Iran
the Challenge of Women in Art
Abstract
Understanding feminism as the political and ideological movement that it is, we will focus on Iranian women artists who, with their praxis, contribute everyday to subvert the prevailing patriarchal principles of their country of origin (though certainly they also do it in the countries they are living in). We will deal with the work of the artists who live in exile, the ones who have stayed in Iran and those who live between their homeland and other countries far from their culture. We will observe that there is a real artistic push from women who are conscious of their unequal situation and use their activity as a tool for action and dissent. They know international languages and how to use them, though they are interested in unfolding a symbolic and iconographic system based on their cultural sources. Thus, they display a group of complex and even enigmatic visual relationships that let the public imagination run free.
Downloads
References
Agencias (2017, 9 de agosto). Rohaní limita el papel de las mujeres en el Gobierno a dos vicepresidentas y una asesora. El País. Recuperado de https://elpais.com/internacional/2017/08/09/actualidad/1502272849_847712.html
Alberola Crespo, N. (2013). Homa Arkani. La poética de los espacios. CBN Revista de Estética y Arte Contemporáneo, 5, 60-69.
Alimi, K. (2013). Nikoo Tarkhami. Contemporary Practices, 12, 166-171.Alonso López, M. (2016, 6 de julio). Feminismo y arte en el mundo contemporáneo. Exit-express.com. Recuperado de http://exit-express.com/feminismo-y-arte-en-el-mundo-arabe-contemporaneo/
Artbruxelles (2011, 23 de marzo). Dix femmes peintres d’Iran, Dix and après. Recuperado de https://artbruxelles.wordpress.com/2011/03/23/dix-femmes-peintres-diran-dix-ans-apres/
Artbruxelles (2014, 28 de julio). Quand l’art contemporain raconte l’Iran. Recupardo de https://artbruxelles.wordpress.com/2014/07/28/quand-lart-contemporain-raconte-liran-2/
Barroso Villar, J. (2016). Mujeres árabes en las artes visuales. Los países mediterráneos. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Cavaliere, R. (2016). Le contraddizioni dell’Iran moderno e della donna iraniana attraverso gli scatti di Shadi Ghadirian. Tesi di Laurea. Relatore: Claudia Padovani, Università degli Studi di Padova. Recuperado de http://tesi.cab.unipd.it/53773/1/ROBERTA_CAVALIERE_2016.pdf
Conseil National de la Résistance Iranienne (2015, 15 de mayo). Atena Farghadani, artiste iranienne et militante des droits des femmes, condamnée à 14 ans de prison. CNRI. Recuperado de https://www.ncr-iran.org/fr/actualites/femmes/15948-atena-farghadani-artiste-iranienne-et-militante-des-droits-des-femmes-condamnee-a-14-ans-de-prison.html
Dehghan, S. K. (2017, 2 de agosto). Las mujeres iraníes presionan para formar parte del nuevo gobierno. Eldiario.es. Recuperado de http://www.eldiario.es/theguardian/Presionan-presidente-Iran-ministras-mujeres_0_671583447.html
Ebadi, S. (2007). El despertar de Irán. Memorias de la Revolución y Esperanza. Madrid: Santillana.
Espejo, B. (2013, 7 de junio). Shirin Neshat. “Busco el impacto emocional”. El cultural. El mundo. Recuperado de http://elcultural.com/revista/arte/Shirin-Neshat/32948
Falahi, A. (2017, 20 de septiembre). Crece la decepción con Rohani por su incumplimiento de las promesas. El País. Recuperado de https://elpais.com/internacional/2017/09/19/actualidad/1505810537_299551.html
Farzamnia, N. (2009). Irán.De la Revolución Islámica a la Revolución Nuclear. Madrid. Editorial Síntesis.
Gárate, J. (2015, 10 de junio). La batalla diaria de ser mujer en Irán. Periodismohumano. Recuperado de http://periodismohumano.com/mujer/la-batalla-diaria-de-ser-mujer-en-iran.html
Gauthier-Richardson, S. (2014). Shirin Neshat: Our House is on Fire. Recuperado de http://cosmoartetv.tumblr.com/post/77198611435/shirin-neshat-our-house-is-on-fire
Khakbaz, M. (2015). Feminism and Identity in the Work of Contemporary Iranian Female Artists. Exegesis and Creative Work Submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Masters of Research (Arts). Creative Industries Faculty Queensland University of Technology Brisbane, Australia. Supervisors: Dr. Debra Polson, Associate Professor Gavin Sade. Recuperado de http://eprints.qut.edu.au/91313/4/Mozhdeh%20Khakbaz%20Joybargholi%20Thesis.pdf
Lara, A. L. (2003). La guerrilla de la comunicación: interferencias en el código fuente. Recuperado de http://rebelion.org/cultura/lara260403.htm
Lloveras, E. (2014, 2 de enero). Ser mujer en Irán. Eldiario.es. Recuperado de http://www.eldiario.es/desalambre/mujer-Iran_0_209279317.html
Marçal, M. M. (1977). Divisa en Cau de llunes. Barcelona: Proa.
