Scientific Knowledge and Bioart: Drive Between the Natural and the Artificial: an Art Scene in Mexico

Authors

  • Inmaculada Abarca Martínez Universidad de Murcia
Keywords: Bio-art, science, ethics, technology, nature

Abstract

The ecological discourse, contrary to the marginal position of years ago, is currently spearheading the political and economic debate. His arguments prioritize sustainability, preservation and restoration of the environment as opposed to techno- scientific discourse remains confident in unlimited progress. The artist, as a creator or manipulator of life, opens one of the more interesting controversies around the convergence of art and science, proposing projects that transform the urban geography and human behavior from the reformulation of nature. Collaboration with scientists, as an essential part of the work is representative of the art today. This new way of proceeding involves a substantial change in the traditional way of intervening in nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albelda, J. y Saborit, J. (1997) La construcción de la naturaleza. Valencia: Direcció General de Promoció Cultural, Museus i Belles Arts, Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. Colección Arte, estética y pensamiento.

Baranda, M. (18 de febrero, 2001). Amate, de Eduardo Rincón. La Jornada Morelos.

Buxó Rey, M. J. (2007).Pró/tesis del cuerpo: claves estéticas para una antropología androide y biónica. En Cirlot, L. (Coord.),Arte, Arquitectura y Sociedad Digital. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Bustamante, M. (2006). Un artista de hoy: Eduardo Kac en Cahctas.En Arte al Día News Mex, Año 3, Nº 27. México, D.F.: Manifiestos.

Dedeu, B. (2008). Prólogo: Ganamos, irónicamente, en sostenibilidad... En P. Barragán, (Ed.), Sostenibilidades. Milán: Edizioni Charta.

Echeverría, A. (2006). Musa paradisíaca. En AA. VV., Eduardo Rincón. Musa paradisíaca, México: Casa Lamm, Centro de Cultura.

Hinojosa, F., (2004). Semilla adentro. En AA. VV., Eduardo Rincón. Vía Sativa, México: Casa Lamm, Centro de Cultura.

Isaac, C. (2001).La partitura secreta. En AA. VV. Eduardo Rincón. México: Donde se origina el arte.En el aire. Centro de arte.

Kac, E.(2007). Eduardo Kac. Valencia: IVAM Institut Valencià d ́Art Modern.

Ohlenschläger, K. (2007). Eduardo Kac y la Interacción Arte Ciencia Vida. Cuadernos del IVAM, Nº 10, Valencia.

Pérez López, H. J. (2004). La naturaleza en el arte posmoderno. Madrid: Akal.

Rivera, D. (2004). Naturaleza controlada. Texto inédito en español, proporcionado por el artista a la autora de este artículo.

Rivera D. y Rudomin, I. (2004) Naturaleza Aumentada. La ciencia es el arreglo ordenado que de momento, se parece a los hechos. Texto inédito en español, proporcionado por el artista a la autora de este artículo.

Rincón, E. (2001). Amate, Eduardo Rincón. Cuernavaca: Museo y Centro de Documentación histórica del Ex-Convento de Tepoztlán (Morelos).

Rudomin, I. et al. (2004). Plant Lab: an AR plant laboratory for the typical home. En De Ita Luna, Guillermo et al., (eds.). Cholula: Universidad Autónoma de Puebla.

Val, E. (2005). La última revolución creativa. Llegan los artistas de laboratorio. El bioarte se hace un espacio usando bacterias y genes como expresión estética. En La Vanguardia, Madrid, 16, agosto.

Virillo, P. (2005). El procedimiento silencio. Buenos Aires: Paidós.

How to Cite
Abarca Martínez, I. (2014). Scientific Knowledge and Bioart: Drive Between the Natural and the Artificial: an Art Scene in Mexico. Art and Identity Policies, 10, 191–208. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/219271