Gender, Symbolic Violence and Mass Media: Sweet Chronicles and Female Masculinity at Graphic Press During the Second Republic

Authors

  • Tatiana Sentamans Universidad Miguel Hernández, Altea
Keywords: Sex-gender, symbolic violence, graphic press, sport women, documentary photography, Second Republic

Abstract

Basing on the study Mechanical Amazons (Sentamans, 2010), that defines a framework of analytical recovery of the male image of Spanish women marked by the sport practice in the graphic press of the Second Republic, this research aims to analyze a kind of symbolic violence. By establishing arguments and references, and through a set of case studies, the paper will identify several issues. On one hand the degree of media release and the visibility of its female masculinity, and the consequent threat to the national sex-gender system. And secondly, how it was muted and redirected towards a more docile and harmless femininity through the symbolic violence exerted by sports journalists, all often men, in what we call “sweet chronicles”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (1976). Les modes de domination. ARSS, 8-9, 122-132.

------- (1999). Sobre el poder simbólico. In P. Bourdieu, Intelectuales, política y poder (pp. 65-73). Buenos Aires: Eudeba.------- (2000). La dominación masculina. Madrid: Anagrama.

------- (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Butler, J. (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Síntesis.

Foucault, M. (2005). Disciplina. Los cuerpos dóciles. In M. Foucault, Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión (pp. 139-174). Madrid: Siglo XXI.

Freund, G. (2001). La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili.

García Bonafé, M. (1992). Inicios del deporte femenino. En El ejercicio físico y la práctica deportiva de las mujeres (pp. 18-23). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia-Consejo Superior de Deportes-Instituto de la Mujer, vol. 12.

Halberstam, J. (1998). Female Masculinity. Durham: Duke University Press.

------- (2001). El arte de lo feo. Masculinidad femenina y estética de la modernidad. En J. M. Cortés (Ed.), Héroes caídos. Masculinidad y Representación (pp. 196-263). Valencia: EACC – Generalitat Valenciana.Hidalgo, N. (1934). Crónica deportiva. Ellas, campeonas. Madrileñas, catalanas, vascas y aragonesas en las carreras de esquís. Campeón, 75, Madrid, 20/05/1934

Jordà, M. (1931). Tot passant. Feminisme. La Dona Catalana, 322, 4-XII-, p. [9]

Luna de Toledo, J. (1988). L’esport, un miratge de l’alliberament? El club Femení i d’Esports 1928-1936. L’Avenç, Revista d’Història, 112, 26-29.

Moxey, K. (2003). Nostalgia de lo Real. La problemática relación de la historia del arte con los estudios visuales. Estudios Visuales, 1, 41-59.

Sentamans, T. (2008). “Dimes y diretes”. Condicionantes textuales de la fotografía de la mujer deportista española en la prensa gráfica (1923-1936). Extravío. Revista electrónica de literatura comparada, 3, 156-170 Universidad de Valencia. Recuperada de http://www.uv.es/extravio/extravio_web.html

Sentamans, T. (2010). Amazonas mecánicas: engranajes visuales, políticos y culturales. Madrid: Secretaría General Técnica/ Ministerio de Cultura.

How to Cite
Sentamans, T. (2012). Gender, Symbolic Violence and Mass Media: Sweet Chronicles and Female Masculinity at Graphic Press During the Second Republic. Art and Identity Policies, 6, 231–247. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/163021