Educational innovation and the Commitment to Exhibit at the Museum of Contemporary Art: The Case of the Fundação de Serralves and Annual Schools Project

Authors

  • Antonio García López
  • Francisco J. Guillen Martínez
Keywords: museums, school, arts, education, integration

Abstract

This work aims to go deeper into the policies developed by some museums when they want to stimulate and stir up interest in contemporary culture in different publics, including young people. Thus, contact with the most basic education levels becomes necessary and unavoidable to increasingly bond a complicity and dynamic relationship between museums and schools. In this context, we thought I would be appropriate to study the model of Project in Schools developed in the Serralves Foundation in the city of Oporto and to draw comparisons with other models like the teaching Workshops offered by the IVAM, in order to realize those actions may be worth importing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Esteve, A. (2005). El diseño de espacios educativos en los Museos. Algunas experiencias con talleres didácticos. En R. Huerta y R. de la Calle (Eds.), La mirada inquieta. Educación Artística y Museos (pp. 153-167). Valencia: UPV.

Cabral, C. (1979). Portugal. En U.K. Olofson (Ed.), Los museos y los niños. (p. 127). Madrid: Ministério de Cultura.

Camacho, M. F. (2007). Aprender en el museo: Los programas educativos de los Museos del Banco Central. En IX Congreso Nacional de Ciencias Exploraciones fuera y dentro del aula. Cartago, Costa Rica: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Revisado el 27 de junio de 2011 dehttp://www.cientec.or.cr/exploraciones/ponencias2007/FeliciaCamacho.pdf

Fundação de Serralves. Página Oficial. Revisada el 14 de noviembre, 2010, de http://www.serralves.pt/documentos/servico_educativo/2010/Texto%20CIDADES.pdf

Giangregorio, G. (2010). Un domingo en el Museo Serralves de Álvaro Siza en Oporto. En Experimenta 19.12.2010. Revisado el 27 de junio de 2011 dehttp://www.experimenta.es/noticias/arquitectura/el-museo-de-serralves-2586

Leite, E. (2009). Oficina de Criatividade: a partir da experiência do Serviço Educativo do Museu de Arte Contemporânea de Serralves. En Encontro internacional educação Artística. 30 de Agostro a 4 de Setembro de 2010. Mindelo, Cabo Verde. Revisado el 29 de julio de 2011 de http://eiea.identidades.eu/pt-pt/node/123

Leite, E. y Victorino, S. (2008). Serralves: Projectos com Escolas 2002-2007. Porto: Fundação de Serralves.

Loock, U. (2009). Programme: Grundtvig Learning Partnership European Museum Education and Young People: A critical enquiry. 24-27 February 2009. Fundação de Serralves. Revisado el 11 de Julio de 2011 de http://www.gnam.beniculturali.it/index.php?it/133/port

Los Talleres Didácticos del IVAM, 1998-2005. (2004). Valencia: IVAM

O’Donoghue, H. (2005). Cuando el acceso es más que una entrada gratis.... En J. Riera, R. Gamundik, y J. Rodrigo. (Eds), Els dissabtes jugam amb Miró: 1995-2004: compartir art en família a la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca (p. 17). Palma de Mallorca: FPJM.

Tejeda, I. (2008). Entre el espectáculo y el discurso pedagógico: La Tate Modern. Educatio SigloXXI, Hibridación en las artes plásticas, nº. 26, 67-84.

Pastor, M. I. (2004). Pedagogía Museística, nuevas perspectivas y tendencias actuales. Barcelona: Editorial Ariel.

Pérez, C. (1998). Arte y didáctica. Los Talleres didácticos del IVAM (p. 14). Valencia: IVAM.

Riera, J., Gamundik, R. y Rodrigo, J. (2005). Els dissabtes jugam amb Miró: 1995-2004: compartir art en família a la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca (p. 120). Palma de Mallorca, FPJM.

How to Cite
García López, A., & Guillen Martínez, F. J. (2011). Educational innovation and the Commitment to Exhibit at the Museum of Contemporary Art: The Case of the Fundação de Serralves and Annual Schools Project. Art and Identity Policies, 5, 81–97. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/146231