Methodology Strategies of Cooperative Learning and Artistic Production at University.

Authors

  • Pedro Ortuño Facultad de Bellas Artes. Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/280601
Keywords: Cooperative Learning, Collaborative Art, Visual Communication, Docent Innovation, Gentrification.

Abstract

This article analyses two projects of artistic creation carried out at University under cooperative learning methods. Based on the innovative proposals by Irit Rugoff, two artistic projects have been analysed by students of the Universidad de Murcia and Universidad Beira Interior of Portugal. In the development of these projects learning construction proceedings such as tutoring of equals, frameworking and learning to learn, among others, are being promoted.
In the case of the students of the Universidad of Murcia, they created a collaborative audiovisual work in which some representative associations of Barrio de La Paz participated both in its creation and development. In the second project, the Portuguese students created a multimedia interactive piece, called Webdoc. In both cases its confirmed the efficiency of the former approach, so much for the tutor ́s and students ́ degree of satisfaction as for the high level of self-management in the achieved learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander-Egg, E. (1999). El taller: una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata.

Aston, J. y Gaudenzi, S. (2012). Interactive Documentary: Setting the Field. Studies in Documentary Film, 6, 125-139.

Careri, F. (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Madrid: Gustavo Gili.

Corrales, S. (2016). El texto como estrategia creativa en el arte urbano contemporáneo. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.

De Miguel Díaz, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Oviedo: Ediciones Universidad de Oviedo.

García, M. (2014). La evaluación de competencias en educación superior mediante rúbricas. Un caso práctico. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, Aprendizaje y evaluación de competencias en la formación del profesorado, 47, 87-106.

Lapeña, G. (2014). El Caminar por la ciudad como práctica artística: Desplazamiento físico y rememoración. Ángulo Recto, Revista de Estudios sobre la Ciudad como Espacio Plural, 6. 21-34.

Ortuño, P. (2013). Antecedentes del vídeo participativo como alternativa a la televisión comercial: Nuevas propuestas on-line. Doc On-line Revista Digital de Cinema Documentario, (14), 113-118

Ortuño P. y Lapeña, G. (2015). La acción sonora como reivindicación social: una intervención artística en el barrio de Espíritu Santo de Espinardo (Murcia). Revista AusArt, (3), 98-105.

Ovejero, A. (1990). El aprendizaje cooperativo: una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: PPU

Ovejero, A. (2013). Utilidad del aprendizaje cooperativo/colaborativo en el ámbito universitario. Ponencia presentada en el IV Congreso Internacional UNIVEST 2013. Recuperada el 19 de marzo de 2016 de dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/8083/Anastasio-Ovejero.pdf?sequence=1.

Pacione, M. (1990). Urban problems. An Applied Urban Analysis. London: Routledge.

Pinheiro, E. (2014). A Beira Interior: de mosaico de paisagens a região identitária. revista Ubimuseum, (3), 75-100.

Rogoff, I. (2011). El Giro.Arte y políticas de identidad, (4), 253-266.Traducción al español de Estíbaliz Encarnación Pinedo.

Rosenberg, H. (1959). The Tradition of the New. Nueva York: Horizon Press.Traducción al español de Carolina Benavente Morales.

Simó, A. Ferreira, S y Ortuño, P. (2016). Workshops interdisciplinares: implementación de metodologías de aprendizaje basado en proyectos y cooperativo. Opción, (32), 110-125

Tudurí, G. (2013). Cine XXI. La Política de la Colectividad. Manifiesto de Cine sin Autor 2.0. Arte y políticas de identidad, (8), 227-284.

Villaplana, V.(2016). Tendencias discursivas: cine colaborativo, comunicación social y prácticas de participación en internet. AdComunica revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (12), 109-126.

Published
31-12-2016
How to Cite
Ortuño P. (2016). Methodology Strategies of Cooperative Learning and Artistic Production at University. Art and Identity Policies, 14(14), 131–146. https://doi.org/10.6018/280601