Precarious actions

Working conditions of contemporary art through performance

Authors

  • Nerea Ayerbe Elola
  • Beatriz Cavia Pardo
DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.359831
Keywords: performance, performativity, precariousness, contemporary art

Abstract

This text focuses on the relationship between performance art, performativity and job insecurity in contemporary art, through the analysis of works of some artist that are considered to be relevant: Mierle Laderman Ukeles (Denver, Colorado, 1939), Andrea Fraser (Billings, Montana, 1965) and Santiago Sierra (Madrid, 1966). To this aim, contributions around these concepts from performance studies and social theory are considered, specifically the writings of Victor Turner, Judith Butler and Isabell Lorey.

The objectives are two: the first, to establish the connection between the notions of precariousness and performativity and, the second, to apply an analysis to the selected works.We have started from the hypothesis that the analysis of theseperformances, can be used to extrapolated some general conclusions about the precariousness to working conditions ofcontemporary art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayerbe, N. (2017). Documentando lo Efímero: reconsideración de la idea de presencia en los debates sobre la performance. Revista Brasileria de Estudos da presença. Brazilian Journal on Presence Studies, 7(3), 437-458.

Ayerbe, N. (2018). Gestionando las huellas de lo efímero: la performance y las políticas de colección de los museos de arte contemporáneo. En Las políticas culturas y la teoría del ocio contemporáneo. Burgos, España: Universidad de Burgos.

Bird, J., & Newman, M. (1999). Rewriting conceptual art. London, UK: Reaktion.Bishop, C. (2012). Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London, UK and New York, USA: Verso.

Butler, J. (1990). Gender trouble. Feminism and the Subversion of Identity. New York, USA and London, UK: Routledge.

Butler, J. (2009). Performatividad, precariedad y políticas sexuales. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 4(3), 321-336.

Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Barcelona, España: Paidós.

Fisher, M. (2016). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Buenos Aires, Argentina: Caja Negra Editora.

Fisher, M. (2018). Los fantasmas de mi vida. Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra Editora.

Fortino, S., Tejerina, B, Cavia, B. y Calderón, J. (2012). Crise sociale et précarité. Paris, France: Champ Social Editions.

Fraser, A. (2005). From the critique of institution to an institution of critique. Artforum, sept. 283.

Fraser, A. (2007). Museum Highlights: The Writings of Andrea Fraser. A. Alberro (Ed.). Cambridge (Massachusetts), USA: The MIT Press.

Foster, H., Kraus, R., Bois, Y. y Buchloh, B. (2006) Arte desde 1900. Madrid, España: Akal.

Kwon, M. (1997). In Appreciation of Invisible Work: Mierle Laderman Ukeles and the Maintenance of the “White Cube”. Documents, 10, 35-38.

Laderman Ukeles, M. (1969). Manifesto for Maintenance Art. Recuperado de https://www.arnolfini.org.uk/blog/manifesto-for-maintenance-art-1969

Lorey, I. (2006). Gubernamentalidad y precarización de sí. Sobre la normalización de los productores y las productoras culturales. (M. Expósito, trad.). European Institute for Progressive Cultural Policies, eipcp. Recuperado de http://eipcp.net/transversal/1106/lorey/es

Lorey, I. (2017). Estados de inseguridad. El gobierno de la precariedad. Madrid: Traficantes de sueños.

Molesworth, H. (1999). Cleaning Up in the 1970s. The Work of Judy Chicago, Mary Kelly and Mierle Laderman Ukeles. In J. Bird, & M. Newman (Eds.) Rewriting conceptual art (pp. 107-122). London, UK: Reaktion Book.

Platero Méndez, R. (L.). (2013). Introducción. La interseccionalidad como herramienta de estudio de la sexualidad. En Platero Méndez, R. (Coord.) Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada (pp. 15-72). Barcelona, España: Bellaterra Editores.

Praxis (Delia Bajo and Brainard Carey). (2004, octobrer, 1st). In Conversation: Andrea Fraser. The Brooklynn Rail. Critical Perspectives on Art, Politics and Culture. Recuperado de http://www.brooklynrail.org/2004/10/art/andrea-fraser.Reverter-Bañón, S. (2017). Performatividad de género: la teoría especial y la general. Isegoría. Revista de Filosofía Moral y Política, 56, 61-87. doi: 10.3989/isegoria.2017.056.03

Tejerina, B, Cavia, B., Fortino, S. y Calderón, J. (2013). Crisis y precariedad vital. Trabajo, prácticas sociales y modos de vida en Francia y España. Valencia, España: Tirant lo Blanch.

Turner, V. (1975). Dramas, Fields and Metaphors. Symbolic Action in Human Society. New York, USA: Cornell University Press.

Turner, V. (1987). The Anthropology of Performance. New York, USA: PAJ Publications.

Published
30-12-2018
How to Cite
Ayerbe Elola, N., & Cavia Pardo, B. (2018). Precarious actions: Working conditions of contemporary art through performance. Art and Identity Policies, 19, 131–148. https://doi.org/10.6018/reapi.359831