Artistic Strategies of Video Art and Other Moving Images in the Cyberculture of the XXI Century: Youtube as a Space to be Intervened and that Intervenes.
Abstract
This article provides a context to the introduction to the art of the moving images on the Net, focusing its analysis on the interaction of such artistic practice with Youtube, space that is in itself a revolution in the media of disseminating audio-visual material. Its features 2.0 have not only enhanced some experiences undertaken by the offline art of the Neo avant-garde movements, but have also generated new ways of spreading and producing art, establishing significant changes in the so-called “expanded time” of audio-visual productions and providing new artistic reflection fields.Downloads
References
Baigorri, L. (1998). EL FUTURO YA NO ES LO QUE ERA. De la Guerrilla Television a la Resistencia en la red. Recuperado de http://aleph-arts.org/pens/baigorri.html
Bianchini, A. (1999). Conceptos y definiciones de hipertexto. Departamento de Computación y Tecnología de la Información. Universidad Simón Bolívar, Caracas. Recuperado de http://ldc.usb.ve/~abianc/hipertexto.pdf
Boyle, D. (1997). Epílogo del libro Subject to Change. Guerrilla Television Revisited, Oxford UP, NY. Traducción en: Un epílogo para la Guerrilla TV. Acción paralela. Número 5. Enero 2000. Traducción de Carolina Díaz. [En línea] <http://www.accpar.org/numero5/guerrilla.htm>.
Brea, J.L. (2002). La era postmedia. Acción comunicativa, prácticas (pos)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca-Consorcio Salamanca.
Carrillo, J. (2004). Arte en la Red. Madrid: Cátedra.
Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Barcelona: Plaza & Janés Editores, S.A.
Deltell, L. (2010). Viral art: frontera y crisis del arte audiovisual. Comunicación para elCongreso europeo de estética 11-12 de nov. 2010. Museo del prado de Madrid. Recuperado de http://web.uam.es/otros/estetica/DOCUMENTOS%20EN%20PDF/QUINTA%20TANDA/LUIS%20DELTELL.pdf
Echevarría, J. (2004). Los señores del aire: telépolis y el tercer entorno(2ª ed.).Barcelona: Ediciones Destino.
Fundación Guggenheim. (2010). YouPlay: Bienal de Vídeo. Recuperado de http://www.guggenheim.org/new-york/interact/participate/youtube-play
Giannetti, C. (2002). Breve balance de la primera década del Net.art. Red digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas. Nº 3. Recuperado de http://reddigital.cnice.mec.es/3/firmas_nuevas/claudia/claudia_1.html
Jana, R & Tribe, M. (2006). New Media Art. Colonia: Taschen.
López Martín, E. (2012) Twitter como argumento, herramienta y soporte para la producción artística contemporánea. FORMA. REVISTA D’HUMANITATS, Vol. 6 (pp. 33-47). Recuperado de http://www.upf.edu/forma/es/otono2012/Lopez.html
Net-art.org. (2010). A Short Film About War. Recuperado de http://www.net-art.org/shortfilmaboutwar
Martín Prada, J. (2012). Prácticas artísticas e Internet en la época de lasredes sociales. Madrid: Akal.
Parfait, F. (2001) Video: un art contemporain. París: Ed. Regard.
Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22a ed.). Recuperado de http://www.rae.es/rae.htmlReuters. (2010). Les vidéos artistiques de YouTube entrent au musée Guggenheim. Lemonde.fr; Recuperado de http://www.lemonde.fr/culture/article/2010/09/20/les-videos-artistiques-de-youtube-entrent-au-musee-guggenheim_1413785_3246.html
Tejeda Martín, I. (2006). Pasajes de espacio, tiempo y espectador: instalaciones, nuevos medios y piezas híbridas en la colección del IVAM. Instalaciones y nuevos medios en la colección del IVAM. Espacio, tiempo y espectador. Valencia: (I. Tejeda ed.), IVAM.
Trigueros, C. (2000). Video doméstico, Bricolage Electrónico. Acción Paralela. Ensayo, teoría y crítica del arte contemporáneo. Número 5. Recuperado de http://www.accpar.org/numero5/t_mori.htm
Yáñez, M. (2011). Informe: documental interactivo. Con la realidad sí se puede jugar. Embed. Recuperado de http://embed.at/article43.html
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.