Scientific Knowledge and Bioart: Drive Between the Natural and the Artificial: an Art Scene in Mexico
Abstract
The ecological discourse, contrary to the marginal position of years ago, is currently spearheading the political and economic debate. His arguments prioritize sustainability, preservation and restoration of the environment as opposed to techno- scientific discourse remains confident in unlimited progress. The artist, as a creator or manipulator of life, opens one of the more interesting controversies around the convergence of art and science, proposing projects that transform the urban geography and human behavior from the reformulation of nature. Collaboration with scientists, as an essential part of the work is representative of the art today. This new way of proceeding involves a substantial change in the traditional way of intervening in nature.Downloads
References
Albelda, J. y Saborit, J. (1997) La construcción de la naturaleza. Valencia: Direcció General de Promoció Cultural, Museus i Belles Arts, Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. Colección Arte, estética y pensamiento.
Baranda, M. (18 de febrero, 2001). Amate, de Eduardo Rincón. La Jornada Morelos.
Buxó Rey, M. J. (2007).Pró/tesis del cuerpo: claves estéticas para una antropología androide y biónica. En Cirlot, L. (Coord.),Arte, Arquitectura y Sociedad Digital. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Bustamante, M. (2006). Un artista de hoy: Eduardo Kac en Cahctas.En Arte al Día News Mex, Año 3, Nº 27. México, D.F.: Manifiestos.
Dedeu, B. (2008). Prólogo: Ganamos, irónicamente, en sostenibilidad... En P. Barragán, (Ed.), Sostenibilidades. Milán: Edizioni Charta.
Echeverría, A. (2006). Musa paradisíaca. En AA. VV., Eduardo Rincón. Musa paradisíaca, México: Casa Lamm, Centro de Cultura.
Hinojosa, F., (2004). Semilla adentro. En AA. VV., Eduardo Rincón. Vía Sativa, México: Casa Lamm, Centro de Cultura.
Isaac, C. (2001).La partitura secreta. En AA. VV. Eduardo Rincón. México: Donde se origina el arte.En el aire. Centro de arte.
Kac, E.(2007). Eduardo Kac. Valencia: IVAM Institut Valencià d ́Art Modern.
Ohlenschläger, K. (2007). Eduardo Kac y la Interacción Arte Ciencia Vida. Cuadernos del IVAM, Nº 10, Valencia.
Pérez López, H. J. (2004). La naturaleza en el arte posmoderno. Madrid: Akal.
Rivera, D. (2004). Naturaleza controlada. Texto inédito en español, proporcionado por el artista a la autora de este artículo.
Rivera D. y Rudomin, I. (2004) Naturaleza Aumentada. La ciencia es el arreglo ordenado que de momento, se parece a los hechos. Texto inédito en español, proporcionado por el artista a la autora de este artículo.
Rincón, E. (2001). Amate, Eduardo Rincón. Cuernavaca: Museo y Centro de Documentación histórica del Ex-Convento de Tepoztlán (Morelos).
Rudomin, I. et al. (2004). Plant Lab: an AR plant laboratory for the typical home. En De Ita Luna, Guillermo et al., (eds.). Cholula: Universidad Autónoma de Puebla.
Val, E. (2005). La última revolución creativa. Llegan los artistas de laboratorio. El bioarte se hace un espacio usando bacterias y genes como expresión estética. En La Vanguardia, Madrid, 16, agosto.
Virillo, P. (2005). El procedimiento silencio. Buenos Aires: Paidós.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.