis on actions in which clothing also has a veneer of memory reparation. We conclude by observing that this type of actions allowed women artists to claim ownership of their very bodies, to amend patriarchal history, and to stake their place in society. In addition, the text gathers two actions by the authors of this essay, since we understand that our artistic research, as we have specified, begins in our own artistic practice.
Downloads
References
Barthes, R. (1978). El sistema de la moda. Barcelona: Gustavo Gili.
Braidotti, R. (2008). In Spite of the Times: The Postsecular Turn in Feminism. Theory, Culture & Society, 25(6), 1–24.
Campos, A. y Hoyos, Y. (2019). Quiero hablar de mi vida y los artistas que más me gustan hablan de ellos mismos. Entrevista a Manuela Álvarez. Portal Error 19-13. Revista de arte contemporáneo. 1 (1).
Casablanca Migueles, L., y Chacón Gordillo, P. D. (2015). El hombre vestido. Una visión sociológica, psicológica y comunicativa sobre la moda. Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, 12, 60-83.
Cellino, R. (2016). Performance: Travestismos y Política en las Crónicas de Pedro Lemebel. [Mensaje de blog] Panoramas.
Concannon, K. (2008). Yoko Ono’s Cut piece. PAJ – A Journal of Performance and Art Sept 90. pp. 81–93.
Consuegra, C.B. (2014). Arte Conceptual en movimiento: Performance Art en sus acepciones de Body Art y Behavior Art. Anales de Historia del Arte, 24, 183-200.
Correa (2007) Biografía.
Correa, N. (s.f)
Department of Film, TV and Scenography. (2015). Critical Costume 2015. Cat. 25-27 March 2015. Aalto University, School of Arts, Design and Architecture Helsinki, Finland.
Falge y Selzer. (2018). The Bigger Sleep-Manor Art Award. Kunst Museum Basel.
Fernández Silva, C. y Velásquez Posada, M. (2013). Las performáticas del cuerpo vestido en Fernández, C. De vestidos y cuerpos. Medellín: UPB.
Gómez Beltrán, I. (2018). Marina Abramović en “The Artist is Present” (2010): cuerpo, consciencia y performance como agentes para la crítica cultural. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 13(24), 376-389.
Gosling, E. (2019) The art of dressing for performance art. [Mensaje en blog] 30/05/2019.
Gutman, L. (2012). Habitar el traje. Una reflexión sobre el vestuario teatral. Cuaderno 39. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. pp 179-193.
Mayer, M. (2012). ¡No a las maternidades secuestradas! [Mensaje de blog] De archivos y redes.
Mizrahi, A. (2008). La indumentaria como confección de identidad en el arte contemporáneo. Disturbis, 5.
MOMA (2010-2011). Counter Space: Design and the Modern Kitchen.
Ortega Regalado, F. (2010). Cuando alguien se desnude y haga el tonto no te vayas: eso puede ser una performance. En R. Barroso (dir.) CONTENEDORES: una década de performance en Sevilla. Sevilla: Junta de Andalucía.
Pope, N. (2006). Los derechos de la mujer en Turquía como indicadores de cambio social: logros y desafíos. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 75, 125-133.
Punset, E. (23 de junio de 2008). Redes - Los siete pecados de la memoria. [rtve].
Ricoeur, P. (1999). La lectura del tiempo pasado: Memoria y olvido. Madrid: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
Rivera Soto, A. M. (2017). La dimensión estética de la moda y su relación con el arte contemporáneo. [Tesis para optar al grado de Magíster] Santiago de Chile: Universidad de Chile.
Saltzman, A. (2004) El cuerpo diseñado: sobre la forma en el proyecto de la vestimenta. Barcelona: Paidós.
Unamuno, M. (2018). En torno al casticismo. Menorca: Textos.info. (Texto original publicado en 1895).
Zambrini, L. (2009). Prácticas del vestir y cambio social. La moda como discurso, Question/Cuestión, 1(24).
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.