Objects, bodies and memory in contemporary Argentine theatre
Abstract
In the 1990s, Argentine theater field is determined by the emergence of a heterogeneity of forms grouped by critics under the title “New Argentine Theater.” These forms put in evidence the tension between an idealistic conception of the scene that had dominated independent theater until the 1980s and a materialist perspective that had developed surreptitiously in clear tension with the ways in which idealism conceive the relations between scene and history, subjects and objects, words and things but also in tension with the ways in which theater had thought itself as a memory device.
In this context, El Periférico de Objetos arises and become stronger. I will analyze the production of this group, understanding that among the innovations it proposes from the manipulation procedure, is the exploration of objects and bodies as involuntary memory devices. With the aim of demonstrating that the productivity of the relationship between manipulation and memory is not limited to object theatre but also expands to dramaturgical production, I analyze two dramatic works that Daniel Veronese wrote in that same decade, in parallel to his activity as member of this group.
Downloads
References
Alvarado, A. (2009). “El objeto de las vanguardias del siglo XX en el teatro argentino de la Postdictadura. Caso testigo: El Periférico de Objetos” en Dubatti, J. (Comp.). Escritos sobre teatro II. Buenos Aires: Nueva Generación. 11-80.
Alvarado, A. (2011). “La maquinaria barroca”. Topología de la crítica teatral II. Buenos Aires: Ediciones IUNA-Dramáticas. 9-12.
Alvarado, A. (2013). “Zooedipus”. Topología de la crítica teatral III. Buenos Aires: Ediciones IUNA-Dramáticas. 9-13.
Benjamin, W. (2013). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.
Benjamin, W. (2012a). El París de Baudelaire. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2012.
Benjamin, W. (2012b) Origen del Trauerspiel alemán. Buenos Aires: Gorla, 2012.
Buck-Morss, S. (2011). Origen de la dialéctica negativa. Theodor W. Adorno, Walter Benjamin y el Instituto de Frankfurt. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Buck-Morss, S. (1995). Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid: Visor.
Cytlak, K. (2015). “Objetos molestos en escena. Comentarios sobre la recepción del concepto de objeto en el teatro de Tadeusz Kantor por elPeriférico de Objetos” en Telón de fondo N° 21.
Dansilio, F. (2019). “Entre Teatro Abierto y el under porteño. Conflictos estéticos y políticos del teatro independiente durante la transición argentina” en Contemporánea. Historia y problemas del siglo XX, pp. 138-155, Año 10, Volumen 10.
De la Puente, M. (2011). “Arte y terror. Nombrar el horror desde el teatro”. En Giordano, Carlos et al. (eds), Cuestiones sobre comunicación, arte y estética, pp. 42-55. Buenos Aires: EPC.
De Toro, A. (2005). “El Periférico de Objetos. Topografías de la hibridez: cuerpo y medialidad” en Gestos N° 40, pp. 13-41.
De Toro, A. (2006). “El Periférico de Objetos, II: prácticas de corporalización y descorporalización” en Gestos N° 41, pp. 13-40.
Dubatti, J. (2001). “Introducción” en Dubatti, J. (Compilador). El nuevo teatro de Buenos Aires en la postdictadura (1983-2001), pp. 3-72. Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación.
Dubatti, J. (2006). “La dramaturgia de Daniel Veronese: Poéticas y lecturas”. En Cuerpo de prueba II, pp. 9-39. Buenos Aires: Atuel.
Ferreyra, S. (2019). Estética de lo inefable. Hacia una genealogía materialista del teatro argentino. Los Polvorines: UNGS.
Fobbio, L. (2010). “Daniel Veronese y el monólogo dramático de postdictadura: interacciones conflictivas, taxidermia de formas, una voz colectiva”. En VV. AA., Actas de las Primeras Jornadas de Investigación y Crítica Teatral pp. 1-18. Buenos Aires: Asociación Argentina de Investigación y Crítica Teatral.
Hillach, A. (2014). “Imagen dialéctica”. En Opitz, Michael y Wizisla, Erdmut, Conceptos de Walter Benjamin, pp. 644-708. Buenos Aires: Las Cuarenta.
Lotman, I. (2000). “Los muñecos en el sistema de la cultura” en La semiosfera III. Semiótica de las Artes y de la Cultura. Madrid: Frónesis/Cátedra/Universitat de Valencia. 97-102.
Müller, H. (1996). Germania: muerte en Berlín y otros textos. Navarra: ArgitaletxeHiru.
Naishtat, F. (2009). “Refocalización historiográfica y cambio de régimen de historicidad” en Espacios controversiales. Hacia un modelo de cambio científico y filosófico, pp. 53-86. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Pellettieri, O. (1997). Una historia interrumplida. Buenos Aires: Galerna.
Pellettieri, O. (2001). Historia del Teatro Argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998). Buenos Aires: Galerna.
Pellettieri, O. (2006). Teatro del Pueblo: una utopía concretada. Buenos Aires: Galerna.
Propatto, C. (2002). “El Periférico de Objetos: resignificación político histórica y distanciación objetual” en Dubatti, J. (Compilador). El nuevo teatro de Buenos Aires en la postdictadura (1983-2001). Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación.
Pucciarelli, A (coord.) (2011). Los años de Menem. La construcción del orden neoliberal. Buenos Aires: Siglo XXI.
Rodríguez, M. y Lusnich, A. (2001). “La recepción del teatro de Arte” en Pellettieri, O. (director). Historia del Teatro Argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998). Buenos Aires: Galerna.
Ure, A (2003). “El doble juego de público y actores” en Sacate la careta. Ensayos sobre teatro, política y cultura. Buenos Aires: Norma.
Veronese, D. (2000). “Automandamientos” en La deriva. Buenos Aires: Adriana Hidalgo. 309-315.
Veronese, D. (1999/2000). El Periférico de Objetos. Recuperado de http://www.autores.org.ar/dveronese/periferico.htm
Veronese, D. (1997). “Señoritas porteñas”. En Cuerpo de prueba, pp. 141-151. Buenos Aires: UBA.
Veronese, D. (1997). “Luisa”. En Cuerpo de prueba, pp. 153-163. Buenos Aires: UBA.
Veronese, D. (1997). “Luz de mañana en un traje marrón”. En Cuerpo de prueba, pp. 165-179. Buenos Aires: UBA.
Veronese, D. (1997). “Formas de hablar de las madres de los mineros, mientras esperan que sus hijos salgan a la superficie”. En Cuerpo de prueba, pp. 193-229. Buenos Aires: UBA.
Veronese, D. (1997). “Equívoca fuga de señorita apretando un pañuelo de encaje sobre su pecho”. En Cuerpo de prueba, pp.232-261. Buenos Aires: UBA.
Weber, T. (2014) “Experiencia”. En Opitz, Michael y Wizisla, Erdmut, Conceptos de Walter Benjamin, pp. 644-708. Buenos Aires: Las Cuarenta. 479-525.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.