Colita in Context: Photography and Feminism during the Spanish Transition.
Abstract
The work that the Catalan photographer Colita (Barcelona, 1940) did during the seventes was allied to the feminist movement, resurgent in Spain afer Franco’s death. Her photographic practces, those that made visible the most important needs of Spanish feminism during that tme, will be studied in this artcle: her work for the journal Vindicación feminista (1976 and 1979) and the photobook Antfémina (Editora Nacional, 1977), made in collaboraton with María Aurèlia Capmany. Colita’s erotc photography of these years will also be examined —a much more problematc producton in connecton with the feminist proposals of this tme. On the one hand, feminists politcized sexual pleasure but, on the other, they railed against “destape” images, because this trend objectfed the nude female body. Nevertheless, Colita’s erotc work allows a queer reading or at least presents an alternatve framework to heterosexual desire and the gaze.Downloads
References
Ahmed, S. (2006). Orientations: Towars a Queer Phenomenology. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 12(4), 543-574.
Almerini, K. (2014). LaSal, bar-biblioteca feminista en Barcelona. Empoderamiento femenino y cultura visual. Boletín de Arte, 35, 83-100.
Bassas, A. (2013). Feminismo y arte en Cataluña en las décadas de los sesenta y setenta. Escenas abiertas y escenas de reflexión. En J. V. Aliaga y P. Mayayo (Ed.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010 (pp. 215-236). Madrid: This Side Up.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós: Barcelona.
Capdevila-Argüelles, N. (2016). Introducción. En E. Fortún, Oculto sendero (pp. 7-68). Sevilla: Renacimiento.
Capmany, M. A. (1977). Antifémina. Madrid: Editora Nacional.
Calvo, C. (2014). Antifémina. En fotos y libros. España 1905-1977 (pp. 234-236). Madrid: MNCARS.
Castro García, A. (2009). La representación de la mujer en el cine español de la Transición (1973-1982). Oviedo: KRK.
Colita, Xavier Miserachs (conversa transcrita per Xavier Febrés). (1988). Barcelona: Ajuntament de Barcelona.Combahee River Colective (1977/2012). Un manifiesto feminista Negro. En R. L. Platero (Ed.), Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada (pp. 75-86). Barcelona: Bellaterra.
Garbayo, M. (2016). Cuerpos que aparecen. Performance y feminismos en el tardofranquismo. Bilbao: Consonni.
Llinás Carmona, C. (2008). Feminismes de la Transició a Catalunya. Textos i materials. Barcelona: Horsoni Editorial.
Lugon, O. (2010). El estilo documental. De August Sander a Walker Evans 1920-1945. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo. En B. Wallis (Ed.), El arte después de la modernidad (pp. 365- 377). Madrid: Akal.
Navarrete, C; Ruido, M y Vila, F. (2005). Trastornos para devenir: entre artes y políticas feministas y queer en el Estado español. En J. Carrillo, I. Estella y L. García-Merás (Eds.), Desacuerdos 2. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español (pp. 158-187). San Sebastián/Barcelona/Sevilla: Arteleku/MACBA/UNIA.
Pernas, B. (2012). Voces del lesbianismo en Vindicación feminista. En R. Osborne (Ed.), Mujeres bajo sospecha. Memoria y sexualidad (1930-1980) (pp. 397-407). Madrid: Fundamentos.
Picornell, M. (2010). ¿De una España viril a una España travesti? Transgresión transgénero y subversión del poder franquista en la transición española hacia la democracia. Feminismo/s, 16, 281-304.
Ribalta, J. (2008). Joan Fontcuberta como historiador de la fotografía española. En J. Fontcuberta, Historias de la fotografía española. Escritos 1977-2004 (pp. 7-17). Gustavo Gili, Barcelona.
Ribalta, J. (2015). Prefacio, en Aún no:Sobre la reinvención del documental y la crítica de la modernidad (1972-1991) (s/p), MNCARS, Madrid.
Rich, A. (1986). Sangre, pan y poesía. Icaria: Barcelona.
Rubin, G. (1975). The Traffic in Women: Notes on the Political Economy of Sex. En R. Reiter (Ed.), Toward and Anthropology of Women (pp. 157-210). Nueva York: Monthly Review Press.
Silverman, K. (1992). Male Subjetivity at the Margins. New York y Londres, Routledge.
Terré, L. (2010). Colita ¡Yo no soy un espejo!, en Colita (s/p). Madrid: La Fábrica.
Terré, L. (2014). Colita fotografía, Barcelona. Barcelona: Fundació Catalunya-La Pedrera.
Uría Ríos, P. (2009). El feminismo que no llegó al poder. Trayectoria de un feminismo crítico. Madrid: Talasa.
Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Madrid/Barcelona: Egales.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.