El silencio audible: De la escucha asombrada a la escucha generativa

Authors

  • Rocío Garriga Inarejos Universidad Politécnica de Valencia
Keywords: Silence, Hearing, Astonishment, Sound, Literature

Abstract

The present paper addresses the issue of the implication of silence on hearing and its epistemological contribution to culture. The main objective of the paper is to prove that silence plays a fundamental role at a perceptive and creative level becoming a powerful tool in creating and interpreting meaning. In order to show the extent of these points, the article is divided into three parts: the treatment of the inherent link between silence and hearing, the roots of astonished hearing in literature and finally an analysis of some proposals by the artist Felix Hess, whose work is closely linked to the principles transmitted in the aforementioned points. This highlights the validity of a notion that has scarcely ever been considered under the variables proposed here.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruneau, T. J. (1973). Communicative silences: forms and function. TheJournal of Communication, 23, 17-46.

Camus, A. (2012). Las Bodas. El Viento de Djémila. Recuperado el 17 de abril de 2012 de http://es.scribd.com/doc/550237/Albert-Camus-Bodas-pdf#outer_page_4

Darò, C. (2009). Un debate cultural sobre Muzak. En R. Rodríguez López (Ed.), Foro Mundial de Ecología Acústica: Megalópolis sonoras. Identidad cultural y sonidos en peligro de extinción (pp.437-451). México: Fonoteca Nacional.

Dauenhauer, B. P. (1976). Silence. An Intentional Análisis. Research in Phenomenology, 6, 63-83.

Garriga, R. (2008). Haciendo Tiempo. Valencia: Universitat Politècnica de València.

Gómez de la Serna, R. (1962). Total de Greguerías. Madrid: Editorial Aguilar.

González, C. (1984). Artículos sobre cuenca. Carboneras de Guadazaón: El Toro de Barro.

Guardans, T. (2009). La verdad del silencio. Por los caminos del asombro. Barcelona: Herder Editorial.

Hess, F. y Schulz, B. (2001). Felix Hess: Light as Air. Heidelberg: Kehrer.

Jaworski, A. (1993). The power of silence: social and pragmatic perspectives. London: Sage.

Jaworski, A. (ed.) (1997). Silence: interdisciplinary perspectives. New York: Mouton de Gruyter.

Kafka, F. (2009). Relatos Completos I. Argentina: Losada.

Le Breton, D. (2007). El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Buenos Aires: Nueva Visión.

Le Breton, D. (2009). El silencio. Aproximaciones. Madrid: Sequitur.

Le Breton, D. (2011). El silencio y la palabra contra los excesos de la comunicación. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

López, J. G. (2009). La escucha múltiple. Quintana, 8, 309-312.

Maillard, C. (1997). Experiencia estética y experiencia mística, Revista interdisciplinar de filosofía, 2: 177-191.

Nöelle-Neumann, E. (1977). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social.Barcelona: Paidós.

Panikkar, R. (1974). The Silence of the Word: Non-dualistic Polarities. Cross Currents,24, 154-171.

Pezeu-Massabuau, J. (1984). Au Japon: les voix et les voies du silence. Corps écrit, 12.

Prochnik, G. (2010). In Pursuit of Silence. Listening for Meaning in a World of Noise. United States: Doubleday.

Ramírez, E. (1928). Los murmullos, sones y cánticos del campo, Blanco y Negro, 08/07/1928, 5-10.

Saville-Troike, M. (1985). The place of silence in an integrated theory of communication, Tannen, D. –

Saville-Troike, M., (eds.): 3-18.Steiner, G. (1978). Lenguaje y silencio. Ensayos sobre la literatura, el lenguaje y lo inhumano. Barcelona: Editorial Gedisa.

Valesio, P. (1985). A Remark on Silence and Listening. Rivista di Estetica, 26, 17-44.

Virilio, P. (2000). El procedimiento silencio. Barcelona: Editorial Paidós.

Voegelin, S. (2010). Listening to Noise and Silence. Towards a Philosophy of Sound Art. London: Continuum.

How to Cite
Garriga Inarejos, R. (2012). El silencio audible: De la escucha asombrada a la escucha generativa. Art and Identity Policies, 7, 61–76. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/173961