Counter-maps of the "Camino". Memories of the way of living

Authors

  • Estella Freire Universidad de Santiago de Compostela
  • Carmen Franco Vázquez Universidad de Santiago de Compostela
  • Candela Rajal Alonso Universidad de Santiago de Compostela
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.484741
Keywords: Collective memory, Heritage, Identity, Art education, Environmental education

Abstract

The following article highlights the importance of educating in the context and in common life for the construction of a collective memory, reestablishing identity bonds, preserving the past of our communities and reformulating the present. Through the educational project Contramapas del Camino. Memories of the way of living, carried out in different rural contexts belonging to the Camino de Santiago, we propose a series of artistic actions and methodologies that involve the inhabitants in the processes of recovery of memory linked to these places. This project, developed by the Didactics of Visual Expression Department of the University of Santiago de Compostela, is part of the O teu Xacobeo programme promoted and financed by the Xunta de Galicia. The main objective is to empower and make more visible the role of Artistic Education and creative processes as tools of analysis in the development of interdisciplinary proposals. The panels presented as Cartografías de la Memoria Popular (Cartographies of Popular Memory), synthesize the graphic-visual documentation generated from the different workshops and from the productions and narratives analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, E. y Ward, C. (1982). Art and Built Environment: a teacher’s approach. London, UK: Longman.

Adams, E. (1989). Learning to see. Journal of Art & Design Education, 8(2), 183-186.

Adams, E. (2008). Art and design education and the built environment. Art, Community and Environment: Educational Perspectives, 7, 125.

Adams, E. (2012). Education, environment, art: A new year: new opportunities. En Commissioned and published by ixia, the public art think tank.

Aldrey Vázquez, J.A. y del Río Franqueira, D. (2014). Crónica de un envellecemento anunciado: Galicia 2015-2030. Cambio demográfico e socio territorial en un contexto de crisis. XIV Congreso Nacional de Poboación, AGE (pp.69-82). Sevilla: Grupo de Poboación da Asociación de Geógrafos Españoles.

Arévalo, J. M. (2009). El patrimonio como memoria social y representación colectiva. La intangibilidad de los bienes culturales. En Medina García, E., Arévalo, J.M., Gómez-Ullate García de León, M. y Lagunas Arias, D. (coords.), Fronteras, patrimonio y etnicidad en Iberoamérica. (pp. 171-195). Madrid, España: Signatura Demos.

Assmann, J. (2010). Communicative and Cultural Memory. A Companion to Cultural Memory Studies, 109-118.

Blanco, V. y Cidrás, S. (2019). Educar a través da arte. Cara a unha escola imaxinada. Pontevedra, España: Kalandraka.

Barone, T. (2006). Arts-based educational research then, now, and later. Studies in Art Education, 48(1), 4-8.

Barone. T. y Eisner E. (2006) Arts-Based Educational Research. En J. Green, C. Grego y P. Belmore (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Educacional Research. (pp.95-109). Mahwah, New Jersey, EEUU: AERA.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (1994). Handbook of qualitative research. London, UK: Sage.

Dewey, J. (2004 [1938]). Experiencia y Educación. Madrid, España: Biblioteca Nueva.

Dewey, J. (2008 [1934]). El arte como experiencia. Barcelona, España: Paidós.

Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Gijón, España: Trea.

Fontal, O., García-Ceballos, S., Aso Morán, B. y Martínez, M. (2017). Patrimonios, objetos e historias de vida. Análisis de propuestas educativas desde el Observatorio de Educación Patrimonial en España. MIDAS [Online], 8.

Fontal, O. y Marín-Cepeda, S. (2018). Nudos patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal. Arte, individuo y sociedad, 30(3), 483-500.

Gold, J. y Goodey, B. (1983). Behavioural and perceptual geography, Progress in human geography, 7(4), 578-586.

Gruenewald, D. y Smith, G. (Eds.) (2008). Creating a movement to ground learning in place. En: Place-based education in the global age: Local diversity (pp. 345-358). London, UK: Routledge.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza, España: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Illeris, H. (2012). Nordic contemporary art education and the environment: Constructing an epistemological platform for Art Education for Sustainable Development (AESD), InFormation, 1(2), 77-93.

Instituto Galego de Estadística (2020). Proxeccións de poboación a curso prazo. 2018-2033. Variables demográficas proxectadas.

Instituto Nacional de Estadística (2012). Cifras INE. Boletín Informativo do Instituto Nacional de Estadística. Envellecemento Activo.

Jokela, T. S., y Coutts, G. (2018). The North and the Arctic: A laboratory af art and design education for sustainability. In T. Jokela, & G. Coutts (Eds.), Relate North: Art & design for education and sustainability (pp. 98-117). Lapland University Press.

Mantere, M. H. (1992). Ecology, environmental education and art teaching, En: L. Piironen (Ed.) Power of images (pp. 17-26). Helsinki, Finland: INSEA Research Congress, Association of Art Teachers.

Marín, R., (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas, Educação, 34(3), 271-285.

McNiff, S. (2008). Arts-based research. En J. Green y A.L. Cole (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Educacional Research. Handbook of arts in qualitative research (pp. 29-40). California, EEUU: Sage Publications In.

Mullen, C., (2003). A self fashioned gallery of aesthetic practice. Qualitative Inquiry, 9(2), 165-182.

Muñoz Viñas, S. (2010). Teoría contemporánea de la Restauración. Madrid, España: Síntesis.

Neperud, R. (1978). The what and why of environmental design education. Studies in Art Education, 31(4), 4-7.

Palacios, A. (2005). La comprensión del entorno construido desde la educación artística. Una propuesta para educación primaria y formación inicial del profesorado. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.

Palacios, A. (2006). Educación artística y ambiental: un estudio del caso británico a través del proyecto Art and the Built Environment. Arte, Individuo y Sociedad, 18, 57-76.

Samaja, J. (1994) Epistemología y Metodología. Elementos para una teoría de la investigación científica. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Sánchez Pardo, J. C. (2013). Bases para el análisis geohistórico del poblamiento rural tradicional en Galicia. BAGE. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 62, 75-99.

Sullivan, G. (2004). Art Practice as Research Inquiry in the Visual Arts. New York, EEUU: Teachers College, Columbia University.

Taylor, S. y Bodgan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Unesco (2003). Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial.

Muñoz-Viñas, S. (2010). Teoría contemporánea de la restauración. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Yin, R. (2003). Case study research: Design and methods. London, UK: Sage.

Published
28-06-2021
How to Cite
Freire, E., Franco Vázquez, C., & Rajal Alonso, C. (2021). Counter-maps of the "Camino". Memories of the way of living. Art and Identity Policies, 24, 49–72. https://doi.org/10.6018/reapi.484741