I Put the Compañero Ass
Left, Sexual Dissence and Performance Links, Fisures and Ruptures in Chile
Abstract
My proposal for the article seeks to reflect on the bonds, ruptures and fissures of the discourses on dissident sexual bodies which, through performance, confront the Chilean left of which they have formed a militant part. In order to do this, I seek to analyse performance practices in Chile in the 1980s and 1990s, which express these problems and challenges. Such is the case of Pedro Lemebel’s work and his famous Manifesto (I speak for my difference), presented in a political act of the Communist Party in September of 1986 in Santiago of Chile. I also want to shed light on Víctor Hugo Robles’s performative interventions during the 1990s to the present.
Downloads
References
Aliaga, J. V., & Cortés, J. M. G. (2014). Desobediencias: cuerpos disidentes y espacios subvertidos en el arte en América Latina y España: 1960-2010. Madrid: Egales Editorial.
Almenara, E. (2016). Escritura, travestismo e izquierda en Pedro Lemebel/Writing, transvestism, and the left in Pedro Lemebel. Revista Nomadías, (21), 81-96.
Badawi, H. & Davis, F. (2013). Desobediencia sexual. En: Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina. Madrid: Museo Nacional Reina Sofía, pp. 92-98.
Carvajal, F. (2011). Yeguas. En: Ensayos sobre artes visuales. Prácticas y discursos de los años 70 y 80 en Chile. Santiago de Chile: LOM Centro de Documentación de Artes Visuales Centro Cultural Palacio La Moneda, pp. 17-49.
---------------. 2013a. Arte y disidencia sexual durante la transición democrática en Chile: Las Yeguas del Apocalipsis y la noción de travestismo como categoría de inscripción [En línea]. Disponible en: http://actacientifica.servicioit.cl/biblioteca/gt/GT32/GT32_CarvajalF.pdf[Último acceso: 03/10/2014]
---------------. 2013b. Feminismos, estudios de género y sexualidades. Prácticas artísticas de disidencia sexual y perturbaciones sobre los signos de la izquierda [En línea].Disponible en: http://jornadasjovenesiigg.sociales.uba.ar/files/2013/10/eje8_carvajal.pdf [Último acceso: 30/09/2014].
Díaz, J. 2016. Post publicado en Facebook el 5 de septiembre a las 12:31 hora chilena.
Franco, J. (2004): Encajes de acero: la libertad bajo vigilancia, en Reinas de otro cielo. Modernidad y autoritarismo en la obra de Pedro Lemebel. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Mangone, C. y Warley, J. (1993). El Manifiesto: un género entre el arte y la política. Buenos Aires: Ed. Biblos.
Gumier, J. (1985). Algo sobre el culo, en El Porteño, Buenos Aires Nº 37, enero.
Richard, N. (1987). Arte en Chile desde 1973. Escena de avanzada y sociedad. FLACSO nº. 46 (enero), Santiago.
-------------. (1993). Masculino/femenino: prácticas de la diferencia y cultura democrática. Santiago: Fondo de Desarrollo de la Cultura y las Artes.
-------------. (1998). Residuos y metáforas. (Ensayos de crítica cultural sobre el Chile de la transición). Santiago:Editorial Cuarto Propio.
-------------. (2000). La insubordinación de los signos. Cambio político, transformaciones culturales y poéticas de la crisis. Editorial Santiago: Cuarto Propio.
-------------. (2004). Masculine/Femenine. Practices of Difference(s). Trad. de Silvia R. Tandeciarz y Alice A. Nelson. Durhman & London: Duke University Press.
-------------. (2007). Márgenes e Instituciones. Arte en Chile desde 1973. Santiago: Ed. Metales Pesados.
Rivas, F. (2013). Travestismos. En Perder la Forma Humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina (pp. 247-253). Madrid: Museo Nacional Reina Sofía.
Robles, V. H. (2008). Bandera hueca: historia del movimiento homosexual en Chile. Santiago: Editorial Cuarto Propio.
--------------. (2015). El Diario del Che Gay en Chile. Santiago: Siempreviva Ediciones.
--------------. (2016a). El Ché de los Gays: “La primera lucha es siempre la de clases, las sexuales vienen después”, entrevista de Patricio López en El Desconcierto, publicado el 3 de septiembre del 2016. Ver link en http://www.eldesconcierto.cl/pais-desconcertado/2016/09/03/el-che-de-los-gays-la-primera-lucha-es-siempre-la-de-clases-las-sexuales-vienen-despues/
--------------. 2016b. Víctor Hugo Robles, entrevistado por Ciudadano Huidobro en el medio electrónico de la Fundación Savia, publicada el 27 de septiembre del 2016, bajo el nombre del artículo “El Che de los Gays: ‘Nuestra disidencia sexual es una revolución dentro de otra revolución’”, ver en http://www.fundacionsavia.cl/noticias/376#.V-ryWpN97EZ
Sáez, J. y Carrascosa, S. (2011). Por el culo. Políticas anales. Madrid: Egales Editorial.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.