Symbolic Strategies Regarding Sustainability: Federico Guzmán, Ramón David Morales and Miguel Ángel Moreno Carretero

Authors

  • Carmen Andreu-Lara Universidad de Sevilla
  • Paco Lara-Barranco Universidad de Sevilla
Keywords: Sustainability, art, nature, landscape, culture

Abstract

A model of relationship with the territory that delves into the symbolic and not only in the physical (Careri, 2013), does not contradict with the necessary development and the scientific- technological transformation only if it does not produce an ecological imbalance (Guattari, 1996). Our study, which qualifies and interprets the work of the artists Federico Guzmán, Ramón David Morales and Miguel Angel Moreno Carretero, adds value to their creative strategies based on their symbolic contributions, that highlight the need to restore the lost relationship with the natural environment. In fact, these artists have searched the emotional conection with the unspecialized public to try to get a change of people behaviour towards the sostenibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albelda, J. (2002). Ética y estética en las intervenciones artísticas en la naturaleza. En AA.VV. Guía de buenas prácticas. Proyectos de arte contemporáneo en espacios públicos, naturales y urbanos(pp. 47-55). Cádiz: Fundación NMAC.

Anders, G. (2001). Nosotros, los hijos de Eichmann. Barcelona: Paidós.

Baró Herrera, S. (1997). Globalización y desarrollo mundial. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Bauman, Z. (2010). La globalización: consecuencias humanas. México DF: Fondo de Cultura Económica.

----- (2012). Vida líquida. Barcelona: Paidós.

Benyus, J. (1997). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. Nueva York: William Morrow.

Berger, J. (2008). Mirar. Barcelona: Gustavo Gili.

Cabanne, P. (1967). Conversaciones con Marcel Duchamp. Barcelona: Anagrama.

Calvo Serraller, F. (2006, 09). Verde que te quiero verde, El País. Disponible: http://elpais.com/diario/2006/09/09/babelia/1157756772_850215.html (consulta 20/04/2014).

Careri, F. (2013). Walkscapes: el andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili.

D ́Acosta, S. (2009, 10). Federico Guzmán, El Cultural, El País. Disponible: http://www.elcultural.es/version_papel/ARTE/25928/Federico_Guzman (consulta 30/01/2014).

De Azúa, F. (2001). Diccionario de las artes. Barcelona: Debate.

De la Torre Amerigui, I. (2008). Moreno Carretero: Cazador de realidades imposibles. Disponible: http://vimeo.com/32779123(consulta 13/03/2014).

----- (2006). The Sock Strategy. La estrategia del calcetín. Sevilla: Fundación El Monte. [Catálogo de exposición].

Díaz-Urmeneta, J.B. (2014, 02). Arte, reflexión y oficio, Diario de sevilla, Disponible: http://www.diariodesevilla.es/article/ocio/1700924/arte/reflexion/oficio.html (consulta 30/01/2014).

Duchamp, M. (2012). Escritos: Duchamp del signo, seguido de notas. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Eisner, E.W. (1995). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.

Fernández Lacomba, J. (2006). Tender Play Land. A propósito de Miguel A. Moreno Carretero. En Elíseos. Miguel Ángel Moreno Carretero (p. 15). Córdoba: Fundación de Artes Plásticas Rafael Botí.

Fuat Keyman, E. (1997). Globalization, State, Identity/Difference: Toward a critical social theory of international relations. New York: Humanity Books.

Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano.Barcelona: Paidós.

Grande, J.K. (2005). Diálogos Arte Naturaleza. Lanzarote: Fundación César Manrique.

Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Valencia: Pretextos.

Guzmán, F. (2011). La fuente de la vida. Proyectos 2009-2011. Disponible: http://www.galeriajm.com/vernota.php?Expo=66&Artista= (consulta: 20/04/2014).

Kotler, P. (2003). Fundamentos del Marketing. México DF: Pearson Educación.

Maderuelo, J. (2008). La idea de espacio. En la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid: Ediciones Akal.

Molina, M. (2012, 09). Pinturas para abrirse el mundo, El País. Disponible: http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/09/28/andalucia/1348858866_133343.html (consultado 30/01/2014).

Morales, R. D. (2014). La Tierra y el barro, Ramón David Morales.Disponible: http://www.ramondavidmorales.com/Obras/ojo-pinta/ (consulta: 30/03/2014).

Moreno Carretero, M.A. (2012). El paisaje disimulado p. 46. Disponible: http://issuu.com/miguelangelmorenocarretero/docs/el_paisaje_disimulado1 (consulta: 18/02/2014). [catálogo de exposición]

Moure, G. (2009). Marcel Duchamp. Obras, escritos y entrevistas. Barcelona: Ediciones Polígrafa.

Ortega y Gasset, J. (1997). Meditación de la técnica. Madrid: Santillana.

Pérez Castillo, R. (2012,03) Sembrar, pintar, habitar la naturaleza, Diario de Sevilla. Disponible: http://www.diariodesevilla.es/article/ocio/1213466/sembrar/pintar/habitar/la/naturaleza.html (consulta 30-01-2014).

Ramírez, J.A. (2000). Marcel Duchamp. El amor y la muerte, incluso. Barcelona: Siruela.

Riechmann, J. (coord.) (2004). Ética Ecológica, Montevideo: Nordan-Comunidad.

----- (2006). Biomímesis: Respuesta a algunas objeciones. Argumentos 9. Revista española de ciencia, tecnología y sociedad. http://institucional.us.es/revistas/argumentos/9/Art1-RIECHMANN.pdf

Rifkin, J. (2010). La civilización empática. Madrid: Paidós.

Rojo, A. (2002). Usos y abusos del humor en el arte. Lápiz, 179-180, 32.

Suárez, J. (2013) Proyecto “Tomaco”. El País. Disponible: http://cultura.elpais.com/cultura/2013/03/21/tentaciones/1363862367_353833.html (consulta: 28/04/2014).

Tomkins, C. (1999). Duchamp. Barcelona: Anagrama.

Wallis, J. (2005). Estudio. En J. Kastner (ed.), Land Art y Arte Medioambiental (pp. 121, 164). Londres: Phaidon Press.

Zimmer, J. (2008). La dimensión ética de la estética del paisaje. En J. Nogué (Ed.) El paisaje en la cultura contemporánea (pp. 27-44). Madrid: Biblioteca Nueva.

How to Cite
Andreu-Lara, C., & Lara-Barranco, P. (2014). Symbolic Strategies Regarding Sustainability: Federico Guzmán, Ramón David Morales and Miguel Ángel Moreno Carretero. Art and Identity Policies, 10, 73–92. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/219181