Illuminated Dark Rooms

Discursive and Imaginary Queer Trends in Contemporary Spanish Cinema

Authors

  • Juan José Sánchez Soriano Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/284481
Keywords: Cultural Studies, Queer cinema, Visual Culture, Sexual and Social Imaginary.

Abstract

This paper aims to reflect on and analyse film critically as a builder of social imaginary, and it specifically explores how queer representation has been built and evolved, with distant views of commercial cinema , in Spanish visual culture since the 70s. The goal is, on the one hand, to have an overview of the representation of the queer community in the audiovisual landscape and, on the other hand, to explore the current situation in Spain by means of the critical analysis of several titles: Los amigos raros (Roberto Pérez Toledo , 2014 ), El sexo de los ángeles (Xavier Villaverde , 2011) and A escondidas (Mikel Rueda, 2014 ). Research shows a change in current social imaginary in Spanish queer films despite the persistance of recurrent stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J. C. A. (2002). Evolución de la temática en torno a la homosexualidad en los largometrajes españoles. Dossiers feministes, (6), 143-159.

Bárcena, J. G. (2012). Descifrando la postmodernidad: Imbert, Gérard (2010):” Cine e imaginarios sociales: El cine postmoderno como experiencia de los límites (1990-2010)”. Madrid: Cátedra. Sesión no numerada: revista de letras y ficción audiovisual, (2), 243-246.

Berzosa, A. (2014). Homoherejías fílmicas. Madrid: Brumaria.

Carmona, R. (1991). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.

De Moraes, D. (2007). Hegemonía cultural y comunicación en el imaginario social contemporáneo. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, (35), 3.

Dorado Caballero, A. (2008). Desenmascarar el pensamiento heteronormativo de la educación en la diversidad afectivo-sexual: Guías didácticas en Cataluña: Una óptica psicosocial crítica.

Galán Fajadro, E. (2006) Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de la ficción televisiva. Revista Ecopós, 9 (1). Disponible en http://revistas.ufrj.br/index.php/eco_pos/article/view/1060/1000

García Rodríguez, J. (2008) El celuloide rosa. Un paseo por la historia del cine de lamano de personajes homosexuales. Barcelona: La Tempestad.

Gil, A. (2009). La censura cinematográfica en España. Barcelona: Eds. B.Gómez Tarín, F..J. (2006). El análisis del texto fílmico. Castellón: Universitat Jaume I.

Hernández, F. A. Z., & Jiménez, B. H. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en cultura audiovisual. Área Abierta, 14(3), 5-21.

Imbert, G. (2010). Cine e imaginarios sociales: el cine posmoderno como experiencia de los límites (1990-2010). Madrid: Cátedra.

Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2009). La pantalla global: cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

Martínez, S., & Ortuño, P. A. H. (2015). La ficción audiovisual como instrumento para la creación de marca territorial: del brand placement al place branding. In El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudadanos (pp. 613-626).

Melero, A. (2010). Placeres ocultos: gais y lesbianas en el cine español de la transición. Madrid: Notorious.

Noriega, J. L. S. (2006). Historia del cine: teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza Editorial.

Quin, R., & McMahon, B. (2010). Historias y estereotipos (Vol. 7). Madrid: Ediciones de la Torre.

Rodríguez, V. M. (2014). Cine menor y performatividad queer. Universitas Humanística, 53(53).

Stam, Robert. (2001). Teorías del cine, Barcelona: Paidós.

Villaplana Ruiz, V. (2005). Versiones desordenadas. Nuevas subjetividades en las representaciones contemporáneas. In: N. Piqueras Sánchez, ed.,Fugas subversivas : reflexiones híbridas sobre la(s) identidad(es), 1st ed. Universidad de Valencia: Servicio de Publicaciones Valencia, pp.103-115.

Zecchi, B. (2015). El cine de Pedro Almodóvar: de óptico a háptico, de gay a “new queer”. Área Abierta, 15(1), 31.

Zerpa, J. A. P. (2014). Estereotipos de hombres homosexuales en la gran pantalla (1970-1999). Razón y palabra, (85), 2-43.

Published
24-02-2017
How to Cite
Sánchez Soriano J. J. (2017). Illuminated Dark Rooms: Discursive and Imaginary Queer Trends in Contemporary Spanish Cinema. Art and Identity Policies, 15(15), 171–186. https://doi.org/10.6018/284481