The Travel without Return: Considerations about W. G. Sebald’s Work

Authors

  • Irene López
Keywords: photography, picture, text, fiction, memory, exile, travel

Abstract

Sebald, a German writer who died ten years ago, succeeded in writing various novels in a short period of time. These present a number of approaches which relate to contemporary art. Through his characters, Sebald reflects on memory, travel as self reflection, nomadism and exile, and uses photographs in his novels. These aspects define him as a paradigmatic writer. This essay will focus on the development of these concepts in his work

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auster, P. (1993). Leviatán. Barcelona: Anagrama.

Bal, M. (2009). Teoría de la narrativa (una introducción a la narratología). Madrid: Cátedra.

Barthes R. (2010). La cámara lúcida. Notas sobre fotografía. Barcelona: Paidós.

Benjamin, W. (2005), El proyecto de los Pasajes. Madrid: Akal.

Bere, C. (2002), The Book of Memory. W. G. Sebald, The Emigrants and Austerlitz, Literary Review, 46:1, 184-192.

Berger, J, Mohr, J. (1998). Otra manera de contar. Murcia: Mestizo.

Bourriaud, N.(2008). Topocrítica. El arte contemporáneo y la investigación geográfica. En M. A. Hernández Navarro (Ed.), Heterocronías, tiempo, arte y arqueología del presente (pp. 34- 45). Murcia: Cendeac.

-------(2009). Altermodern. London: Tate Publishing.

Carrión, J. (2009). Viaje contra espacio: Juan Goytisolo y W. G. Sebald. Madrid: Iberoamericana.

Deleuze G. y Guattari, F. (1996). Mil mesetas. Esquizofrenia y capitalismo. Valencia: Pre-Textos.

De Luelmo Jareño, J .M. (2007). Habitar las sombras: la fotografía en la literatura de W.G. Sebald. En AAVV, Congreso de Historia de la Fotografía (pp. 114-124). Zarautz: Photomuseum.

Green, T. (2007). W. G. Sebald: The Questionable Business of Writing, Vertigo: Collecting W. G. Sebald. Revisado el 11 de noviembre de 2010 de http://sebald.wordpress.com/tag/toby-green

Hernández Navarro, M. (2010). Hacer visible el pasado. El artista como historiador (benjaminiano). Revisado el 10 de noviembre de 2010 de http://web.uam.es/otros/estetica/comunicaciones_del_congreso.html

Hirsch M. (2008). The generation of posmemory. Poetics Today, 29:1, 103-128.

Houllebecq, M. (2002). Plataforma. Barcelona: Anagrama.

Ibáñez, J. (2004). La lupa de Beckett. Madrid: Machado Libros.

Joseph I. (1988). El Transeúnte y el espacio urbano. Barcelona: Gedisa.

Kuhn, A. (1996). Rembrembance. In L. Heron & V. Williams (Eds.), Illuminations: Women Writing on Portohography from the 1850s to Now (pp. 477-488). Durham NC: Duke University Press.

Long, J. J. (2007). W .G. Sebald: Image, Archive, Modernity. Edinburgh: Edinburgh University Press.

McCulloh, M. R. (2003). Understanding W. G. Sebald. Columbia, S. C.: University of South Carolina Press.

Mitchell, W.J.T. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal

Nietszche, F. (2002). La gaya ciencia. Buenos Aires: Edaf.Perec, G. (2003). Especies de espacios. Barcelona: Novagràfik.

Pizza, A. (1995). Baudelaire, la ciudad, el arte. En Charles Baudelaire, el pintor de la vida moderna (pp. 11- 75). Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos.

Rousseau, J.J. (2002). Meditaciones de un paseante solitario. Madrid: Alianza.Sánchez, M. (2002). W.G. Sebald, La ficción contemporánea está dominada por el vacío de ideas (entrevista). El Cultural. Revisado el 1 de noviembre de 2010 dehttp://www.elcultural.es/version_papel/LETRAS/3842/W_G_Sebald.html

Sebald, W. G. (2002). Austerlitz. Barcelona: Anagrama.

-------(2004). Del Natural. Barcelona: Anagrama.

-------(2006). Los Emigrados. Barcelona: Anagrama.

-------(2008). Los anillos de Saturno. Barcelona: Anagrama.

-------(2010). Vértigo. Barcelona: Anagrama.

Sontag, S. (2000). El viajero y su lamento (W. G. Sebald). Revisado el 11 de noviembre de 2010 de http://www.herreros.com.ar/melanco/sontag.html

Vidal- Folch, I. (1999). La cabeza de plástico. Barcelona: Anagrama.

How to Cite
López, I. (2010). The Travel without Return: Considerations about W. G. Sebald’s Work. Art and Identity Policies, 3, 71–86. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/117421