Transitional art for the Capitalocene

Authors

  • Nuria Sánchez León Doctoranda Universitat Politécnica de Valencia
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.389491
Keywords: Capitalocene, Transitional Art, Transition to Sustainability, Ecodependence, Ecological Art, Public Art

Abstract

The study will embrace the concept of Capitalocene (J. Moore, 2015), to encompass not only the question of overexploitation of the physical world, but also the existence of power structures and groups that mark the historical and cultural construction responsible for overcoming the limits of the planet. The environmental crisis, led by climate change and the loss of biodiversity along with the end of fossil fuels, are the greatest challenges of our time. It is a crisis of our livelihoods, as well as our culture, worldview and the construction of knowledge. It requires the attention of all disciplines, sectors and agents, including the humanities, and specifically, art. This article focuses on studying one of the most recent artistic manifestations —transitional art— born in the United Kingdom (Neal, 2015) and related to the Transition Town Movement (TTM). Through a case study in Spain and the United Kingdom we seek to identify what type of art corresponds to the challenges of the Capitalocene, to later verify what characteristics of transitional art are appropriate to our time and finally to know if transitional art can respond to this global challenge.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    663
  • PDF (Español (España))
    512

References

Adams, W. M. (UICN), & Jeanrenaud, S. J. (UICN). (2008). Transición a la Sostenibilidad : hacia un Mundo Humanitario y Diverso. Gland,Suiza: UICN.

Albelda, J. (2017). La crisi ecològica i sistèmica. En La crisi ecològica i el llenguatge artístic. Pallars Jussà: Centre d ́Art i Natura i Garsineu Edicions.

Albelda, J., & Saborit, J. (1997). La construcción de la naturaleza. Valencia: Generalitat Valenciana.

Centola, D., Becker, J., Brackbill, D., & Baronchelli, A. (2018). Experimental evidence for tipping points in social convention. Science (New York, N.Y.), 360(6393), 1116-1119. https://doi.org/10.1126/science.aas8827.

Climático, I. G. intergubernamental de expertos en cambio. (2014). Cambio climático 2014 Informe de síntesis.

Ginebra, Suiza.

Crutzen, P. J., & Stoermer, E. F. (2000, mayo). The “Anthropocene”. Global Change Newsletter, 41(41), 17-18.

Damasio, A. T. (1994). El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano (2003.a ed.).

Barcelona: Crítica.

Davis, H., & Turpin, E. (2015). Art in the Anthropocene: Encounters A mong Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies. Londres: Open Humnanity press.

Fernandes-Jesus, M., Carvalho, A., Fernandes, L., & Bento, S. (2017). Community engagement in the Transition movement: views and practices in Portuguese initiatives. Local Environment, 22(12), 1546-1562.

https://doi.org/10.1080/13549839.2017.1379477.

González Reyes, L. (2018). Algunas ideas sobre cómo comunicar el colapso civilizatorio. En Humanidades ambientales: pensamiento, arte y relatos para el siglo de la gran prueba (pp. 233-250). Madrid: Los libros de la catarata.

Goto Collins, R. (2012). Ecology and environmental art in public place talking tree: won ’ t you take a minute and listen to the plight of nature? Doctoral thesis, OpenAIR@RGU The Open Access Institutional Repository at Robert Gordon University. Robert Gordon University.

Haraway, D. J. (2016). Staying with the trouble : making kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.

Hopkins, R. (2008). El Manual de transición. De la dependencia del petróleo a la resiliencia local.

Hopkins, R., & Thomas, M. (2016). The Essential Guide to Doing Transition (1.a ed.). Totnes: Transition Network.

Huertas, C., & Corraliza, J. A. (2016). Resistencias psicológicas en la percepción del cambio climático. Papeles,

(De relaciones ecosociales y cambio global), 107-119.

LaDanta LasCanta. (2017). El faloceno: redefinir el Antropoceno desde una mirada ecofeminista. Ecología política, 53 (el Antropoceno), 26-33.

López, J. (2013). Francisco Mora”Aprender y memorizar moldea nuestro cerebro”. El Mundo.

Macías, B. S., & Arregui-Pradas, R. (2014). La creación artística ante el paradigma ecológico. Arte y políticas de identidad, 10(Arte y sostenibilidad), 209-226.

Marín Ruiz, C. (2014). Arte medioambiental y ecología. Elementos para una reflexión crítica. Arte y políticas de identidad, 10-11, 35-54.

Marín Ruíz, C. (2015). Arte Medioambiental y Ecología,. Paradigmas de comprensión, interpretación y valoración de las relaciones entre arte y ecología. Universidad del País Vasco (UPV/EHU).

Moore, J. (2015). Capitalism in the Web of Life Ecology and the Accumulation of Capital. Nueva York: Verso.

Moore, J. W. (2016). Anthropocene or capitalocene? Nature, History and the crisis of capitalism. (J. W. Moore, Ed.). Oakland: PM Press.

Neal, L. (2015). Playing for Time. Making art as if the world mattered (1.a ed.). Londres: Oberon books.

Riechmann, J. (2014). Moderar Extremistán. Sobre el futuro del capitalismo en la crisis civilizatoria.(primera). Madrid: Díaz & Pons.

Sánchez-León, N. (2017). El papel del arte en la transformación social en contextos pioneros en el movimiento de transición a la sostenibilidad. El caso de Reino Unido. En III CONGRESO INTERNACIONAL DEINVESTIGACIÓN EN ARTES VISUALES :: ANIAV 2017 :: GLOCAL [codificar, mediar, transformar, vivir]

(pp. 105-124). Valencia: Universitat Politècnica de València. https://doi.org/dx.doi.org/10.4995/ANIAV.2017.5806.

Sánchez-León, N. (2018a). El papel del arte en la transición ecosocial: casos anglosajones y españoles. Universitat Politècnica de València. https://doi.org/doi:10.4995/Thesis/10251/113603.

Sánchez-León, N. (2018b). La función del arte en procesos de transición a la sostenibilidad : casos anglosajones y españoles.Universitat Politècnica de València. https://doi.org/doi:10.4995/Thesis/10251/113603.

Sennet, R. (2012). Juntos. Rituales, placeres, y política de cooperación. Barcelona: Anagrama.

Shellenberger, M., & Nordahus, T. (2006). FAQ: Post-environmentalism. En M. Andrews (Ed.), Land Art, a cultural ecology handbook (pp. 196-199). London: The Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufactures & Commerce, London, in partnership with Arts Council England.

Published
13-07-2019
How to Cite
Sánchez León, N. (2019). Transitional art for the Capitalocene. Arte Y Políticas De Identidad, 20, 81–96. https://doi.org/10.6018/reapi.389491