Among Bodies

Transformism Practices, Homosexuality and Visual Representation in the Carnival of Barranquilla

Authors

  • Danny Armando González Cueto Grupo Feliza Bursztyn Universidad del Atlántico, Colombia
DOI: https://doi.org/10.6018/284451
Keywords: Barranquilla ́s Carnival, Transvestism, LGBTIQ, Visual Representation

Abstract

The most frequently disseminated images of the Barranquilla Carnival promote homosexual invisibility; they are misleading images that appear to show the equivocal posing of tough guys who disguise herself as women during the festivities. Other visual evidence of the carnival, however, shows that the gay collective has a leading role in the preparation and staging of the festival at different levels, even electing the carnival “queens”. In the days before the parade, homosexuals take the city streets in a night parade that has been called “Guacherna Gay”. Starting from a critical reading of visual and audio references, this essay proposes a debate on the visual representation and the public presence of homosexuality in the carnival. In order to carry this out, these representations are contrasted with other marginal images of homosexuality in other artistic expressions and in narrative genres such as the chronicle, the urban myth, or the Obituary, taking as artistic, literary and performative reference to Barranquilla, connected with other cities in Colombia, including Bogota, a cosmopolitan space in which homosexuals have transformed the “marginal” vision that marked them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía de Barranquilla (2015). Plan de Salvaguardia del Carnaval de Barranquilla. Anexo de la Resolución N° 2128 del 21 de julio de 2015 del Ministerio de Cultura de Colombia. Barranquilla: Secretaría de Cultura, Patrimonio y Turismo de la Alcaldía de Barranquilla. pp. 97, 101 y 134.

Balderston, D. (2008). Baladas de la loca alegría: literatura queer en Colombia. Revista Iberoamericana, Vol. LXXIV, Núm. 225, Octubre-Diciembre, 1059-1073.

Barrios, A. (2000). Vereda tropical -texto curatorial- Catálogo de la Exposición Caribe, Arte contemporáneo del Caribe colombiano, Bogotá, Imprenta Nacional.

Bernal, A. A. (2006). La Bogotá contemporánea: ¿liberal y tolerante? Entrevista con Alonso Sánchez Baute. Revista de Estudios Colombianos n. 30, pp. 54-59. Recuperado de http://www.colombianistas.org/Portals/0/Revista/REC-30/11.REC_30_AlvaroBernal.pdf. el 4 de julio de 2016.

Better, J. (2009). Locas de felicidad. Crónicas travestis y otros relatos. Barranquilla: Editorial La Iguana Ciega.

Buenaventura, N. (2014). “Crossover” Carlos María, o el sagaz encubrimiento del cuerpo más vulnerable. Fanzine Ojo, 28 de diciembre, Recuperado en http://granerbcn.cat/wp-content/uploads/OJO5.pdf el 20 de marzo de 2016.

Cardín, A. (1989). Guerreros, chamanes y travestis, indicios de homosexualidad entre los exóticos. Barcelona: Tusquets.

EL TIEMPO (1991). ¡Cárcel a peluquero!. El Tiempo, 5 de diciembre, Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-203129 el 20 de marzo de 2016.

EL TIEMPO (2002). Un Grupo al que no le gustaban los grupos. El Tiempo, 13 de enero, Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1360828 el 20 de marzo de 2016.

Espinosa Patrón, A. (2010). Lexicón del Carnaval de Barranquilla. Barranquilla: Universidad Autónoma del Caribe. Fundación Carnaval de Barranquilla (2015). Somos Carnaval de Barranquilla. La mirada de sus artistas. Barranquilla: Fundación Carnaval de Barranquilla, Grupo Argos y Fundación Marina Puerto Velero.

González Cueto, D. A. (2007). “Cada uno sabe su secreto”, una aproximación a la relación carnaval y homosexualidad. Memorias, Revista Digital de Historia y Arquelogía desde el Caribe Colombiano n. 8, s.p. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/memorias/article/view/415/214. el 21 de marzo de 2016.

Guasch, A. M. (2000). El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural: 1968-1995. Madrid: Alianza.

Hernández, J. F. (2012). Crónicas urbanas. Juniando en la memoria. Utopías y Heterotopías Urbanas. Recuperado de http://utopiasyheterotopiasurbanas.blogspot.com.es/2012/07/cronicas-urbanas.html el 21 de marzo de 2016.

McCausland, E. (2011). Mensajes desde el Azul. Las crónicas de McCausland. Cartagena: Ediciones Pluma de Mompox.

Medina, A. (2000). El arte del Caribe colombiano. Cartagena de Indias: Secretaría Departamental de Cultura de la Gobernación de Bolívar.

Medina, A. (2008). Poéticas visuales del Caribe colombiano. Bogotá: Molinos Velásquez Editores.

Olivares, J. (2006). Génesis y evolución de la organización del Carnaval de Barranquilla: historia de goce y voluntades. En E. J. Gutiérrez S. y E. Cunin, (comps.), Fiestas y carnavales en Colombia. La puesta en escena de las identidades (pp. 73-96).

Medellín: La Carreta. Paternostro, S. (2001). En la tierra de Dios y del hombre: hablan las mujeres de América Latina. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Rolnik, S. (2010). Furor de archivo. Revista Errata, 1, 38-53.

Salazar J., A. (2012). La parábola de Pablo. Bogotá: Editorial Planeta Colombiana.

Sánchez Baute, A. y Triana, G. (2006). Divas en carnaval, maricas el resto del año. El Espectador –columna De rumba con Loncho-, s.f., Recuperado de http://www.carnavaldebarranquilla.com/divas2006.html el 22 de marzo de 2016.

Sánchez Baute, A. (2007). Al diablo la maldita primavera. Bogotá: Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara.

SEMANA, (1988). Narco-Mansiones. La Florida quiere incautar propiedades del “Cartel de Medellín” avaluadas en más de 500 millones de dólares. Revista Semana, 4 de enero, Recuperado dehttp://www.semana.com/nacion/articulo/narco-mansiones/9744-3el 21 de marzo de 2016.

Solano, A. F. (2010). Un escritor al Sur. Revista Arcadia, n. 58, 22 de junio, Recuperado de http://www.revistaarcadia.com/libros/articulo/un-escritor-sur/22521 el 21 de marzo de 2016.

Published
24-02-2017
How to Cite
González Cueto D. A. (2017). Among Bodies: Transformism Practices, Homosexuality and Visual Representation in the Carnival of Barranquilla. Art and Identity Policies, 15(15), 111–136. https://doi.org/10.6018/284451