The Visual Power of the Loudspeaker: Artistic Projects Regarding the Plastic Dimension of the Loudspeaker as Visual Epicenter Sound-Agent.

Authors

  • Javier Ariza Universidad de Castilla-La Mancha
Keywords: Sound art, Sound installation, Sound sculpture, Dreativity, loudspeaker

Abstract

This article highlights the plastic perspective of technical materials that certain works have established in the field of sound art throughout the twentieth century. The study focuses particularly on the loudspeaker according to the following three aspects: technical, visual and symbolic. To conduct this study, monographs, catalogs, articles and other audiovisual documents were consulted in both analog and digital formats. The conclusion of the analysis has evidenced an order and definition of different methodologies and experiences, as well as the points held in common, that are reflected in artistic practices. The aim of this analysis is not to detail the specifics of the technologies used in the selected works, but to emphasize the poetic perspective and visual reference that they adopt.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina Thevenet, H. (1974). Vertov, artículos, proyectos y diarios de trabajo. Buenos Aires: De la Flor.

Ariza, J. (2008). Las imágenes del sonido: Una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX (2ª edición corregida). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Artaud. A. (1983). Para acabar de una vez con el juicio de Dios.Madrid: Fundamentos.

Biedermann, H. (1996). Diccionario de símbolos. Barcelona: Paidós.

Cirlot, J. (1985). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.

Cotter, H. (1992, 5 de mayo). Jennifer Bolande.The New York Times.

Farabet, R. (2002). Notas al margen de un trabajo radiofónico. Recuperado el 16 de junio de 2012 de http://terredinessuno.com/cterre/paginas/07.html

Flynn, T. (2002). El cuerpo en la escultura. Madrid: Akal.

Gómez, J. (2008). El arte sonoro y el radioarte como géneros artísticos de la contemporaneidad. Recuperado el 26 de junio de 2012 de http://parlante23.blogspot.com/feeds/posts/default

Gómez de la Serna, R. (1928). Elección del altavoz. Revista Ondas, año 4, núm. 175, 20 octubre, p. 6.

Iges, J. (2010). Sobre el Radioarte: reflexiones sin desarrollo. Recuperado el 18 de junio de 2012 de http://www.lear-radioarte.com.ar/TEX/iges.pdf

Martin, S. (2004). Música electrónica y música con ordenador.Madrid: Alianza Música.

Murray Schafer, R. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires: Ricordi.

Negroponte, Nicholas (2000). Mundo Digital. Barcelona: Ediciones B.

Nyman. M. (1974). Experimental Music. Cage and Beyond. Londres: Studio Vista.

Polonio, E. (1997). Breve epigramario de meditaciones encadenadas. Academia Internacional de Música Electroacústica, Bourges. Recuperado el 13 de julio de 2012 de http://www.eduardopolonio.com/epigrama2.html

Revilla, F. (1999). Diccionario de iconografía y simbología.Madrid: Cátedra

How to Cite
Ariza, J. (2012). The Visual Power of the Loudspeaker: Artistic Projects Regarding the Plastic Dimension of the Loudspeaker as Visual Epicenter Sound-Agent. Art and Identity Policies, 7, 107–126. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/173991