Artaud’s Voice in Nancy Spero: Linguistic Violence and Proto-Appropiation

Authors

  • Helena Cabello Facultad de Bellas Artes de Cuenca
Keywords: Appropriation, Gender, Violence, Authorship, Visual Arts

Abstract

Nancy Spero appropriates a masculine voice: Antonin Artaud’s, a misogynist and abject author that provokes an interesting and controversial exercise of appropriation in her work. Her action opens a reflexive fracture that makes it possible to anticipate some of the questions implicit in feminist approaches in search for different voices and subjectivities within a discursive structure that is overcrowded by an other gender. Spero’s appropriationist strategy is charged with violence and it uses language as a wounding tool. Its role as a precedent for postmodern critical appropriation has been nevertheless relegated, as it’s also happened with other feminist artists that used appropriation strategies during the 60s and 70s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. (2005). Sobre la violencia. Madrid: Alianza. (Publicación original en 1970).

Bird, J., Isaak, J. A. & Lotringer, S. (1996). Nancy Spero. New York: Phaidon Press.

Bird, J. (1996). Dancing to a Different Tune. En J. Bird, J. A. Isaak & S. Lotringer, Nancy Spero (pp. 39-97). New York: Phaidon Press.

Bradnock, L. (2005, Spring). Lost in translation? Nancy Spero/Antonin Artaud/Jacques Derrida, Papers of Surrealism, (3).

Buchloh, B. (2008a). Nancy Spero. Entrevista. Catálogo de exposición, Nancy Spero. Disidanzas (pp. 95-111). Barcelona: MACBA/MNCARS/ACTAR.

-------------- (2008b). Las otras tradiciones de Spero. Catálogo de exposición, Nancy Spero. Disidanzas (pp. 75-86). Barcelona: MACBA/MNCARS/ACTAR. (Publicación original 1996).

Butler, J. (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Síntesis. (Publicación original en 1997).

Cixous, H. (2008). Disidanzas de Spero. Catálogo de exposición, Nancy Spero. Disidanzas (pp. 131-152). Barcelona: MACBA/MNCARS/ACTAR.

Harris, S. (2004). El peso del corazón frente a la pluma de la verdad. Catálogo de exposición, Nancy Spero. Weighing the Heart Against a Feather of Truth (pp. 17-46). Santiago de Compostela: CGAC / Xunta de Galicia.

Hirschman, J. (Ed.). (1965). Antonin Artaud Anthology. San Francisco: City Lights Books.

Isaak, J. A. (1996a). Jo Anna Isaak in conversation with Nancy Spero. En J. Bird, J. A., Isaak, & S. Lotringer, Nancy Spero (pp. 7-35). New York: Phaidon Press. (La entrevista tuvo lugar en 1994).

------------- (1996b). Feminism and Contemporary Art. The Revolutionary Power of Women’s Laughter. NY/London: Routledge.

------------- (2004). Divertirse como nunca. Catálogo de exposición, Nancy Spero. Weighing the Heart Against a Feather of Truth (pp. 57-79). Santiago de Compostela: CGAC / Xunta de Galicia.

Kristeva, J. (1989). Poderes de la perversión. México: Siglo XXI editores. (Publicación original 1980).

------------- (2004). Stabat Mater. La paradoja: ¿madre o narcisismo primario? En Historias de amor (pp. 209-231). México: Siglo XXI editores. (Publicación original 1974)

Moi, T. (1988). Teoría literaria feminista. Madrid: Cátedra. (Publicación original 1985).

Nancy Spero. Disidanzas (2008a). Catálogo de exposición. Barcelona: MACBA / MNCARS / ACTAR.

Nancy Spero.Weighing the Heart Against a Feather of Truth(2004). Catálogo de exposición. Santiago de Compostela: CGAC / Xunta de Galicia.

Nixon, M. (2008). Libro de lenguas. Catálogo de exposición, Nancy Spero. Disidanzas (pp. 21-53). Barcelona: MACBA/MNCARS/ACTAR.

Rowell, M. & Lotringer, S. (1996). A Conversation with Nancy Spero. En M. Rowell (Ed.), Antonin Artaud. Works on Paper. New York: Museum of Modern Art.

Schor, M. (1994). Backlash and Appropriation.En N. Broude & M. Garrard, The Power of Feminist Art. The American Movement of the 1970s. History and Impact (pp. 248-263). New York: Harry N. Abrams.

Showalter, E. (1993). La crítica feminista en el desierto. En M. Villaespesa (Ed.), 100% (pp. 84-120). Catálogo de exposición, Sevilla: Junta de Andalucía / Instituto Andaluz de la Mujer. (Publicación original en 1981).

Spero, N. (2000). Creation and Pro-Creation. En S. Bee & M.Schor (Eds.), M/E/A/N/I/N/G.An Anthology of Artists’ Writings, Theory and Criticism (pp. 297-300). Durham/London: Duke University Press. Publicado originalmente en Forum on Motherhood, Art and Apple Pie (1992, November). M/E/A/N/I/N/G, (12), 3-42.

---------- (2008b). The Art of Getting to Equal. En Nancy Spero. Disidanzas, (p. 31). Catálogo de exposición. Barcelona: MACBA/MNCARS/ACTAR. Publicado originalmente en Snitow, A. & Duplessis, R. (1998). The Feminist Memoir Project: Voices from Women’s Liberation (p. 366). Nueva York: Three Rivers Press.

---------- (2008c). Issues and Simbolism. En Nancy Spero. Disidanzas, (p. 55). Catálogo de exposición. Barcelona: MACBA/MNCARS/ACTAR. Publicado originalmente en Spero, N. (1990, November). M/E/A/N/I/N/G, (8), 8.

Stein, J. E. & Wooster, A-S. (1988). Making Their Mark. En R. Rosen & C. C. Brawer, Making Their Mark. Women Move into the Mainstream, 1970-85. New York: Abbeville Press.

Storr, R. (2003). The Weapon and the Wound. En Nancy Spero. The War Series 1966-1970. Catálogo de exposición. Milán: Edizioni Charta.

How to Cite
Cabello, H. (2012). Artaud’s Voice in Nancy Spero: Linguistic Violence and Proto-Appropiation. Art and Identity Policies, 6, 13–27. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/162831