La viabilidad del coste del ciclo de vida para la evaluación económica de inversiones militares

The life cycle costing viability for the economic assessement of military investments

Autores/as

  • Andrés Navarro-Galera
  • Rodrigo Iván Ortúzar Maturana
  • Francisco Jose Alcaraz-Quiles
DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.06.001
Palabras clave: Coste del ciclo de vida, Inversiones militares, Eficiencia, Evaluación económica de proyectos gubernamentales

Resumen

Algunos trabajos previos y los pronunciamientos de organismos internacionales (OTAN, GAO) han considerado el coste del ciclo de vida (LCC) como la metodología de selección de inversiones más avanzada para contribuir a la eficiencia del gasto militar, lo que representa una especial oportunidad para los investigadores considerando la obligada austeridad y las restricciones presupuestarias de los gobiernos. En cualquier país, la viabilidad del LCC exige el previo cumplimiento de los requisitos establecidos por tales organismos para la aplicación de este modelo. El objetivo del presente trabajo reside en identificar las mejoras necesarias para posibilitar la implantación del LCC en los sistemas de evaluación económica de las Fuerzas Armadas de España. A tal fin, hemos estudiado la adecuación de los actuales sistemas españoles a los requerimientos del LCC, realizando, además, un análisis comparativo con los sistemas de países europeos y norteamericanos, lo que nos ha permitido identificar reformas de adaptación dirigidas a alcanzar la factibilidad de este modelo en el Ministerio de Defensa español, sobre la base de las debilidades y fortalezas detectadas en nuestra investigación empírica.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

[ACOSTE, 2011] Association of Cost Engineers (ACOSTE). (2011). Life cycle cost forecasting for international defence programmes [consultado Dic 2014]. Disponible en: http://www.acoste.org.uk/uploads/Conference%202011/SCAF_LCC_Forcasting.pdf

[ANAO, 1998] Australian National Audit Office (ANAO) (1998). Life-cycle costing in the Department of Defence. Sídney, Australia.

[Biermann, 2005] W. Biermann. Análisis del sistema de asignación de recursos para la defensa de Chile y proposición de una metodología. Pontificia Universidad Católica, (2005)

[Boudreau y Naegle, 2005] M. Boudreau, B. Naegle. TOC considerations in Key Performance Parameters and beyond. Defense Acquisition Review Journal, (2005), pp. 108-121

[Ciobotaru, 2008] T. Ciobotaru. NATO guidance for life cycle cost. Conference on life cycle management in NATO: The basis for efficiency in project management and life cycle costing, Bruselas, Bélgica, 17-18 Junio, (2008)

[DoD, 2003] Department Of Defense (DoD) (2003). Extension to the Project Management Institute's (PMI®) A guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide). Washington, Estados Unidos.

[DoD, 2008] DoD (2008). Joint Publication 1-02 Dictionary of Military and Associated Terms. Washington, Estados Unidos.

[Farr, 2012] Farr, J.V. (2012). Life cycle cost considerations for complex systems. En: Cogan B. editor. Systems engineering —Practice and theory [consultado Dic 2014]. Disponible en: <a href="http://www.intechopen.com/books/systems-engineering-practice-and-theory/life-cycle-cost-considerations-forcomplex-systems" target="_blank"> http://www.intechopen.com/books/systems-engineering-practice-and-theory/life-cycle-cost-considerations-forcomplex-systems </a>

[Ferrin y Plank, 2002] B.G. Ferrin, R.E. Plank. Total cost of ownership models: an exploratory study. Journal of Supply Chain Management, 38 (2002), pp. 18-29

[Flyvbjerg et al., 2002] B. Flyvbjerg, M. Holm, S. Buhl. Underestimating costs in public works projects. Error or lie?. Journal of the American Planning Association, 68 (2002), pp. 279-295

[Foucault, 2012] M. Foucault. Les budgets de défenseen France, entre dénietdéclin [The defense budget in France: Between denial and decline]. Focus Stratégique, 36 (2012), pp. 1-57

[GAO, 2006] Government Accountability Office (GAO).. Defense acquisitions: Actions needed to get better results on weapons systems investments. General Accountability Office (GAO), (2006)pp. 06-585

[GAO, 2014] GAO. Early attention in the acquisition process needed to enhance competition.. General Accountability Office, (2014)pp. 14-395

[Gates y Greenberg, 2006] J. Gates, M. Greenberg. Cost estimating methodologies. Teaching note, Defense Systems Management College. Virginia, Estados Unidos, (2006),

[Griffiths, 2009] A. Griffiths. NATO Initiatives to improve acquisition and Life Cycle Costing. Society for Cost Analysis and Forecasting., Annual Conference. September 2009, (2009)

[Hartley y Parker, 2003] K. Hartley, D. Parker. Transaction costs, relational contracting and public private partnerships: A case study of UK defence. Journal of Purchasing & Supply Management, 9 (2003), pp. 97-108 <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.prevetmed.2016.05.007" target="_blank"> http://dx.doi.org/10.1016/j.prevetmed.2016.05.007 </a>

[ISO, 2002] International Organization for Standardization (ISO) (2002). ISO 10007 Quality Management, Guidance for configuration management. Ginebra: Suiza.