Marsé Taltavull, A. (2012). El discurso del arte iraní desde la perspectiva de los exilios (1979-2012). Síntesis entre tradición y contemporaneidad. Tesis doctoral dirigida por la Dra. Anna Casanovas Bohigas. Departamento de Historia del Arte. Facultad de Geografía e Historia. Universidad de Barcelona. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/41420/1/AMT_TESIS.pd
Marsé, A. (2013, noviembre). El rol del exilio en el arte contemporáneo iraní. Interartive. 55. Recuperado de http://interartive.org/2013/11/el-rol-del-exilio-en-el-arte-contemporaneo-irani/
Marsé, A. (2014, septiembre). Entre ficción y realidad. La sutileza del humero en el arte iraní: Ghazel. Interartive, 66. Recuperado de http://interartive.org/2014/09/arte-irani-ghazel/
Martínez, R. (2014, 24 de mayo). La Nobel de la Paz Shirin Ebadin: “Estoy muy decepcionada con España”. El Mundo. Recuperado de http://www.elmundo.es/espana/2014/05/24/5380947022601d46048b456f.html
Membrado, Z. (2015, 24 de diciembre). Vicepresidenta de Irán: “Las emociones femeninas inhabilitan para ser juez”.El mundo. Recuperado de http://www.elmundo.es/internacional/2015/12/24/567ae0d0ca474158698b45ce.html
Merinero Martín, Mª. J. (2001). Irán. Hacia un desorden prometedor. Madrid: Los libros de la catarata.
Merinero Martín, Mª. J. (2004). La República islámica de Irán. Dinámicas sociopolíticas y relevo de las élites. Madrid: Los libros de la catarata.
Morain, O. (2016, 6 de diciembre). La guerre, les femmes et l’Iran: rencontre avec la photographe Shadi Ghadirian. Culturebox. Recuperado de http://culturebox.francetvinfo.fr/arts/photo/la-guerre-les-femmes-et-l-iran-rencontre-avec-la-photographe-shadi-ghadirian-228931
Neshat, S. (2010, diciembre). Shirin Neshat: arte en el exilio. Ted. Ideas Worth Spreading. Recuperado dehttps://www.ted.com/talks/shirin_neshat_art_in_exile/transcript?language=es
Russell, H. (2014, 26 de febrero). Shirin Neshat Discusses Her Series Our House is on Fire. Recuperado dehttps://news.artnet.com/exhibitions/shirin-neshat-discusses-her-series-our-house-is-on-fire-3314
Pena, I. (2014, 6 de marzo). Shadi Ghadirian: fotografía crítica iraní. Recuperado de http://www.salesdeplata.com/shadi-ghadirian-fotografia-critica-irani/
Remington, G. (s.f.). La caligrafía misteriosa de Parastou Forouhar. Recuperado de http://gastv.mx/la-caligrafia-misteriosa-de-parastou-forouhar/
Saadawi, N. (2008, 10 de julio). El feminismo no es un invento occidental. Voces desde los feminismos, Diagonal, Recuperado de https://www.diagonalperiodico.net/libertades/feminismo-no-es-invento-occidental.html
Saiz, M. (2017, 20 de febrero). Las rebeldes de Irán. El País. Recuperado dehttps://elpais.com/elpais/2017/02/16/planeta_futuro/1487255523_665346.html
Samei, V. (2013, 7 de junio). La situación de las mujeres en Irán. Entrevista a Mansoureh Shojaee. Recuperado de http://es.euronews.com/2013/06/07/la-situacion-de-las-mujeres-en-iranSerrano
Sastre, C. (2017, 19 de septiembre). Relatos femeninos en el mundo árabe. Exit-express.com. Recuperado dehttp://exit-express.com/en-rebeldia-narraciones-femeninas-en-el-mundo-arabe/
Smusiak, C. (2004, 17 de septiembre). Iranian-Canadian artista examines feminist issues. The Journal. Recuperado de http://www.queensjournal.ca/story/2004-09-17/arts/iranian-canadian-artist-examines-feminist-issues/
Solans, P. (2013, 6 de septiembre). Feminismo, políticas, exilios. La emergencia de las artistas en el mundo islámico en M. Mujeres y arte visual, 6. Recuperado de http://www.m-arteyculturavisual.com/2013/10/16/feminismo-politica-exilios-la-emergencia-de-las-artistas-en-el-mundo-islamico/
Travagliati, G. (2013, 2 de noviembre). Shadi Ghadirian: vi racconto una favola iraniana. Recuperado de http://www.artribune.com/attualita/2013/11/shadi-ghadirian-vi-racconto-una-favola-iraniana/
Waginski, B. D. (2012, 16 de junio). Interview with curator Andrea Fitzpatrick and artists Samira Eskandarfar and Amirali Ghasemi. Recuperado de http://www.artoronto.ca/?p=10282
Watson, E. (2016, 1 de agosto). Emma Watson Interviews Persepolis Author Marjane Satrapi. Recuperado de https://www.vogue.com/article/emma-watson-interviews-marjane-satrap
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.