Film and its Resonance in Space: Expanded Cinema in Contemporany Spain.

Authors

  • Esperanza Collado
Keywords: Expanded cinema, avant-garde, film-performance, paracinema, projection.

Abstract

The most significant development in the Spanish experimental filmmaking of the past decade has been the emergence and evolution of a series of works which, by exploring the potentialities of direct intervention in the act of projection, define themselves as the critical inheritance of expanded cinema. This study investigates contemporary experiences heir to earlier expanded cinema by contextualizing them in relation to the challenging convergence of experimental film and the phenomenon of the dematerialization of art, as well as its intricate historical establishment in Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anker, S., Geritz, K., Seid. S. (Eds.) (2010). Radical Light, Alternative Film and Video in the San Francisco Bay Area, 1945–2000. Berkeley and LA: Univeristy of California Press

Aramburu, N., Trigueros, C. (Eds.) (2012). Caras B de la Historia del Video Arte en España. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional.

Bonet, E. y Palacio, M. (1983). Práctica Fílmica y Vanguardia Artística en España, 1925-1981. Madrid: Universidad Complutense de Madrid

Collera, V. (13 julio 2013). Tacita Dean: pintora de la evanescencia (entrevista). El País.

Dean, T. (2011). Film (a book about film and the importance of analogue in the digital age). Cullinan, N. (Ed.) London: Tate Publishing

Deleuze, G. (1986). Cine, Cuerpo y Cerebro, Pensamiento. La Imagen-Tiempo, Barcelona: Paidós Comunicación, Barcelona.

Frampton, H. (2007). Notas Mentales. En George Stolz (ed), Especulaciones. Escritos sobre Cine y Fotografía. Barcelona: Museo de arte contemporáneo de Barcelona.

Hein, B. (2004). Interview with Gabriele Jutz.En Michalka, M. (Ed.), X-Screen. Film Installations and Actions in the 1960s and 1970s. Wien: Museum Moderner Kunst-Stiftung Ludwig/Köln: Walter König

Hein, B. (1979). Structural Film. En VVAA, Film as Film, Formal Experiment in Film 1910-1975. London: Hayward Gallery

Isou, I. (2005). La transformación isouana del cine. En Bonet, E. Y Escoffet, E., (Eds.) Próximamente en pantalla: el Cine Letrista, entre la Discrepancia y la Sublevación. Barcelona: Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona.

Lee, Pamela M. (2003). Bare Lives.En Michalka, M. (Ed.), X-Screen. Film Installations and Actions in the 1960s and 1970s. Wien: Museum Moderner Kunst-Stiftung Ludwig.

Mekas, J. (1972). Movie Journal: The Rise of a New American Cinema, 1959-1971. New York: Collier

Michelson, A., (2000). Film and the Radical Aspiration. En P. Adams Sitney (Ed.), The Film Culture Reader. New York: Cooper Square Press

Païni, D. (2004), Should We Put an End to Projection?Trans. R. E. Krauss, October 110, 23-48

Palacio, M. (2002). ¿Qué será eso que llamamos la vanguardia cinematográfica?Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Pérez, Pablo y Javier Hernández (1997) Maenza filmado en el campo de batalla, Departamento de Educación y Cultura, Zaragoza, 1997.

Pinent, A. (2008). Panorámica Sintética / Parcial del Cine Experimento en España desde la década de 1960 hasta la “última generación”. En Giannetti, C. (Ed.), El Discreto Encanto de la Tecnología. Artes en España. Badajoz: Junta de Extremadura.

Puig, L, (2007). Vicios (blog personal del autor). Universidad de Valencia,http://www.uv.es/puigl/vicios.htm

Renan, S. (1967). An Introduction to American Underground Film. New York: Dutton & Co.

Tucker, M. y Monte, J. (1969). Anti-Illusion: Procedures and Materials, New York: Whitney Museum of American Art.

VanDerBeek, S. (1966). Culture Intercom.Film Culture 40Val del Omar, José (2010). Escritos de Técnica, Poética y Mística, Ortiz-Echague, (Ed.), Barcelona/Madrid: Coup de Dés Ediciones de La Central/Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

Walley, J. (2011). Identity Crisis: Experimental Film and Artistic Expansion. October 137, 23-50

Youngblood, G. (1970). Expanded Cinema. New York: Dutton & Co., Inc.

How to Cite
Collado, E. (2013). Film and its Resonance in Space: Expanded Cinema in Contemporany Spain. Art and Identity Policies, 8, 115–136. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/191671