Artistic Strategies of Video Art and Other Moving Images in the Cyberculture of the XXI Century: Youtube as a Space to be Intervened and that Intervenes.

Authors

  • Elena López Martín Universidad de Murcia
  • Borja Morgado Aguirre Universidad de Murcia
Keywords: Art, moving images, video art, television, Internet, Youtube

Abstract

This article provides a context to the introduction to the art of the moving images on the Net, focusing its analysis on the interaction of such artistic practice with Youtube, space that is in itself a revolution in the media of disseminating audio-visual material. Its features 2.0 have not only enhanced some experiences undertaken by the offline art of the Neo avant-garde movements, but have also generated new ways of spreading and producing art, establishing significant changes in the so-called “expanded time” of audio-visual productions and providing new artistic reflection fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baigorri, L. (1998). EL FUTURO YA NO ES LO QUE ERA. De la Guerrilla Television a la Resistencia en la red. Recuperado de http://aleph-arts.org/pens/baigorri.html

Bianchini, A. (1999). Conceptos y definiciones de hipertexto. Departamento de Computación y Tecnología de la Información. Universidad Simón Bolívar, Caracas. Recuperado de http://ldc.usb.ve/~abianc/hipertexto.pdf

Boyle, D. (1997). Epílogo del libro Subject to Change. Guerrilla Television Revisited, Oxford UP, NY. Traducción en: Un epílogo para la Guerrilla TV. Acción paralela. Número 5. Enero 2000. Traducción de Carolina Díaz. [En línea] <http://www.accpar.org/numero5/guerrilla.htm>.

Brea, J.L. (2002). La era postmedia. Acción comunicativa, prácticas (pos)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca-Consorcio Salamanca.

Carrillo, J. (2004). Arte en la Red. Madrid: Cátedra.

Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Barcelona: Plaza & Janés Editores, S.A.

Deltell, L. (2010). Viral art: frontera y crisis del arte audiovisual. Comunicación para elCongreso europeo de estética 11-12 de nov. 2010. Museo del prado de Madrid. Recuperado de http://web.uam.es/otros/estetica/DOCUMENTOS%20EN%20PDF/QUINTA%20TANDA/LUIS%20DELTELL.pdf

Echevarría, J. (2004). Los señores del aire: telépolis y el tercer entorno(2ª ed.).Barcelona: Ediciones Destino.

Fundación Guggenheim. (2010). YouPlay: Bienal de Vídeo. Recuperado de http://www.guggenheim.org/new-york/interact/participate/youtube-play

Giannetti, C. (2002). Breve balance de la primera década del Net.art. Red digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas. Nº 3. Recuperado de http://reddigital.cnice.mec.es/3/firmas_nuevas/claudia/claudia_1.html

Jana, R & Tribe, M. (2006). New Media Art. Colonia: Taschen.

López Martín, E. (2012) Twitter como argumento, herramienta y soporte para la producción artística contemporánea. FORMA. REVISTA D’HUMANITATS, Vol. 6 (pp. 33-47). Recuperado de http://www.upf.edu/forma/es/otono2012/Lopez.html

Net-art.org. (2010). A Short Film About War. Recuperado de http://www.net-art.org/shortfilmaboutwar

Martín Prada, J. (2012). Prácticas artísticas e Internet en la época de lasredes sociales. Madrid: Akal.

Parfait, F. (2001) Video: un art contemporain. París: Ed. Regard.

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22a ed.). Recuperado de http://www.rae.es/rae.htmlReuters. (2010). Les vidéos artistiques de YouTube entrent au musée Guggenheim. Lemonde.fr; Recuperado de http://www.lemonde.fr/culture/article/2010/09/20/les-videos-artistiques-de-youtube-entrent-au-musee-guggenheim_1413785_3246.html

Tejeda Martín, I. (2006). Pasajes de espacio, tiempo y espectador: instalaciones, nuevos medios y piezas híbridas en la colección del IVAM. Instalaciones y nuevos medios en la colección del IVAM. Espacio, tiempo y espectador. Valencia: (I. Tejeda ed.), IVAM.

Trigueros, C. (2000). Video doméstico, Bricolage Electrónico. Acción Paralela. Ensayo, teoría y crítica del arte contemporáneo. Número 5. Recuperado de http://www.accpar.org/numero5/t_mori.htm

Yáñez, M. (2011). Informe: documental interactivo. Con la realidad sí se puede jugar. Embed. Recuperado de http://embed.at/article43.html

How to Cite
López Martín E., & Morgado Aguirre, B. (2013). Artistic Strategies of Video Art and Other Moving Images in the Cyberculture of the XXI Century: Youtube as a Space to be Intervened and that Intervenes. Art and Identity Policies, 9, 163–178. Retrieved from https://revistas.um.es/reapi/article/view/191891