The page as a support of plastic arts

The Tracey Moffatt’s Adventure Series case

Authors

  • María Caro Cabrera Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Málaga.
DOI: https://doi.org/10.6018/280591
Keywords: Sequential Photography, Text, Narrative, Page, Structuralism, Tracey Moffatt.

Abstract

This article aims to present an effective methodology for analyzing serialized photography from a textual point of view. The possible connections between narrative and photography are shown using structuralism and deconstructionism. Since these theories support an extended and conciliatory use of the text concept and an effective methodology of analysis for it, they are applied to several sequential photographic works that have used the page or the book as format or as an exhibition space. After all, the book is one of the most suitable spaces to display any plastic work which lecture wants to be emphasized.
This article also analyzes the narrative possibilities of serialization in all possible formats. In order to do so, a plastic, filmic and literary context is defined to analyze the serialized photographic work Adventure Series (2004) by the Australian author Tracey Moffatt. This analysis highlights its self- referential and textual character while also showing its continuous evocative expansion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, G. (2012). Tres dimensiones del texto y de la Cultura Visual. IC - Revista Científica de Información y Comunicación, 9, 15-35.

Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Murcia: Cendeac.

Berger, J. y Mohr, J. (1997). Otra manera de contar. Barcelona: Gustavo Gili.

Bernárdez, E. (1982). Introducción a la lingüística del texto. Madrid: Espasa Calpe.

Bryson, N. (1991). Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid: Alianza.

Caro Cabrera, M. (2015). El relato como irresolución narrativa en la fotografía secuencial. El caso de Adventure Series de Tracey Moffatt (tesis doctoral). Universidad de Málaga.

Cañizares Fernández, E.(2002). El lenguaje del cine: semiología del discurso fílmico (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Cortázar, J. (1984). Rayuela. Barcelona: Bruguera.Costa, J. (2008). La forma de las ideas. Cómo piensa la mente. Estrategias de la imaginación creativa. Barcelona: Costa Punto Com Editor.

Culler, J. (1978). La poética estructuralista. El estructuralismo, la lingüística y el estudio de la literatura. Barcelona: Anagrama.

De Diego, E. (2011). No soy yo. Autobiografía, performance y los nuevos espectadores. Madrid: Siruela.

Derrida, J. (2010). Una lectura de Droit de Regards. En M.F. Plissart Droit de Regards (pp. I-XXXVI). Bruselas: Les Impressions Nouvelles,

Derrida, J. (2005). La verdad en pintura. Buenos Aires: Paidos. Derrida, J. (1986). De la Gramatología. México: Siglo XXI.

Derrida, J. (1989). Mallarmé. Anthropos. Revista de documentación Científica de la Cultura. 13, 59-69. Recuperado dehttp://www.jacquesderrida.com.ar/textos/mallarme.htm. Obtenido: 14/10/2016.

Durand, R. (1999). Tracey Moffatt. Unes atmosferes especifiques. En Tracey Moffatt. (Catálogo de la exposición). Barcelona: La Fundació La Caixa y el Centro Nacional de la Photographie de París.

Eco, U. (1972). La estructura ausente. Barcelona: Lumen.

------- (1992). Obra abierta. Barcelona: Planeta de Agostini.

Foucault, M. (1981). Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte.Barcelona: Anagrama.

Gadamer, H-G. (1998). Verdad y Método II. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Grossegesse, O. (1996). La actualidad del ‘desnarrar’. José Saramago ante la historia. En: J.M. Pozuelo Yvancos y F. Vicente Gómez (Eds.), Mundos de ficción II (pp. 805-812) Murcia: Investigaciones semióticas. Universidad de Murcia.

Hillman, J. (2005). Apunte sobre el relato. En J. Abrams (Coord.), Recuperar el niño interior. Barcelona: Kairós.

Iser, W. (1989). El proceso de lectura. En R. Warning (Ed.), Estética de la recepción. Madrid: Visor.

Metz, C. (1979). El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona: Gustavo Gili.

Nowell-Smith, G. (2001). Eisenstein y el montaje.En Eisenstein, S. M. Hacia una teoría del montaje. Volumen 1. Barcelona: Paidós,

Peña-Ardid, C. (1992). Literatura y cine. Madrid: Cátedra.

Ramírez, J.A. (2008). El sueño de los monstruos produce la (sin)razón. Epílogo a: Ernst, Max. Tres novelas en imágenes. Girona: Atalanta.

Salmon, C. (2008). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Ediciones Península.

Published
31-12-2016
How to Cite
Caro Cabrera, M. (2016). The page as a support of plastic arts: The Tracey Moffatt’s Adventure Series case. Art and Identity Policies, 14(14), 109–130. https://doi.org/10.6018/280591