Cities, like People, Can Be Recognized by Their Walk: Origins of Urban Sound Installations in the Frame of Urbanism and Sociology of the 1960’s

Authors

  • María Andueza Olmedo Konstfack University (Estocolmo, Suecia) y Universidad Internacional de La Rioja
Keywords: City, Sound Installation, Henri Lefebvre, Temporality, Kevin Lynch, Situationist International, Happening, Max Neuhaus

Abstract

This paper shows a fragment of the PhD dissertation Art, Sound and City. A context for urban sound installations (2010) developed by the author at the Complutense University of Madrid. It presents a frame for the study of sound installations in relationship to different approaches to the city by artists and urban theoreticians. The paper deals with the significance of temporality in mid XXth Century in some artistic manifestations (Situationist International, Happenings) as well as in Sociology and Urbanism (Henri Lefebvre, Kevin Lynch) to point at the beginning in that moment of urban sound installations by the hand of Max Neuhaus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agúndez, J. A. (1997). Wolf Vostell: el arte en la calle. En Congreso ciudades históricas vivas, ciudades del pasado pervivencia y desarrollo: ponencias y comunicaciones: Mérida, 30. 31 de enero y 1 de febrero 1997 (1a edición, pp. 121-125). Badajoz: Editora Regional de Extremadura.

Debord, G. (1997). Informe sobre la construcción de situaciones y sobre las condiciones de la organización y la acción de la tendencia situacionista internacional. (1957) Texto inaugural. Fuera de Banda, 4 (Ni arte, ni política, ni urbanismo). Recuperado a partir de http://www.sindominio.net/ash/informe.htm

Lefebvre, H. (2000). The Production of Space. Oxford: Blackwell.

--------- (2002). Theory of moments. En J. Moore (trad.), Critique of Everyday Life. Foundations for Sociology of Everyday (1961) (Vol. II, pp. 340-358). París: Verso.

Lynch, K. (1975). ¿De qué tiempo es este lugar? Para una nueva definición del ambiente. Barcelona: Gustavo Gili.

--------- (1980). La planificación del sitio. Barcelona: Gustavo Gili.

--------- (1985). La imagen de la ciudad (2a ed.). México: Gustavo Gili.

--------- (1995). City Sense and City Design: Writings and Projects of Kevin Lynch. (Tribid Banerjee & Michael Southworth, eds.). Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Navarro, L. (Ed.). (1999). Internacional Situacionista. (1958-1968) Textos completos en castellano de la revista Internationale Situationniste (Vols. 1-3, Vol. Vol. 1 la realización del arte. Internationale Situationniste # 1-6 más Informe sobre la construcción de situaciones). Madrid: Literatura Gris.

Neuhaus, M., & Des Jardins, G. (Eds.). (1994). Max Neuhaus. Sound Works (Vol. I, II, III). Ostfildern: Cantz Verlag.

Ross, Kristin. (Winter 1997) Lefebvre on the Situationists International: An Interview, 1983, October 79, 69–84

Sadler, S. (1998). The Situationist City. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

How to Cite
Andueza Olmedo, M. (2012). Cities, like People, Can Be Recognized by Their Walk: Origins of Urban Sound Installations in the Frame of Urbanism and Sociology of the 1960’s. Art and Identity Policies, 7, 127–142. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/174001