[Kirkpatrick, 2008] D. Kirkpatrick. The future of UK Defence Research. Defence and Peace Economics, 19 (2008), pp. 479-491

[Malizard, 2014] M. Malizard. Defense spending and unemployment in France. Defence and Peace Economics, 25 (2014), pp. 635-642

[Masiello, 2002] G.L. Masiello. Reliability the life cycle driver: An examination of reliability management, culture and practices.. Master of Science Thesis, US Naval Postgraduate School, (2002)

[Ministerio de Defensa, 2014] Ministerio de Defensa (2014). Presupuesto del Ministerio de Defensa. NIPO: 083-14-080-5. Secretaría General Técnica (marzo del 2014) [consultado Dic 2014]. Disponible en: www.defensa.gob.es

[Ministerio de la Presidencia, 2011] Ministerio de la Presidencia. (2011). RDL 3/2011, de 14 de noviembre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley de Contratos del Sector Público [consultado Dic 2014]. Disponible en: <a href="http://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2011-17887" target="_blank"> http://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2011-17887 </a>

[Ministry of Defence, 2005] Ministry of Defence (MoD) (2005). The Acquisition Handbook. 6th ed. Londres: MoD.

[Naciones Unidas, 2001] Naciones Unidas. El uso de indicadores socioeconómicos en la formulación y evaluación de proyectos sociales: aplicación metodológica. CEPAL, (2001)

[NAVSEA, 2005] Naval Sea Systems Command (NAVSEA). Cost estimating handbook. Cost Engineering and Industrial Analysis Division., (2005)

[Navarro y Ortúzar, 2011] A. Navarro, R.I. Ortúzar. Innovating in defence policy through spending efficiency: The life cycle costing model. Journal of Policy Modeling, 33 (2011), pp. 407-425

[Navarro Galera y Rodríguez Bolivar, 2011] A. Navarro Galera, M.P. Rodríguez Bolivar. Modernizing governments in transitional and emerging economies through financial reporting based on international standards. International Review of Administrative Sciences, 77 (2011), pp. 609-640

[Nelson, 2003] J.R. Nelson. Life-cycle costing and life-cycle analysis. Institute for Defense Analysis. George Mason University, (2003)

[OTAN, 2003] Organización del Tratado del Atlántico Norte (OTAN). Cost Structure and Life Cycle Cost (LCC) for military systems. RTO-TR- SAS-028. Bruselas, (2003)

[OTAN, 2007] OTAN (2007). Methods and models for life cycle costing. RTO-TR-SAS-054: OTAN.

[OTAN, 2008] OTAN (2008). NATO independent cost estimating and its role in capability portfolio analysis. RTO-TR-SAS-076:

[OTAN, 2009] OTAN (2009). NATO code of practices for life cycle costing. RTO-TR-SAS-69: OTAN.

[OTAN, 2010] OTAN (2010). AJP-01(D) Allied joint doctrine [consultado Dic 2014]. Disponible en: <a href="https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/33694/AJP01D.pdf" target="_blank"> https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/33694/AJP01D.pdf </a>

[OTAN, 2012] OTAN (2012). NATO independent cost estimating and the role of life cycle cost analysis in managing the defence enterprise. RTO-TR-SAS-076: OTAN.

[Pugliese, 2007] Pugliese, D. (2007). Cost overruns, delays spark calls for Canadian Procurement Oversight. Defense News Journal. Edited on November 5th 2007, pages 1. Springfield, Estados Unidos.

[Smit, 2009] Smit, M.C. (2009). NATO Initiatives to improve life cycle costing. Paper presentado en el NATO-RTO Systems Analysis and Studies Panel (SAS) Specialists Meeting. Bruselas, Bélgica. 22-23 de octubre del 2009.

[Smit, 2012] M.C. Smit. A North Atlantic Treaty Organisation framework for life cycle costing. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, 25 (2012), pp. 444-456

[SIPRI, 2013] Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) (2013). SIPRI Military Expenditure Database [consultado Dic 2014]. Disponible en: <a href="http://www.sipri.org/research/armaments/milex/milex_database" target="_blank"> http://www.sipri.org/research/armaments/milex/milex_database </a>

[Torres, 2004] L. Torres. Trajectories in Public Administration reforms in European continental countries. Australian Journal of Public Administration, 63 (2004), pp. 99-111

[Tysseland, 2008] B.E. Tysseland. Life cycle cost based procurement decisions: A case study of Norwegian Defence Procurement projects. International Journal of Project Management, 26 (2008), pp. 366-375

[Waak, 2004] Waak, O. (2004). Cut maintenance and logistics support cost with 50%, a fantasy or a feasibility [consultado Dic 2014]. Disponible en: <a href="http://www.systecon.se" target="_blank"> http://www.systecon.se </a>

Publicado
01-07-2016
Cómo citar
Navarro-Galera, A., Ortúzar Maturana, R. I., & Alcaraz-Quiles, F. (2016). La viabilidad del coste del ciclo de vida para la evaluación económica de inversiones militares: The life cycle costing viability for the economic assessement of military investments. Revista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, 19(2), 169–180. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.06.001
Número
Sección
Artículos

Artículos más leídos del mismo autor/a