Cecilia Barriga, Feminism as Beginning of Creation
Abstract
Cecilia Barriga’s extensive audiovisual oeuvre (from videoart to audiovisual documentary and fiction) shows the relations between Audiovisual Culture and Gender Studies and offers a personal perspective on gender identity, women, and feminist thought. From the perspective afforded by gender studies and feminism, this essay will review some crucial titles in her career but will pay particular attention to her recent documentary The Path of Moses (2004), an example of her work on gender, identity, and on the social strictures that underpin identity construction, based on static conceptions of sexual morphology.Downloads
References
Barriga, Cecilia (2004). Lo que queda de mí. Zehar nº 54, 38-43. Disponible en: http://www.arteleku.net/publicaciones/editorial/zehar/54-la-repolitizacion-del-espacio-sexual.
Blas, Susana (2011). Maniobras video-feministas silenciosas... para el paisaje del siglo XXI. Catálogo de la exposición Video(s)torias. Vitoria-Gasteiz: ARTIUM, Centro-Museo Vasco de Arte Contemporáneo, pp. 45-52.
Butler, Judith (2002). Cuerpos que importan (sobre los límites materiales y discursivos del sexo). Barcelona: Paidós.
Cordero, Karen & Sáenz Romero, Inda (coord.) (2007). Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México D. F.: Universidad Iberoamericana A. C. & Universidad Nacional Autónoma de México.
Dieckmann, Catherine (1985). Electra Myths: Video, Modernism, Postmodernism. Art Journal, vol. 45, nº 3, pp. 195-203.
García Cortés, José Miguel (2002). Construyendo masculinidades. Catálogo de la exposición Héroes Caídos. Masculinidad y Representación. Castellón: Espacio de Arte Contemporáneo de Castellón, pp. 25-57.
Halberstam, Judith (2008). Masculinidad Femenina. Barcelona/Madrid: Egales.
Mulvey, Laura (2001). Placer Visual y Cine Narrativo. En WALLIS, Brian (Ed.), Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación (365-378). Madrid: Akal.
Preciado, Beatriz (2007). Basura y género. Mear/ Cagar. Masculino/ Femenino. Catálogo de la muestra Impasse 7. Ciudades negadas 2: Recuperando espacios urbanos olvidados. Lérida: Ajuntament de Lleida y Centre d’Art La Panera, Lleida, pp. 117-118
Straayer, Chris (1985). I Say I Am: Feminist Performance Video in the ‘70s’. Afterimage, noviembre, pp. 8-12.
Zurian, Francisco A. (2011). Héroes, machos o, simplemente, hombres: una mirada a la representación audiovisual de las (nuevas) masculinidades. En Zurian, Francisco A. (Coord.) Monográfico Sexualidad y políticas de género en el audiovisual de la Revista de Historia del Cine Secuencias, nº 34, pp. 32-53.
Zurian, Francisco A. y Caballero, Antonio A. (2013). ¿Tiene la imagen género? Una propuesta metodológica desde los Gender Studies y la estética audiovisual. Investigar la Comunicación hoy. Revisión de políticas científicas y aportaciones metodológicas. Actas del 2º Congreso Nacional sobre Metodología de la Investigación en Comunicación. Segovia: Asociación Española de Investigación de la Comunicación, pp. 475-487.
Works published in this journal are subject to the following terms:
- The Service of Publications from the University of Murcia (publishing house) keeps the published works’ copyrights, and favors and allows the reuse of these works under the license indicated in point 2.
- Works are published in the journal’s online edition under the license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited, as long as: i) the author and original source of publication are cited (journal, publishing house and work’s URL); ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Conditions for auto-file. It is allowed and encouraged that authors share electronically their pre-print version (the pre-reviewed version) and /or post-print version (the reviewed and accepted version) of their Works before the publication, since it promotes its circulation and dissemination. RoMEO color: green.