Colective Memory and Mediabiography as Transformation of the Cultural Narratives

Authors

  • Virginia Villaplana Ruiz
Keywords: colective memory, mediabiography, transformation of the cultural narratives

Abstract

This research paper includes a theoretical and practical concept Mediabiography as a multidisciplinary and experimental methodology for storytelling and memory. The first part of the work focuses on the relationship between memory and experimentation and practice. The second part of the paper proposes a geneoalogía of experimentation whose link film and documentary in contemporary art practice. The third part explores the practical creation of an account created from the Mediabiography methodology. Finally, the fourth part provides a series of conclusions about the uses of memory and ideology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, Sara (2004). The Cultural Politics of Emotion. Routledge: Edinburgh University Press.

Baudrillard, Jean (2000). Cool Memories IV. 1995-2000. París: Galilée.

Cocteau, Jean (1990). Retratos para un recuerdo. Barcelona: Parsifal Ediciones.

Darley, Andrew (2002). Cultura visual digital. Barcelona: Paidós comunicación.

Deleuze, Gilles y Guattari, Felix (1997). Rizoma. Introducción. Valencia: Pre-textos.

Deren, Maya (2005). Essential Deren. Collected Writings on Film by Maya Deren. Nueva York: MacPherson & Company.

De Lauretis, Teresa (1987). Technologies of Gender. Bloomington e Indianápolis: Indiana University Press.

Ellsworth, Elizabeth (2005). Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Madrid: Akal.

Felshin, Nina (1995). But Is It Art?: The Spirit of Art As Activism. Seattle: Bay Press.

Fernández, Agustín (2009). Postpoesía. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Anagrama.

Foucault, Michael (1996). Tecnologías del yo y textos afines. Barcelona: Paidós.

Haug, Frigga (1987). Female Sexualization. A Collective Work of Memory. London: Verso.

-----------(2010).Memorywork and Everydaylife. Durham, NC: Duke Press.

Hirsch, Marianne (1997). Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Huyssen, Andreas (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Kristeva, Julia (1991). Extranjeros para nosotros mismos. Barcelona: Plaza & Janes.Levinas, Emmanuel (1994). Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia: Pre-textos.

Manovich, Lev (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós comunicación.

Mulvey, Laura (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16 (3), 6–18.

Renov, Michael (1999). New Subjectivities: Documentary and Self-Representation in the Post-Vérité Age. In D. Waldman & J. Walker (Eds.), Feminism and Documentary (pp. 84-94). Minneapolis: University of Minnesota Press.

Steyerl, Hito (2004). La política de la verdad. Documentalismo en el ámbito artístico. En Ficcions documentals (pp. 22-23). Barcelona: CaixaForum. Versión en inglés: http://eipcp.net/transversal/1003/steyerl2/en

How to Cite
Villaplana Ruiz, V. (2010). Colective Memory and Mediabiography as Transformation of the Cultural Narratives. Art and Identity Policies, 3, 87–102. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/117431