The Visit to the Museum as a Part of Initial Teacher Training in Art Education

Authors

  • Amparo Alonso Sanz
Keywords: museum, initial teacher training, art education

Abstract

In this paper we will analyze if warranted the necessity of introducing the museum visit in the curriculum of Art Education Teachers, as part of initial teacher training. Qualitative methodology allows us to analyze the narratives from students of the Educational Sciences Faculty of the University of Alicante about aesthetic experiences in relation to the period of childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agra, M. J. (1997). Las colecciones: un espacio para mirar y ver. In-fan-cia, 44, 23-24.

Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en Educación Artística. Barcelona: Octaedro/EUB. (Ed. Orig. 1999).

Alonso-Sanz, A. (2011). El uso de materiales didácticos de exposiciones por parte del profesorado y su adecuación a la visita al museo universitario. Educación Artística Revista de Investigación, 2, 19-22. Recuperado en http://artemaestrosymuseos.wordpress.com

Antúnez, N. (2008). Metodologías radicales para la comprensión de las artes visuales en Primaria y Secundaria en contextos museísticos en Madrid capital. Tesis doctoral no publicada, Universidad Complutense de Madrid. Recuperado en http://eprints.ucm.es/8265/1/T30587.pdf

Duncum, P. (2002). Visual Culture Art Education: Why, What and How. International Journal of Art & Design Education, 21(1), 14-23.

Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Barcelona: Ediciones Octaedro. (Ed. Orig. 1997).

Huerta, R. (2009). ¿Qué esperan los museos de los maestros?. Invisibilidades, 0, 54-65. Recuperado en http://issw.com/invisibilidades/docs/invisibilidades_0

Huerta, R. (2011). Maestros, mueseos y artes visuales. Construyendo un imaginario educativo. Arte, Individuo y Sociedad, 23(1), 55-72. Recuperado en http://arteindividuoysociedad.es/N23.1.html

Huber, G. L. y Gürtler, L. (2004). Aquad Seis. Manual del programa para analizar datos cualitativos. Tübingen: material reprografiado.

Juanola, R. (1999). Viure l’art: l’arquitectura com a clau d’integració de l’educació artística a la vida quotidiana. En C. Molet i J. M. Mauri (Coords.), Art, cultura, educació. Idees actuals entorn de l’educació artística (pp. 7-8). Lleida: Edicions de la Universitat de.

Santacana, J. (2005). Museografía didáctica, museos y centros de interpretación del patrimonio histórico. En J. Santacana y N. Serrat (Coords.), Museografía didáctica (pp. 63-100). Barcelona: Ariel.

Serrat, N. (2005). Acciones didácticas y de difusión en museos y centros de interpretación. En J. Santacana y N. Serrat (Coords.), Museografía didáctica (pp. 103-205). Barcelona: Ariel.

Tejeda, I (2006). El montaje expositivo como traducción. Madrid: Trama Editorial.

How to Cite
Alonso Sanz, A. (2011). The Visit to the Museum as a Part of Initial Teacher Training in Art Education. Art and Identity Policies, 5, 43–60. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/146211