Multimedia and Archive Culture: The Influence of Footage in Multimedia Creation.

Authors

  • Juan Andrés Crego Morán Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea
Keywords: Multimedia, files, mashups, found footage, internet.

Abstract

Multimedia contents are now being comprised in files of an almost unimaginable extension, which can be endlessly reused to create new multimedia content, in a feedback process. The first film libraries appeared in the 1930s, together with the first works based on ‘found footage’ techniques, a term that appeared almost half a century later. There is not a process break between Joseph Cornell’s films in the mid 1930s, and the popular mashups of the interview fragment to Bruce Lee (“Be water, my friend”), as can be seen on YouTube. There is the continuity of a process, or more precisely, the continuity of an idea that changes from being accepted by a minority to be accepted as normal by the majority of users.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archives Portal Europe. (2013). Acceso a los archivos europeos.Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de http://www.archivesportaleurope.net/about-us

Biblioteca Nacional de España. (2013, 3 de enero). Acerca de la digitalización. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de http://www.bne.es/es/Catalogos/BibliotecaDigitalHispanica/Acercade/

Blasco Gallardo, J. (2005). Notas sobre la posibilidad de un archivo-expuesto. En Culturas de archivo = Archive cultures [exposición] (pp. 55–73). Barcelona; Valencia; Salamanca: Fundació Antoni Tàpies, Universitat de València y Ediciones Universidad de Salamanca.

Bonet, E. (1993). Desmontaje: film, vídeo/apropiación, reciclaje. Valencia: IVAM Centre Julio González.

Estadísticas. (n.d.). Recuperado el 15 de noviembre de 2013 de http://www.youtube.com/yt/press/es/statistics.html

European Archive. (n.d.). ¡Bienvenido! Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de http://www.europarchive.org/index.php?language=ES

Europeana FAQs. (n.d.). Europeana FAQs. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 http://pro.europeana.eu/web/guest

Fincke, J. C. (2004). The British Museum’s Ashurbanipal Library Project. Iraq, 66, 55–60. doi:10.2307/4200559

Fuster Ruiz, F. (1999). Archivística, archivo, documento de archivo...necesidad de clarificar los conceptos. info:eu-repo/semantics/article. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de http://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/3675

Goldsmith, K. (2011a). About UbuWeb. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de http://www.ubuweb.com/resources/index.html

-------- (2011b). Preguntas frecuentes. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de http://www.ubuweb.com/resources/faq_spanish.html

Gubern, R. (2012). El paso del cine mudo al sonoro. Cine Mudo. El paso del cine mudo al sonoro – Conferencias • Fundación Juan March. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de http://www.march.es/conferencias/detalle.aspx?p5=2859&l=1

Real Decreto 1638/2009, de 30 de octubre, por el que se aprueba el Estatuto de la Biblioteca Nacional de España. , Pub. L. No. Real Decreto 1638/2009 (2009). Recuperado de http://www.bne.es/es/LaBNE/Docs/estatutoBNE2009.pdf

Ribes, X. (2007). La Web 2.0. El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. Telos. Cuadernos de comunicación tecnología y sociedad., 73(octubre-diciembre). Recuperado de http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=2&rev=73.htm

Rick Prelinger & Internet Archive. (n.d.a). About. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de https://archive.org/about/

------- (n.d.b). Rights. Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de https://archive.org/details/prelinger

------- (n.d.c).Welcome to Prelinger Archive Mashups.Recuperado el 13 de noviembre de 2013 de https://archive.org/details/prelinger_mashups

Võsu, E., Kõresaar, E., & Kuutma, K. (2008). Mediation of Memory: Towards Transdisciplinary Perspectives In Current Memory Studies. Trames. A Journal of the Humanities and Social Sciences, 12 (3), 243–267. doi:10.3176/tr.2008.3.01

How to Cite
Crego Morán J. A. (2013). Multimedia and Archive Culture: The Influence of Footage in Multimedia Creation. Art and Identity Policies, 9, 179–196. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/191901