Interdisciplinarity and Technology in the Artistic Education from the Creative Experience
Abstract
Although interdisciplinary education is increasingly necessary, many educational direction in grades of teacher training do not include any course regarding this. A possible solution to this problem is to promote teaching and learning activities from different subjects and university subjects of the same degree. In this article we show an action performed at the University of Barcelona involving two arts subjects and coordination between several professors from various areas in order to show a model of educational performance that develops skills related to art and joining them music through new technologies. The experience began in the second year career running out a course later. The results show a wide acceptance and motivation by the students who was involved in a creative and experimental process in which the audiovisual narrative and served DIY wire.Downloads
References
Aparicio-Serrano, J. A. & De Los Ríos, O. L. H. (2008). Enseñanza para el cambio de las representaciones sobre el aprendizaje. Universitas Psychologica, 7(3), 725-737.
Arnheim, R. (2005). Arte y percepcion visual: psicologia del ojo creador. Madrid: Alianza Editorial.
Castañer, M. & Trigo, E. (1995). La interdisciplinariedad en la Educación Secundaria Obligatoria. Propuestas teórico-prácticas. Zaragoza: Inde.
Coma, L.(2013). Dinamizar y digitalizar la ciudad: itinerariosurbanos, dispositivos móviles y códigos QR. Her&Mus. Heritage & Museography, 13, 63-64.
Delgado, R. (2014). La integración de los saberes bajo el enfoque dialéctico globalizador: la interdisciplinariedad y transdiciplinariedad en educación. Investigación y Postgrado, 24, 11-44.
De Micheli, M. (2008). Las vanguardias artísticas del siglo XX. Barcelona: Alianza Editorial
Fernández, R. C., Vázquez, M. D. M. & Chao, A. M. L. (2015). Are music and mathematics worked on in an interdisciplinary way during early childhood education?. Educacao e Pesquisa, 41(4), 1009-1022.
Gadamer H. G. (1991). La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós / I.C.E.-U.A.
Gardner, H. (1993). Mentes creativas. Barcelona: Paidós.
Giráldez, A. (Coord) (2015). De los ordenadores a los dispositivos.Propuestas de creación musical y audiovisual.Barcelona: Graó.
Gómez, B. (2012). Paralelismo diacrónico sobre la investigación sonora en el espacio de las artes plásticas. Arte y Políticas de identidad, 7, 29-50.
González, R. (2016). Experiencia interdisciplinar del arte en la era postmedia. Un cuestionario de su didáctica. ASRI. Arte y Sociedad. Revista de Investigación, 10.
González, M. M., Perandones, M. & Rodríguez, G. A. (2016). Estrategias expresivas, interdisciplinariedad y convivencia desde la Educación Musical II. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 10, 243-268.
Grout, D. J., Palisca, C. V. & Mames, L. (2004).Historia de la música occidental, 2. Barcelona: Alianza Editorial.
Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444-454.
Gustems, J. & Calderón, C. (2013). La investigación en creatividad: modelos teóricos, evaluación y propuestas para su desarrollo. En J. Gustems (Ed), Creatividad y educación musical: Actualizaciones y contextos (pp. 6-15). Barcelona: Dinsic.
Gustems, J.,& Calderón, C. (2014). El análisis multimodal en la escucha de los audiovisuales. En J. Gustems (Ed), Música y Audición en los Géneros Audiovisuales (pp. 15-28). Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Gutiérrez, R., Cremades, A. & Perea, B. (2011). La interdisciplinariedad de la música en la etapa de educación primaria. Espacio y Tiempo, Revista de Ciencias Humanas, 25, 151-161.
Guzzetti, B. J., Elliott, K. & Welsch, D. (2010). DIY Media in the Classroom: New Literacies Across Content Areas. Nueva York: Teachers’ College Press.
Hennessey, B. A. & Amabile, T. M. (2010). Creativity. Annuary Review Psychologist, 61, 596-598.
Hernández de la Torre, E. (2006). La coordinación entre profesores en los departamentos universitarios para la mejora de la función tutorial. Revista de Educación, 8, 163-174.
Hormigos, J. & Martín, A. (2004). La construcción de la identidad juvenil a través de la música. RES–Revista Española de Sociología, 4, 259-270.
Jost, F. (1990). Le picto film. En R. Bellour (Dir.), Écritures et Arts Contemporains. Cinéma et peinture. Approches. París: Presses Universitaries de France.
Martin, C. & Neuman, V. (2009). Creatividad y aprendizaje cooperativo en la formación musical del alumnado universitario de la Titulación de Educación Infantil. Creatividad y Sociedad, 13, 154-171.
Moya, M. del V. & Bravo, R. (2009). Creatividad y música para todos: una experiencia musical creativa con personas mayores. Creatividad y Sociedad, 13, 212-236.
Orden ECD/65/2015, de 21 de enero por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato.
Patatel, M., Heath, C., Luff, P., Vom Lehn, D. & Cleverly, J. (2016). Playing with words: creativity and interaction in museums and galleries. Museum Management and Curatorship, 31 (1), 69-86.
Pedroza, R. (2006). La interdisciplinariedad en la Universidad. Tiempo de Educar, 13, 69-98.
Runco, M. A. (2010). Parsimonious creativity and its measurement. En E. Villalba (Ed.) Measuring Creativity: the book. http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc2082_en.htm 393-405.
Sánchez, V. (2011). Innovaciones metodológicas en Educación Secundaria: TIC, música y medios audiovisuales. EDETANIA, 39, 151-157.
Sánchez, J., Arrazola, J. & Calderón, D. (2015). El proyecto DIYLab (Do It Yourself in Education: Expanding Digital Competence to Foster Student Agency and Collaborative Learning). enTERA2.0, 3, 46-56.
Sánchez, M. J. & Castañeda, M. R. (2013). Historia y Arte en las prácticas en un programa de formación en y para la investigación educativa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10.
Selding, P. (1993). Succesful use of Teaching Portfolio. Boston: Anker Publishing Company.
Vosburg, S. K. (1998). Mood and the quantity and quality of ideas. Creativity Research Journal, 11, 315-331.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.