The Interpretation of Sustainability and the Sustainability of the Interpretation
Abstract
“Sustainability” is a controversial term for its implied willingness to support an unworkable system. The analysis of its contradictions leads us to a horizon of “downshifting” that, far from specific technological innovations, demands global cultural solutions. This urgency, in addition to the crisis of modernism and its legitimation of artistic autonomy and futility, has encouraged contextual art practices. Practices that often advocate a direct relationship with the “real” without the mediation of artistic formalities. Neglecting these elements of mediation and those areas of autonomy may, however, not only hamper the necessary reinterpretation and reassessment of the “real” achievement of the system but also to give fuel to functionalism and distort the processes of cultural differentiation.Downloads
References
Adorno, T. W. (2005 [1969]). Teoría estética. Madrid: Akal.
Ardenne, P. (2006 [2002]). Un arte contextual: creación artística en el medio urbano, en situaciones, de intervención, de participación. Murcia: CENDEAC.
Buck-Morss, S. (2005 [2004]). Estudios visuales e imaginación global, en Brea, J. L. (ed.). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal.
Clark, K. (1981 [1954]). Provincialism en Moments of vision. London: John Murray.
Crow, T. (2002 [1996]). La vida sencilla: el pastoralismo y la persistencia de los géneros en el arte reciente. En El arte moderno en la cultura de lo cotidiano, Madrid: Akal.
Fernández Polanco, A. (2007). Otro mundo es posible ¿qué puede el arte? en Estudios Visuales, nº 4. http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num4/Aurorafernandez-4-completo.pdf
Habermas, J. (1981 [1962]). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: G. Gili.
Latouche, S. (2006 [2008]). La apuesta por el decrecimiento ¿Cómo salir del imaginario dominante? Barcelona: Icaria.
Marchán, S. (2005). Las artes ante la cultura visual. Notas para una genealogía en la penumbra. En Brea, J.L. (ed.), Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal.
Martínez Alier, J., Puig Ventosa I., Monjo Omedes A. y Ortega Cerdà, M. (Coord) (2008). Revista Ecología Política nº 35(Decrecimiento sostenible). Barcelona: Icaria. Recuperada el 20 de abril de 2014 de http://www.ecologiapolitica.info/ep/35.pdf
Naciones Unidas. (1987, 4 de agosto). Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Nota del Secretario General. Recuperado el 30 de abril de 2014 de http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/42/427
Rancière, J. (2002 [2000]). La división de lo sensible. Estética y política. Centro de arte de Salamanca.
Rancière, J. (2010 [2008]). Las paradojas del arte político. En El espectador emancipado. Castellón: Ellago.
Rorty, R. (1991 [1989]). Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós.
Salas, R. (2008). Acrecimiento. En Salas, R. (coord.). Paradojas del bienestar. El consumo de imaginario y el imaginario del consumo. II bienal de Canarias. Arquitectura, arte y paisaje.
Vattimo, G. y Zabala, S. (2012 [2011]). Comunismo herneméutico. De Heidegger a Marx. Barcelona: Herder.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.